Læsetid: 3 min.

'Den enkelte må afgøre, hvad der er kultur'

Markedsvilkårene og det enorme udbud svækker ikke kulturen, men styrker den tværtimod, siger DR's general-direktør Kenneth Plummer. Han mener ikke, at danskerne har brug for smagsdommere til at afgøre, hvad det er værd at bruge sin tid på
12. december 2005

Danskerne overlæsses af underholdning, siger reklamedirektør Frederik Preisler. Kunstnerne opsluges af den altfortærende markedskultur, sukker digter Ursula Andkjær Olsen. Men betragter man kultur- og medielandskabet fra DR-generaldirektør Kenneth Plummers kontor i TV-Byen i Søborg, ser det langt fra så slemt ud. Faktisk går det ganske udmærket:

"Der er helt klart sket en større nuancering i danskernes medie- og kulturforbrug, fordi udbuddet er eksploderet. Men jeg fornemmer, at selve forbruget af kultur- og medieydelser er steget, og jeg tror, at danskerne i højere grad springer rundt mellem forskellige ting. Én person kan sagtens se Vild Med Dans om fredagen og gå på Statens Museum for Kunst om lørdagen," siger Kenneth Plummer.

- Mener du, at man kan skelne kvalitetsmæssigt mellem de forskellige ydelser?

"På engelsk har man udtrykket "Beauty is in the eye of the beholder". Jeg synes, at man skal passe på med at blive smagsdommer, og jeg har stor tillid til, at danskerne kan vælge selv. Den enkelte må afgøre, hvad der er kultur, og hvad der er godt og skidt for den enkelte."

Snobber mindre

- Kan man egentlig sige, at æstetik og poesi er nødvendigt for at have et kulturliv?

"Jeg mener, at de er nødvendige i danskernes hverdag, og jeg tror også, at danskerne søger den slags ting. Men de er blevet meget mere pragmatiske og snobber i mindre grad end tidligere, hvor det i højere grad var smagsdommere, der satte reglerne for, hvad der var god og dårlig kultur."

- Gør den omfattende eksponering, at danskerne har svært ved at overskue de mere krævende kulturudbud?

"Det er både blevet nemmere og sværere at være kultur- og medieforbruger. Det er nemmere på grund af de mange flere spændende tilbud, men det er sværere at navigere rundt imellem dem."

- Er det et problem?

"Det synes jeg ikke. Det er da fantastisk, at der er så rigt et udbud af medie- og kulturtilbud. Udbudet er blevet mere industrialiseret og marketingbåret, og både teatre, museer, forlag og filmproducenter agerer jo anderledes nu, fordi konkurrencen er blevet hårdere. De tager i højere grad udgangspunkt i en analyse af danskernes behov, og dermed er kulturen blevet markedsorienteret. Men jeg tror ikke, at det svækker kulturen - tværtimod styrker det den."

Generaldirektøren erkender dog, at DR har et ansvar for at skabe gennemsigtighed og guide medieforbrugerne rundt i det enorme udbud: "Jeg ser det som vores opgave både at levere det brede, som kan samle nationen, og det snævre, som er interessant for meget specifikke målgrupper."

En moderne dansker

- Men kan det lade sig gøre at kombinere kvaliteten med den brede appel? Er der en forskel på Riget og Vild Med Dans?

"Selvfølgelig er der en forskel. Det, der kendetegner vores tid i forhold til de gode gamle dage, er, at der er sket en større nuancering i, hvordan danskerne forbruger medier og kultur. I de gode gamle dage var det meget nemmere at sætte den enkelte dansker i en kasse og sige, at den og den ser franske film eller går i eksperimentalteater. Sådan tror jeg ikke rigtig, det er længere."

Kenneth Plummer opfatter sig selv som en typisk eksponent for den moderne dansker:

"Jeg spiller computerspil, hører rapmusik og går til fodbold i Parken, men samtidig lytter jeg til klassisk musik, læser klassisk litteratur og går på galleri. Nu om stunder er danskerne ikke så lette at sætte i bås, ligesom kulturen ikke er så let at sætte i bås. Og det er da kun positivt."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her