Læsetid: 3 min.

Alle de ensomme mennesker

I Eleanor Rigby kommer Douglas Coupland indledningsvis rigtig godt fra at tage The Beatles' opfordring op og kigge nærmere på alle de ensomme mennesker
11. maj 2005

'Se på alle de ensomme mennesker; hvor hører de egentlig hjemme', lyder refrænet til The Beatles-melodien Eleanor Rigby.

Linjerne kunne med lidt god vilje stå som overskrift på Douglas Couplands forfatterskab, der, hvad enten det drejer sig om overuddannede slackere med skodjobs i Generation X (1991), computernørder på jagt efter en mening med livet i Mikroslaver (1995) eller ofre fra high school-massakren i Hej Nostradamus! (2003) - for nu at nøjes med at nævne Couplands tre bedste værker - indsigtsfuldt kredser om ensomheden i alle den afskygninger samt "den typiske fremmedgørelse, som vi er blevet alt for vant til i løbet af 1990'erne," som en af figurerne i Hej Nostradamus! udtrykker det.

I sin sjette roman har forfatteren oven i købet planket titlen fra Eleanor Rigby til en fortælling om en kvinde, der gemmer sig for omverdenen bag et trist job, tv-serier, tavshed og overvægt. Liz Dunn hedder hun - eleanorrigby er hendes e-mailadresse - og hendes forklaring på, hvorfor mennesker er ensomme, er, at det "har mere end en lille smule" med familien at gøre.

En søn på 20

At Liz selv - som de fleste andre fiktive figurer i Couplands bøger - har et anstrengt forhold til sin familie står hurtigt klart for læseren. Bedre bliver det ikke, da hendes søn dukker op. Specielt Liz' storesøster og -bror bliver overraskede over at se ham, hvilket er forståeligt nok, da hun aldrig har fortalt nogen, at hun har en søn.

20-årige Jeremy er resultatet af en studietur med klassen til Rom, hvor Liz endte med en østriger på et tag og blev gravid under omstændigheder, hun var for fuld til kunne huske. Grundet Liz' overvægt blev den voksende mave ikke bemærket derhjemme, og Jeremy blev bortadopteret allerede inden, han nåede omkring Liz' favn.

Jeremy, der har "tilbragt sin barndom med at blive smidt fra familie til familie som en pornoroman på en sommerlejr", er Liz' diametrale modsætning. Han er udadvendt, sprudler af vid; han flirter og dater og bliver oven i købet ansat som sælger i den lokale møbelforretning. Alt dette selv om han er døende af sclerose - eller måske lige netop derfor - hvilket naturligvis lægger yderligere alen til Liz' undren.

Eleanor Rigbys styrke er denne inciterende lille historie om, hvordan en ensom kvinde finder glæden ved tilværelsen i de små og store opdagelser, hun gør om sig selv i selskab med sin søn.

I baggrunden rumsterer minderne fra hendes barndomsår, og disse sørger for, at læseren virkelig forstår, hvilken udvikling Liz skal igennem for at kunne fungere i en social sammenhæng.

Ærgerlig

Coupland er imidlertid en opfindsom fortæller, der er gavmild med afstikkere og sjældent kan afvikle en historie uden alskens kronologiske krumsving.

To tredjedele inde i romanen skrues tiden syv år frem, således at vi nu har at gøre med Liz, da hun var tolv år gammel og fandt et lig på en jernbanestrækning; da hun var seksten og blev gravid; da hun var 36 og genså sin søn, samt i 2004 hvor hun sidder i enecelle i et tysk fængsel og skriver den dagbog, vi sidder med i hånden.

Denne sidste del af historien afvikles som en veritabel kriminalroman, der sine steder river læseren med, fordi man ganske simpelt er nysgerrig efter at vide, hvad der er hændt Liz og hendes søn.

Andre steder føles den derimod decideret belastende eller ufrivilligt morsom. Som når et afsnit, hvori Liz skal til fortælle, hvorfor hun blev anholdt i en lufthavn, afsluttes med ordene om, at det er tetid i cellen. En så uelegant serveret cliffhanger mindes denne læser ikke engang at have fordøjet i sine gamle drengebøger!

Alt dette skæmmer naturligvis Eleanor Rigby, der fortalt næsten lige ud ad landevejen og renset for melodramatik ellers kunne have foldet sig ud til en vedrørende, udfordrende og helstøbt roman.

Forfatterens afsluttende pointe, som naturligvis ikke skal røbes her, er ganske fin, men efter den vellykkede Hej Nostradamus! - samt de gode indledende takter - føles det dobbelt ærgerligt, at Coupland denne gang ikke kan holde dampen og engagementet oppe hele vejen igennem.

Douglas Coupland: Eleanor Rigby. Oversat af Svend Ranild. Borgens Forlag. 223 sider. 299 kroner. ISBN 87-21-02509-6

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her