Læsetid: 4 min.

Episodisk instruktion

At gå i lag med det enorme apparat på de store amerikanske tv-produktioner kan være lidt som at gå i krig, men instruktøren Mikael Salomon trives godt i kampens hede. Danmarks mand i Hollywood er aktuel med 'Rome' - den dyreste tv-serie til dato
17. januar 2006

Første afsnit af produktionsselskabet HBO's (Home Box Office) historiske dramaserie Rome indledes med en stor kampscene: Cæsars soldater marcherer frem geled efter geled bag skjoldene. Række efter række springer soldaterne kampklare frem, tager et par slag, nedlægger et par fjender og forsvinder så systematisk ned bagest for lige at sunde sig, inden det bliver deres tur igen.

Når man forestiller sig indspilningen af den stort anlagte tv-serie, er det svært ikke at have et lignende billede på nethinden i forhold til tjansen som episodeinstruktør. I 12 afsnit skildres de dramatiske magtkampe såvel som dagligdagen i Romer-riget år 52 før Kristi fødsel, og med opførelsen af Forum Romanum i 2/3-dels størrelse i Cinécitta-studierne i Rom, samt et budget på over 100 mio. dollars er serien den største og dyreste tv-serie nogensinde. At lede et sådant apparat er lidt som at være i krig, og tit udskiftes instruktørerne da også fra afsnit til afsnit. Der skal frisk blod og ny energi til undervejs.

Fra film til tv

Danske Mikael Salomon er blandt seriens instruktører. I Danmark er Mikael Salomon bedst kendt som filmfotograf på bl.a. Strømer og Oviri, men efter at have etableret sig som fotograf i Hollywood på bl.a. James Camerons Dybet og Steven Spielbergs Always, rykkede han med årene ind i instruktørernes rækker.

Herhjemme havde hans våde actionfilm-historie Hard Rain (1997) premiere, men ellers har man ikke set noget fra Salomons hånd i biograferne siden.

Årsagen er, at han efter den blandede modtagelse af Hard Rain med stor succes begyndte at instruere tv, bl.a. afsnit af den Emmy-vindende serie Kammerater i krig (2001). Egentlig er Mikael Salomon ikke meget for at være episode-instruktør, da det meste som regel ligger fast, når man bliver tilknyttet projektet. Han laver hellere såkaldte piloter (de første prøve-afsnit af en serie), men Rome var et projekt, han ikke kunne sige nej til, og han kom faktisk til at lave betydeligt mere end det planlagte afsnit 11.

Som han fortæller under et besøg i Danmark, endte han med at lave meget om i de tidlige afsnit, som Michael Apted (bl.a. Bond-filmen The World is Not Enough) havde instrueret.

"Jeg kom til Rom for at lave et afsnit på en måneds tid, men jeg endte med at blive et halvt år og lave halvdelen af de første tre afsnit om. Der var meget, der ikke fungerede. Dekorationer blev lavet om og skuespillere blev skiftet ud. Da jeg kun skulle instruere afsnit 11, så jeg lidt af afsnit 10, som var ved at blive indspillet, og læste afsnit 11 og 12 for at sætte mig ind i tingene. Mere er der ikke tid til. Men da jeg pludselig skulle lave så meget om, læste jeg hele serien og fik mulighed for at komme med forslag til manuskriptet og påvirke helheden mere."

En side ad gangen

Mikael Salomon nåede ikke at lave meget research inden indspilningen, men hele apparatet er lavet til at kunne hjælpe instruktører, der kommer og går. Han havde under hele indspilningen en historisk rådgiver til rådighed, der kunne svare på alt fra tidens politiske rænkespil til, hvordan to soldater hilste på hinanden. Som instruktør på sådan en produktion er opgaven i høj grad at kunne tage tingene, som de kommer, bevare roen og være effektiv.

"Mange tv-serier ser fuldstændigt uoverskuelige ud, når man begynder. Det er ligesom at prøve at rive telefonbogen i to stykker. Det kan man ikke, men man kan tage en side af gangen, og det er sådan, jeg går ind i det. Rome var et enormt projekt. Man tabte underkæben, når man stod i de fantastiske kulisser, og der var mange skuespillere at forholde sig til. Men man synes virkelig, man laver film, når man som instruktør siger: Kan de 350 soldater flytte sig derover, så de 60 fyre på heste kan komme ridende den vej? Det er store armbevægelser, og det er faktisk sjovt," fortæller Mikael Salomon med et stort smil trods jet lag-træthed og en morgen fyldt med spørgsmål i radioen.

Serier har faste sendedage

Han har flygtigt været hjemme at vende med sin amerikanske kone i USA, men skal nu til Australien for at lave en tv-version af en Stephen King-novelle til serien Nightmares and Dreamscapes.

Om der kommer flere film fra Mikael Salomon, står hen i det uvisse.

Han trives godt i tv-regi, selv om det, som han siger, er producentens medium. Han får tilsendt en del spillefilmmanuskripter, men gider ikke bruge over et år af sit liv på at lave en film, hvis manuskriptet ikke er virkelig godt.

Finansieringen af en spillefilm er tit et helvede, og tidshorisonten oftest usikker. De amerikanske tv-stationer har penge i ryggen, og Mikael Salomon synes, det er rart at have en klar 'air-date' med angivelse af, hvornår serien skal sendes.

Arbejdet skal være sjovt, og Rome lader til at have været en god oplevelse. Seerne har taget godt imod den imponerende produktion, der - som konventionen ifølge Mikael Salomon byder i USA - bruger britiske skuespillere for at skabe følelsen af 'historisk tid'. Der skal laves en ny sæson med fokus på opgøret mellem Brutus og Markus Antonius, men Mikael Salomon er allerede videre i sin personlige produktionsplan. Så nu må nogle andre rykke længst frem i geleddet og kæmpe kampen for at få det bedst mulige i kassen.

Første afsnit af 'Rome' sendes på Canal Plus den 18. januar

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu