Læsetid: 2 min.

EU-direktiv åbner for skjult reklame

Et nyt EU-direktiv, der vil tillade produkt-placering i radio- og tv-programmer, er under behandling. Forbruger-ombudsmanden og oppositionen advarer kraftigt mod forslaget, mens Venstres kultur-ordfører kalder det 'et fornuftigt kompromis'
19. august 2006

Et ændringsforslag til EU-direktivet 'Fjernsyn uden grænser' skal opbløde reglerne for reklamering i radio og tv.

Med forslaget definerer Kommissionen for første gang begrebet produktplacering klart. Reklameformen skal nu være tilladt, under forudsætning af at det tydeligt markeres ved udsendelsens start hvilke produkter, der optræder i programmet.

I dansk lovgivning har produktplacering ikke tidligere været direkte behandlet; man har i stedet betragtet produktplacering som et sponsorat og brugt retningslinjerne i Markedsføringsloven som rettesnor.

Venstres kulturordfører, Ellen Trane Nørby, hilser derfor et fælles europæisk regelsæt om produktplacering velkomment.

"Der var jo lande i EU, som hellere havde set, at der slet ikke var regler. Nu får vi et fælles regelsæt, som også gælder tv sendt til danskerne fra andre EU-lande," siger Ellen Trane Nørby.

Forslag møder modstand

Forslaget møder dog modstand hos både Socialdemokraterne og SF. Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, bryder sig slet ikke om produktplacering:

"Jeg synes, det er en glidebane, som ikke alene handler om, at forbrugerne har svært ved at se, hvad der er reklame og hvad der ikke er. Det handler også om, at reklamer i større og større grad kommer til at påvirke indholdet, så handling og indhold bliver lagt til rette efter produktet," siger han.

Dermed lægger han sig i forlængelse af Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen holdning. I et høringssvar til kulturministeriet advarer forbrugerombudsmanden om, at forslaget vil sløre grænsen mellem reklame og redaktionelt indhold.

"Adskillelsen mellem programmer og reklame bliver flydende, og det forbrugermæssige beskyttelsesniveau bliver forringet," skriver han blandt andet.

Heller ikke EU-direktivets betingelse om, at produktplaceringer skal være tydeligt markeret ved udsendelsens start, mener forbrugerombudsmanden, er tilfredsstillende.

"Information først og sidst i et program vil ikke skabe den nødvendige adskillelse og gennemsigtighed, alene fordi de færreste læser sådanne informationer, der både er kedelige og langstrakte".

Trods forbrugerombuds-mandens advarsler betegner Ellen Trane Nørby (V) forslaget som et "fornuftigt kompromis". Og hun frygter ikke en glidebane i retning af, at medierne overtager handlingen i programmerne.

"Der er jo folk, som er nervøse for alting og vil have statskontrol og regler for alt. Der må jeg sige, at som liberalt menneske tror jeg på, at den enkelte også har et ansvar," siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu