Læsetid: 4 min.

Eva i badeværelset

20. januar 1999

- Hvad mener du om Verdens-Situationen?
- Ingenting - jeg har faaet noget i Øjet.
Storm P, 1937

DANMARKS RADIO har fået noget i øjet - hele verden. Sådan ser det i hvert fald ud, når man betragter TV-Avisens nye bomærke, der for første gang ramte vores nethinder forleden. Vores og vores... det vil sige den mindre del af befolkningen, der stadig holder fast i dampradioens tv-station.
Det emmer og rumsterer i æteren, for TV-Avisen og radioaviserne har foruden fælles efternavn, DR Nyhederne, fået næsten samme kendingslyd, på mediesprog kaldet jingle. Med en selvfølelse, der grænser til rygende storhedsvanvid, skriver Danmarks Radio på sin internethjemmeside, at der næppe findes "en mere velkendt lyd end lyden af Radioavisen hver hele time, og denne døgnlyd får en ny klang." Lyden af træk-og-slip kan med andre ord godt gå hjem at lægge sig. Licensbetalerne har således fået hele tre ting på en gang: Et nyt ord - 'døgnlyd' - en ny klang og et blåt øje, hvis klarsyn ifølge Danmarks Radio er "gjort år 2000 parat". Øhh?
Onde tunger vil påstå, at TV-Avisens design ikke så meget er blevet fremtidssikret, som det er blevet Lisbeth-Knudsen-parat. Således skuffer Danmarks Radio ikke princippet om, at en ny magtfuld chef for en virksomhed brændende vil ønske at gøre sin handlekraft synlig for alle med et nyt design. Først gik det ud over den avis, der i tidernes morgen kaldte sig Social-Demokraten. Da Lisbeth Knudsen blev chefredaktør der, fik hun ændret avisens format, layout og hoved. Jordkloden set fra månen sejler rundt inde i Aktuelts navnetræk, ligesom den nu - efter at Lisbeth Knudsen er blevet direktør for Danmarks Radios nyheder - gør det inde i TV-Avisens øje.

DETTE ENE ØJE har været ensbetydende med TV-Avisen siden starten i 1965, med undtagelse af de seneste fem år. Endog tagkonstruktionen i Gladsaxe-studiernes endegavle er udformet som det øje, tv-stationen næppe ønsker skal opfattes som enøjet, men snarere årvågent og troværdigt.
Det er ikke tilfældigt, at TV-Avisen griber tilbage i historien, når bomærket skal fornys. Nostalgi er tidens tegn i designernes verden - for eksempel ruller Folkevognen nu atter af samlebåndene, og Daimler-Chrys-lers 2001 PT Cruiser - bemærk den knudsenske årstalsmagi i bilnavnet - er på vej med pudsigt gammeldags kølerparti og markante skærme.
Dertil kommer, at TV-Avisen har været stærkt fristet af at indarbejde mindet om de gyldne monopolår, da danskerne vitterlig kun havde et eneste tv-kighul at spejde gennem. Ikke et øje var tørt, når nyhedsoplæser Eric Danielsen roligt, officielt og uangribeligt satte tingene på plads i sort-hvidt, mens det famøse pap-logo sad kæmpemæssigt og urokkeligt på skillevæggen lige bag hans stol. Siden oplevede seerne, at sandheden er genstand for konkurrence og kan gradbøjes, som da TV-Avisen og TV2 Nyhederne på valgaftenen i marts 1998 - på grundlag af de samme stemmeoptællinger - i timevis udråbte henholdsvis rødt og blåt flertal.

DE GAMLE DAGE kommer ikke igen, og TV-Avisen har da også parret det ældede øje med et skinnende nyt studie. Om det er smukt kan diskuteres, men originalt er det i hvert fald med disse spejlende, halvgennemsigtige eller klare glasflader.
Studiets stil fortsætter Danmarks Radios tradition for abstrakte nyhedsstudier, altså rum der ikke foregiver at være håndfast arbejdende redaktionslokaler. CNN, svenske nyhedsstudier og TV2 Nyhederne fremmaner på hver deres måde indtrykket af sved på panden og tilblivelse af dugfriske nyheder. Disse tv-stationer viser dog ikke mødelokaler, chefredaktionelle kontorer eller kantiner, hvor journalisterne faktisk lægger linjen, men fotogene forenklinger med mange tændte skærme og beherskede armbevægelser.
TV-Avisen har nu også sære filmstumper kørende bag matterede ruder for at understrege det hektiske, ligesom et blinkende kolon i klokken vel prøver at sætte seernes puls i vejret. Hu hej, hvor det går.
Det nye studie har lånt træk fra rumcenteret med nedtællinger og kontrolskærme - og i længdeaksen findes inspirationer fra et rumskibs skrog, som giver skillevæggenes åbninger en særegen ribbeform. Nyhedsoplæser, sportsidiot og meteorolog sidder således i hver sin sektion, som tilsyneladende kan adskilles på et splitsekund med en luft- og lydtæt lem, dersom fru Knudsens raket skulle vise sig ikke at være helt parat til år 2000.

DEN STORE NYHED er spejlvirkningerne, der ikke lader et moderne badeværelse noget tilbage. For første gang kan seerne ved selvsyn konstatere, at oplæseren Eva Jørgensen ikke er en elverpige med hul ryg, men et ganske almindeligt menneske med bagside og ingen øjne i nakken.
Toiletbordet, hvor man de kommende år under samtale med studieværten skal se den ene politiker efter den anden vaske hænder, er helt blankt. Gæsternes nervøse fingertrommen og borgmestermaver gengives således retvendt og til overflod spejlvendt i bordpladen.
Alle disse spejle kunne få en og anden seer til at frygte for de fremtidige tv-nyheders sande væsen. Skal her laves nærsyn snarere end fjernsyn? Et fingerpeg om det flyvende badeværelses retning blev givet allerede på premiereaftenen klokken 18.30, hvor reklamemandspolitikeren Jens Heimburger var på dagsordenen. Journalist Eva Jørgensen havde besøg af journalist Karsten Madsen (også kaldet Dobbelt-Madsen og altså nu spejlet til Firedobbelt-Madsen), så der blev sandelig hyggesnakket mellem fagfolk og ingen ukendt atmosfære forurenede det kliniske studie. Sikke en opfindsomhed, sikke et samfundsmæssigt perspektiv. lieb

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her