Læsetid: 4 min.

Europa er ved at blive et ignorantsamfund

'Men jeg giver ikke op,' siger gammelkommunisten Johann Kresnik, teatermageren, der i Bonn står bag Andersen-tolkningen, der kommer til Danmark i marts
13. december 2005

BONN - "Da jeg blev spurgt af Lars Seeberg fra H.C. Andersen Fonden, om jeg ikke ville lave en biografisk forestilling, sagde jeg først 'nej tak'. For egentlig er Andersens eget liv ikke særlig spændende," forklarer koreografen Johann Kresnik.

"Men så fandt jeg ud af, at det er i Andersens tilbageholdte seksualitet, at det interessante ligger - og så sagde jeg 'ja'."

Den 66-årige teatermager sidder på Café Oper en frostkold adventssøndag i Bonn, hvor der ellers er trængsel i gaderne med julemarked og nisseubegribeligheder - og en stædig stank af kål og glühwein. Johann Kresniks hvide hår deler sig helt ude på kanten af hans trinde hoved, og hans kulsorte øjenbryn farer i vejret, hver gang han bliver vred over noget. Det gør han tit. Og så styrtdykker hånden tilsvarende ned til ølglasset.

"De siger, at Tyskland har fem millioner arbejdsløse nu. Men det er ikke rigtigt. Det virkelige tal er syv-otte millioner arbejdsløse. Det er forfærdeligt. Men det skjules hele tiden af denne herskende Amerikanismus, som vi snart ikke længere kan leve med. Men ingen gør noget. Vores nye regering i Tyskland halter efter Bush, men ingen siger noget imod! I 1970'erne protesterede de studerende. I dag er de studerende bare målrettede og optagede af snart at komme til at tjene penge."

Andersen er erotisk

- Hvordan har De skildret Andersen som en politisk figur?

"Jamen, Andersen er ikke nogen politisk forfatter, så det har jeg ikke kunnet. Mine tidligere biografiske forestillinger har enten handlet om politiske personer som f.eks. Ulrike Meinhof og Leni Riefensthal og Hannelore Kohl - eller også om erotiske kunstnere som Picasso og Frida Kahlo. Så jeg har måttet anskue Andersen som en erotisk kunstner. Eller uerotisk."

- Hvorfor lader De Andersen-figuren danse nøgen det meste af tiden?

"Netop fordi han levede et liv uden en seksualitet - og netop fordi han aldrig har vist sig nøgen for nogen. Han har bare tilfredsstillet sig selv og skrevet det ned- Det er derfor, jeg viser alle disse streger, som tegnes på hans ryg. Jeg har selv kendt en kunstner, der også levede sådan, og som netop altid var omgivet af unge mennesker. Så derfor tror jeg på det - også selv om den afholdenhed ligger langt fra mig selv-"

"Faktisk tror jeg ikke, at Andersen kunne have skrevet sine eventyr, hvis ikke han netop havde levet i afholdenhed - det er herfra, hans digterkraft er kommet. Så egentlig var han jo den perfekte katolik; ud over altså at han ikke fik nogen børn. Pave Ratzinger ville være yderst tilfreds-"

- Hvad symboliserer de mange babydukker på scenen?

"Jamen, overalt i verden giver børnene jo problemer. I Afrika har børnene aids. I Europa får vi ikke nok børn. I den tredje verden dør børnene af sult og malaria - og i USA bliver de for fede. Der er så mange forældreløse børn og hjemløse børn. Tag til Thailand. Tag til Colombia! De børn vil sælge alt! Og se hvordan rige, voksne mænd udnytter de børn. 10-årige piger og gamle mænd... Og børnene kan jo ikke sige nej - de skal overleve, og ofte skal de også forsørge hele familien."

Kresnik tager en indigneret slurk af en ny øl. Han har selv fem børn. Den yngste derhjemme er bare ni uger - hans ældste er 42 år. Tre mødre er indblandet, tilstår han med charmeur-øjne.

Der var ingen eventyr

- Hvilke eventyr læser De selv for Deres børn?

"Ingen eventyr. Jeg har altid mest fortalt dem historier, som jeg selv finder på. Føljetoner, der fortsætter aften eller aften."

- Hvilke Andersen-eventyr har De selv hørt som barn?

"Ingen. Absolut ingen eventyr overhovedet. Jeg er vokset op i bjergene i Østrig ved grænsen mod Slovenien, og dér var der ingen eventyr, kun historier - julehistorier og sådan. Mine forældre var bønder. Min far var modstandspartisan, og han blev skudt i 1943. Da jeg var tre år. Senere giftede min mor sig igen, og min stedfar var en af landets få kommunister. Først da jeg kom til Graz som 12-årig, kom jeg til at høre eventyr - og så kom jeg til at opleve teatret. Og så vidste jeg, at jeg ville arbejde med teater. Det gjorde jeg så. Og jo, i dag kalder de mig 'gammelkommunist'. Jeg er bare ligeglad. Jeg insisterer på at have en holdning til verden!"

Nej, Kresnik har ikke set nogle af de andre Andersen-forestillinger. Men han lever sig straks ind i, at danskerne nu må lide af Andersen-forstopppelse, ligesom tyskerne lider af Goethe- og Schiller-forstoppelse. Og så glæder han sig faktisk til at komme til Danmark, siger han høfligt - og ligner én, der mener det. Gammel ræv er han jo. Så han holder beskyttende hånden over ølglasset, mens han erklærer verdensligegyldigheden krig: "Jeg er et meget utålmodigt menneske. Men jeg må hele tiden gentage: Globaliseringen er en katastrofe - og den nye konsumfascisme er den nye og egentlige terror! Ingen gør noget. Vi ser bare på, at USA bestemmer og kontrollerer alt. Og vi siger ikke engang noget imod Bushs gudelige argumentation! Det er ubegribeligt! Men sådan er det: Europa er ved at blive et ignorantsamfund!"

Hans hvide lokker ligner en vred glorie.

"Men jeg giver ikke op!" smiler han.

Juleengleagtigt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu