Læsetid: 2 min.

Familiebiler bliver billigere

Regeringen og DF er nået til enighed om en omlægning af bilafgifterne - lappeløsning, lyder det fra oppositionen
26. april 2007

175.000 ton mindre CO2-udslip fra biler hvert år. Det er resultatet af den aftale om omlægning af bilafgifter, der i går faldt på plads mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Aftalen har til formål at tilgodese miljø såvel som sikkerhed, og dermed bliver den en gevinst for såvel små miljørigtige biler, som større modeller med bedre sikkerhed. Samtidig bliver biler på gule plader generelt set hårdere beskattede, mens det samme er tilfældet for varebiler over to ton, hvor registreringsafgiften forhøjes markant.

"Vi vil få ikke bare Europas, men sandsynligvis verdens hårdeste beskatning af CO2-udledning på biler," sagde skatteminister Kristian Jensen (V) på gårsdagens pressemøde.

Regeringen forhøjer samtidig det såkaldte skalaknæk, som overordnet set gør det billigere at købe dyre biler og motorcykler. Samtidig indføres en betydelig afgiftsforøgelse på firhjulstrækkere over tre ton. Ifølge regeringens beregninger vil registreringsafgiften på en lille brændstoføkonomisk bil gennemsnitligt falde med 11.276 kroner, mens en større bil med mere sikkerhedsudstyr vil blive 9.000 kroner billigere.

"Nu vil folk, når de står nede hos bilforhandleren, uvilkårligt begynde at interessere sig for, hvor langt kører den her på literen," lød det fra miljøminister Connie Hedegaard (K). Samlet set ventes aftalen at føre til en forøgelse af den samlede bilpark på omkring 2.000 biler.

R: Sejr for skattestoppet

Indgrebet får betydning for brugtvognsmarkedet, hvor en Porche på gule plader vil stige i værdi, når en ny model af samme slags bliver dyrere. Samtidig risikerer bilister, der allerede har købt en miljørigtig bil at tabe, fordi en ny model falder i værdi. Regeringen anslår, at biler på hvide plader bliver omkring fire procent billigere.

"Hvis man skulle sørge for, at der ikke kom ændringer på brugtbilsmarkedet, kunne man ikke lave ændringer overhovedet," lød skatteministerens forsvar.

Hos oppositionen er man langt fra begejstret over det indgåede forlig, som ifølge Socialdemokraternes skatteordfører ikke tilgodeser miljøet i tilstrækkelig grad.

"Regeringens forslag er slet ikke ambitiøst nok. Vi ønsker, at alle familier kan købe en miljørigtig og sikker bil til en fornuftig pris. Når man blot sænker afgiften beskedent på alle biler med hvide plader, gør man slet ikke nok for at flytte indkøbene til miljøvenlige og sikre biler, siger John Dyrby Paulsen.

Men det socialdemokratiske ønske om, at alle familier skal have ret til en miljørigtig bil, vækker ikke begejstring hos de radikale.

"Billigere biler til danskerne er slet ikke det, der er brug for. Men måske er Socialdemokraterne også blokeret af en skatte-stoptankegang," siger miljøordfører, Johs. Poulsen (R).

Han betegner regeringens udspil som en kosmetisk ændring, der skal lukke munden på dem, der ønsker egentlige reformer.

"Regeringens udspil udgør en marginal ændring af CO2-udslippet, som risikerer at blive opvejet af, at der kommer flere biler på vejene - også flere end regeringen selv anslår," siger han og efterlyser mod til at inddrage såvel benzinafgifter som roadpricing i bestræbelserne på at mindske forureningen.

"Køber folk bil nr. to eller tre er det afgørende, om de er ude at køre eller ej. Derfor burde kikkertsigtet rettes mod det reelle forbrug. Det her er et nederlag for miljøministeren og en sejr for skattestoppet," siger Johs. Poulsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her