Læsetid: 4 min.

Europæiske temaer i norsk prosa

De to norske nomineringer til Nordisk Råds Litteraturpris er den Thomas Mann-inspirerede Jan Jacob Tønseths novellesamling 'von Aschenbachs fristelse' samt den romantik-inspirerede Tomas Espedals roman 'Gå'
22. februar 2007

Jan Jacob Tønseths noveller fremtræder med vissengrønt papomslag forsynet med en fugtplet og en linieret mærkat med titlen von Aschenbachs fristelse. Når man kommer frem til novellen med samme titel, finder man dér en gammel fransklektor, der sidder på et torv, hvor også Thomas Manns figur med dette navn i hans Døden i Venedig befandt sig, og nedfælder sine tanker i sin "grønne Emo notisblokk med stiv perm", sikkert også mærket af de grappaer, han så melankolsk indtager. Fortrolig med Baudelaire og hans spleen skriver han selv sonetter og har altid Gunnar Ekelöf på sig i det æstetiske univers, han færdes i. Aktuelt også Biblen, hvis tekst han afstemmer med Tintorettos Golgathabillede. I sit eksistentielle vadested er han nær den religiøse fristelse, dog stadig anfægtet. Der murrer i det hele taget halvkvalte tilbøjeligheder i den pertentlige skriver, som er smukt og indfølende skildret af Tønseth, der med sin forfinet detaljerede og litterære stilholdning dog holder distancen på ironiens tynde grænselinje.

Æstetik

Det er overhovedet attraktionen ved disse fem noveller, at Tønseth med velplejet sproglig æstetik som i gode gamle dage hos Thomas Mann kan indfange sine typer og individualiteter, bl.a. i galleriet 'Fem gode naboer' i et centralt Oslo-kvarter, med deres indirekte forbindelser til hinanden, her f.eks. en dannelsesfilister, der som Tjæreborg-turist plager livet af folk med sin bedreviden - og også huskes af lektoren i Venedig. På den måde trækker Tønseth spor mellem teksterne, direkte og også tematisk i udredningen af personernes livssituation. Således afsluttes bogen med disciplen Peters prøvelser - der mintro også er Ekelöf-kender, som en kommentar til den forudgående Aschenbach-novelle. Alle er de fortællere i 1. person ental, begyndende med seniorstipendiaten, der er taget til Paris for at skrive sin afhandling om Haussmanns ombygning af byen og den stedløshed, som dermed er indtrådt, beklaget af Baudelaire. Som digteren plages han også af 'rædsomheden' i hjertet, smagen af aske i munden. Han befris momentant af en pludselig vakt sans for tingene, som han tager på ordet, i flæng 'paprika', 'fodgænger', 'slangeagurk', 'avispapir', 'camembert' etc., og især synet af en passerende kvinde, "som jeg kunne have elsket, o! og du vidste det!" Men fra denne passionerede konjunktiv, det han kunne have gjort, falder han tilbage til en grå indikativ. Det er en smuk studie i storbyens og alderens mismod.

I bogens længste stykke vender forfatteren tilbage til temaet spaniensfrivillige, som han har behandlet i romantrilogien om H. Iversen, den frafaldne kommunist. Her om den, der ikke nåede frem og reddede livet, da transportskibet Ciudad fra Barcelona blev torpederet. Atter en mand i tvetydighedens situation, med klangen af 'Internationale' i ørerne, sunget af dem, der ikke nåede fra skibet, og dem, der ikke nåede krigen.

Alle disse ældre, reserverede folk er fanget i en livsstemning, der har med forlis at gøre, værdigt selvhøjtidelige, omhyggelige reflektanter med lyst til at løbe en line ud, hvor de bliver komiske eller binder en kunstfærdig sonet i sløjfe om deres misere. Det er en langsom glæde at læse den lille grønne notesbog af en novellesamling, som er uden pletter.

Vildt og poetisk

Den norske komité har indstillet to ret specielle prosabøger til prisen, på enkelte punkter hinanden lignende, idet den anden også er såre litterær, desuden en variant af en selvskildring, en essayistisk rejsebog og forfatterportræt med titlen Gå. Og i parentes 'Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv'. Tomas Espedal har før skrevet bøger med drilagtige titler som Biografi og Dagbok og Brev. Når både kunst og poesi nu påkaldes i undertitlen, er det vel et signal om en vis biografisk frihed, så meget mere som bogens tema er én stor frihedsbestræbelse for at slippe ud af normaliteten med hus og hjem, en drøm om den åbne vej. Vejen kunne være at gå i hundene, hvad hans ihærdige drukforsøg demonstrerer. Denne nedslidte litterære tradition opgives dog til fordel for en anden og mere solid, det romantiske vandrermotiv, som blev grundlagt af Rousseau og hans ensomme promenader, fulgt op af engelske og tyske romantiske digtere, der her påkaldes, citeres og anekdotisk tilsluttes. Det vilde og poetiske hentyder især til Rimbaud, som flere gange tog den lange fodtur fra Charleville til Paris og retur og skaffede sig et hektisk eventyrliv i opbrud fra civilisationen.

Langsomheden

Og nu Tomas, der alene eller sammen med rejsevennen Narve med det spinklest mulige udstyr gennemtraver de norske fjeldegne ved Vestlandets fjorde, Paris' boulevarder (morsomme beretninger om Erik Satie), bjergene i Wales (Dylan Thomas i memoriam), Schwarzwald (Heideggers hytte), Grækenland og Tyrkiet under umådelige strabadser og søde forlystelser. Alt sammen med træk af impressionistisk idehistorie og kulturkritik til langsomhedens pris, godt forsynet med notesbøger og skrivelyst, som han er.

Bogen er delt i to dele, den første med korte afsnit, den anden med lange, for lange og intetnytbringende partier. Tonen mangler ikke drag af selvhøjtidelighed og patos, som i denne bog jo er tillagt den biografiske fortæller, i et i øvrigt energisk, sanseligt og også humoristisk sprog. Så tydeligt foretrækker Tomas Espedal en syntaks af hovedsætningers sideordning, hvad man må tolke som et eksistentielt udsagn. Oplevelse på oplevelse på oplevelse. Uden forløsende prioriteringer. En hjemkomst til nedskrivningen af den bog, man lige har læst, ligner en ny bjergvandring.

Jan Jacob Tønseth: von Aschenbachs fristelse. Noveller. 122 s. Cappelen

Tomas Espedal: Gå. (Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv). 215 s. Gyldendal Norsk Forlag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu