Læsetid: 6 min.

Enevælde på Kvægtorvet?

'Frosset ud'. Et mord på TV 2-kulturen. En populær sportschef forlader sin post på TV 2 efter 19 år. Andre chefer er gået i vrede over den nye ledelsesstil. Er hvedebrødsdagene ovre for den nye konge af Kvægtorvet? Vi spørger Per Mikael Jensen, hvad han har gang i
31. marts 2007

'Cæsar på Kvægtorvet' blev Per Mikael Jensen eller bare PM kaldt i B.T. i onsdags, efter at endnu en chef havde forladt 'fjernsynsfabrikken' i Odense. Eller måske skulle man sige multimediefabrikken, for allerede inden, Per Mikael Jensen i maj 2006 afløste den noget ældre Peter Parbo som direktør, var TV 2 begyndt sin spredning på tværs af medielandskabet. Og i Per Mikael Jensens tid har TV 2 fået nye efternavne som 'News' og 'Radio'.

På en dårlig mobilforbindelse erfarer Information, at det alt sammen er en del af en større plan. Det kan måske endda forklare mandefaldet på TV 2's chefstole:

Programchef Bo Damgaard, kommunikationschef Kaj Høivang, chef for TV 2 interaktiv Rune Bech, programplanchef Anne Engdal Stig Christensen, HR-direktør Gitte Mandrup og en stor håndfuld mellemledere blev i denne uge efterfulgt af sportschef Morten Stig Christensen og redaktør Mette Hoffmann.

B.T. kom onsdag med sin dom over mandefaldet. "Frosset ud" stod der i formiddagsavisen, som beskrev afskeden med sportschefen som tårevædet og rørstrømsk. Tabloidpressens hang til patos? Ikke ifølge en tidligere TV 2 chef.

"Det er nærmest en underdrivelse," siger han om B.T.'s udlægning. Og stemningen er åbenbart giftig, for hverken han eller andre af de nu forhenværende chefer, som Information har talt med, har ønsket at stå frem med navns nævnelse.

Mord på TV 2-kultur

Der er ingen tvivl: TV 2 er i forandring. Direktøren fortæller selv, at der siden hans tiltrædelse er indført en mere centralistisk ledelsesstil. Per Mikael Jensen kalder det "nødvendigt". For med de mange nye platforme, som det hedder i mediesproget, er der brug for en mere central strategi.

En af de nu tidligere TV 2-chefer kalder det derimod "et mord på TV 2-kulturen". Han fortæller, at arbejdsformen og ledelsen i TV 2 tidligere byggede på gode skandinaviske principper som tillid og ansvar. Nu er der indført nøje detailstyring og delmål. "Som om vi arbejdede på McDonald's", siger den tidligere chef.

En anden forhenværende TV 2-mand medgiver, at der sker en fuldstændig forandring af kulturen på Kvægtorvet. Endnu kan det ikke ses på skærmen. Men når TV 2's programmer fra Scenen er din til Nyhederne faldt i danskernes smag, var det, fordi de afspejlede den familieagtige stemning, der tidligere herskede på TV 2. Den er væk nu, og det kan få betydning for programmerne.

Men hvorfor er det nu nødvendigt med en forandring, der åbenbart føles så brutal, at mange forlader TV 2 efter års loyal tjeneste? Kanalen er en bragende succes, som lige siden monopolbruddet i 1988 har været 'i øjenhøjde med danskerne' og næsten lige så længe har været seernes favorit.

Fordrukkent sludder

Konspirationsteorierne lyder på, at Per Mikael Jensen er ved at trimme TV 2 og gøre kanalen klar til et kommende salg.

"Det er noget fordrukkent sludder," svarer TV 2-chefen til spørgsmålet, om der ligger noget særligt bag ønsket om at samarbejde med TV3 om en ny sportskanal.

TV3 ejes af Modern Times Group, som er den største kommercielle tv-udbyder i Skandinavien og Baltikum. Lige nu ligger sagen om samarbejdet uafgjort hen hos Konkurrencestyrelsen.

Men MTG kunne være en potentiel køber.

"Vi har masser af samarbejde med mange andre," svarer Per Mikael Jensen.

"Vi har samarbejde med Børsen, Bonnier og Egmont, som har som erklæret mål at købe TV 2. Vi har også haft et samarbejde med Canal Digital i fem-seks år. Vi har samarbejde med Gud og hver mand, så det er noget overdrevent sludder, det der. Det er rent åndemaneri, som nogen har et helt særligt sigte med at få placeret."

