Læsetid: 4 min.

'Det eneste jeg har savnet er at være intellektuel'

Hun spiller kammermusik med verdensstjernerne og optræder som solist med store symfoniorkestre. Nu har pianisten Katrine Gislinge sat sig et nyt mål: At læse filosofi
12. maj 2007

I torsdags var hun solist med Sjællands Symfoniorkester i Tjajkovskijs store romantiske klaverkoncert, et værk kun få danske pianister tør bide skeer med. I dag indvier hun det nye flygel på Statens Museum for Kunst med en solokoncert.

Men midt i snakken om musik fortæller Katrine Gislinge, at hun til sommer, som 38-årig, agter at færdiggøre den studentereksamen, hun opgav, da hun som 16-årig blev optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. På langt sigt vil hun studere filosofi - og målet med studierne er at opnå absolut frihed som pianist.

"Min vigtigste plan lige nu er at blive filosof," fortæller hun. "Musik er det største i verden, og det er en gave at få lov at beskæftige sig med det. Men jeg kan føle mig fanget, når jeg spiller Beethovens sonater, der er indspillet 100 gange, og afventer dommen fra 'klaverpolitiet', der kender alle indspilningerne. Man kan kun skabe musik, når man sætter noget på spil, og jeg vil blive bedre til at turde musikken, når den ikke er det eneste i mit liv. Jeg kan lære noget om musik, om mig selv og om verden ved at åbne mig gennem filosofien."

"Det eneste jeg nogensinde har savnet, er at være intellektuel. Det føles, som om der er en tør svamp inde i mit hovede, der bare suger viden til sig. Filosofistudiet er en drøm, jeg har haft længe."

Flow frem for alt

Når Katrine Gislinge sætter sig ved de flere meter lange koncertflygler, der er den spinkle kvindes hjemme-bane, er det det melodiøse og det umiddelbare, hun ønsker at give videre.

"Klassisk musik skal være spontan og umiddelbar for at ryste støvlaget af sig," mener koncertpianisten. "For at en koncert er rigtig vellykket, skal man føle, at musikken skabes på stedet."

"Jeg interesserer mig for filosofi, men jeg er ikke en intellektuel pianist," forklarer hun. "Nogle mennesker går intellektuelt til musikken, andre bruger i højere grad deres intuition. Jeg hører til den sidste type. Debussy skriver en ekstremt udførlig musik. Det er noteret, om hver node skal være blødt afrundet eller kort og stikkende. Det er vigtigt, at man indstuderer det og farver det på den måde, som noderne foreskriver. Men i koncertsituationen skal man glemme det hele igen og lade sig rive med af flowet."

I aften skal hun netop spille musik af Debussy, som hun karakteriserer som en natur-komponist.

"Når Debussy skriver et stykke, der hedder Reflekser i Vandet, ønsker han virkelig, at man skal give billedet af reflekser i vandet videre i musikken. Da Debussy skrev sin musik i slutningen af 1800-tallet, var det en helt ny måde at bruge klang på. Det var eksotisk, orientalsk og flimrende, og det er ikke for ingenting, at han er blevet sammenlignet med de impressionistiske malere."

Cirkus og klaverlir

I sidste uge var Katrine Gislinge i en helt anden bold-gade, da hun spillede et af klavermusikkens hovedværker som solist i Tjajkovskijs Klaverkoncert nr. 1 med Sjællands Symfoniorkester.

"Tjajkovskij er russisk musik med masser af patos, schmerz, store kræfter og voldsomme udladninger," fortæller pianisten. "Koncerten bliver ofte tolket som et bombastisk cirkus med en masse virtuost klaverlir, men det er jeg imod. Jeg spiller lyrisk og poetisk."

"Tjajkovskijs klaverkoncert har mange store fyldige steder, hvor man rent praktisk trykker mange tangenter ned på én gang. Hvis man har kræfterne, kan man virkelig knalde til den," siger Katrine Gislinge og viser, hvordan det skal gøres ved at smække hænderne ned i træbordet. De slanke hænder er strakt ud, og det er kun fingerspidserne, der lander på bordet. Havde hun siddet ved flyglet, havde resultatet været en fyldig romantisk akkord. Der er ingen tvivl om, at der er power i piano-fingrene.

Katrine Gislinge er en feminin kvinde med solbriller i håret og laksko på fødderne.

"Det er ikke oplagt at bede mig spille Tjajkovskij," mener hun. "Koncerten spilles typisk af en 150 kilo tung russisk mand. Jeg kan ikke spille en bombastisk Tjajkovskij og ønsker det heller ikke. For mig handler musikken om det lyriske og det melodi-øse".

Musik skabes i øjeblikket

Katrine Gislinge mener, at de største musikalske øjeblikke tit opstår pludseligt. Man skal have gjort forarbejdet, men magien kan ikke øves frem.

Hun fortæller om en koncert for nogle år siden, hvor hun spillede sammen med verdensstjernen Gérard Caussé på bratsch.

"Han kom direkte fra Frankrig, og flyet var forsinket. Vi havde præcis så lang prøvetid, som stykket varede, vi nåede kun én gennemspilning inden koncerten. Men det gjorde ikke noget. Det var en helt magisk oplevelse. Vi var bare i dialog med det samme, og da vi var igennem værket, smilede vi begge to til op over begge ører. Det var en af de dage, hvor det lykkedes at skabe musikken på stedet."

Musikken er en krævende livsledsager, og Katrine Gislinge indrømmer, at det ind-imellem kan være svært at få hverdagen til at gå op. Koncertengagementerne kommer i perioder. I sommer-tiden er der travlt med koncerter på klassiske festivaler i ind- og udland.

"Men der er også andre perioder, hvor jeg har god tid til at bage boller og gå på legepladsen med børnene," fortæller hun.

"Jeg synes aldrig for alvor, jeg har savnet noget. Jeg elsker at fordybe mig ved flyglet, men det er et arbejde uden kolleger, og jeg har også et stort behov for at gå på bar, møde andre mennesker og flippe ud. Selv om der er skruet naturligt ned for by-turene, efter jeg har stiftet familie. Nu er målet at læse filosofi, og jeg skal nok få det hele passet ind. Man skal nå det, der holder én i live og udfordrer én. Engang var mit store mål at leve af at spille. Det eneste mål, jeg har nu, er at blive ved med at opfinde nye drømme og at gå efter at opfylde dem. En af dem er at give mig selv større frihed i musikken - og derigennem blive en bedre pianist."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her