"Jeg fokuserer ikke ret meget på, at TV 2 skal sælges," siger Per Mikael Jensen.

"Det, jeg fokuserer på, er at udvikle TV 2, så kanalen uanset ejer også har det godt om fem år. Hvis ikke vi gør det, får vi problemer."

Information prøver igen:

- Hvem ville være en god køber? Hvad tæller mest: Det kommercielle, hvem der kan give den højeste pris, eller det publicistiske potentiale hos køberen?

"Jeg tænker klart kommercielt. Det publicistiske må man gå ud fra, at køberen selv har forstand på," svarer Per Mikael Jensen.

Danmarks førende

Direktøren, der aldrig kan beskyldes for at sigte lavt, fortæller:

"Planen er at udvikle TV 2 til at være Danmarks suverænt førende medievirksomhed, hvad angår nyheder, sport og underholdning, herunder dokumentar, drama og den slags."

Og her tænkes naturligvis ikke kun på TV:

"I dag kommer 90 procent af indtægterne fra TV 2 Danmark fra salg af reklamer på TV 2. Og hvis der er noget om, at tv-reklamer på et eller andet tidspunkt begynder at miste effekten, så skal vi nødvendigvis være til stede på andre platforme. Det kan være store tv-kanaler, men det kan også være på radio, på print og især på internettet."

- Men altså planen er at gøre TV 2 klar til salg?

"Vi er slet ikke ved at gøre TV 2 parat til salg. Det tror jeg også, jeg har har sagt. Men det kan være, at forbindelsen var dårlig."

PM forklarer journalistens dumhed med den susende mobiltelefon.

Hvad har al den markedssnak at gøre med chefer, der går, og et påstået drab på den gamle TV 2-kultur?

Per Mikael Jensen fortæller, at en af de ting, han var med til at indføre på TV 2, var en såkaldt lønsomhedsanalyse. Nu skulle man til at måle, hvilke programmer, der betalte sig.

"Nu må du ikke tro, at det var det eneste mål," tilføjer han.

Men altså et større fokus på, hvad der kan betale sig. Per Mikael Jensen ved godt, at det var et opgør med tidligere TV 2-praksis, hvor det i højere grad var "lidt mavefornemmelse og fingerspitzgefühl, der afgjorde, hvad der virkede og ikke virkede."

Fisk i vandet

Der er altså noget i gære. Træet rystes. Men risikerer direktøren så ikke, at også nogle af de sunde æbler falder ned?

"De æbler, der er faldet ned, har ikke nødvendigvis været usunde," siger Per Mikael Jensen. "Det har været nogle sunde æbler, der har tænkt, at nu vil jeg gerne prøve noget andet."

"Morten Stig har været chef på TV 2 længere tid, end jeg har været på det journalistiske arbejdsmarked," siger TV 2's direktør, der ikke kan beskyldes for at være tryghedsnarkoman hverken på egne eller andres vegne.

"Jeg bliver enormt upopulær, når jeg siger det her, for folk kan ikke lide at høre det, men jeg er mere bekymret for, at der ikke er udskiftning, end at der er stor udskiftning. Hvis man får nogle nye mennesker ind, så er der i hvert tilfælde chance for, at der også sker noget nyt."

"Jeg har det som en fisk i vandet," siger en optimistisk ung TV 2-journalist, der ligesom de tidligere chefer vælger at være anonym. "Jeg vil hellere være der, hvor de hyrer, end der, hvor de fyrer."

Her tænker hun på DR, hvor budgetoverskridelser betyder fyringer af såkaldt almindelige medarbejdere.

På TV 2 er det cheferne, der forlader stillingerne. Flere har dog refereret fra et medarbejdermøde, hvor et kritisk spørgsmål fra en journalist fik Per Mikael til at svare, at "man som lønmodtager altid har den mulighed at sige op".

Måske har en del af mellemlederne og cheferne lyttet efter.

"Jeg fortryder ikke de beslutninger, jeg har truffet," siger TV 2-direktøren.

I B.T.'s leder torsdag sammenlignes han med en romersk kejser i færd med at udvide sit medieimperium. Han tilføjer:

"Jeg er stadig glad for, at vi i dag har en mere central strategi for, hvordan vi vil udvikle TV 2, i stedet for en den tidligere decentrale strategi, hvor afdelingerne i højere grad passede sig selv."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her