Læsetid: 3 min.

Farvel til Femer

12. februar 2002

»Det understreges, at der ikke ved en eventuel kommende fast forbindelse over Femer Bælt vil kunne være nogen forbindelse mellem udviklingen i brotaksterne på Storebælt og Øresund og økonomien i en Femer-forbindelse. Projekterne skal ses adskilt fra hinanden.«

Poul Andersen (S) i brev til trafikminister Flemming Hansen den 7. februar 2002

DET KAN nok være, at den ellers så sagtmodige telefonmontør fra Fyn, Socialdemokratiets trafikpolitiske ordfører Poul Andersen, har fået trampet gevaldigt i klaveret med et forslag om lavere takster på Storebælts- og Øresundsbroen. Og det så det har givet genlyd hen over weekenden. Helt forudsigeligt har regeringen og trafikminister Flemming Hansen værget for sig: Brotaksterne skal ikke sættes ned, det ville nemlig være den rene og skære populisme.
Netop sådan er den fynske trafikpolitikers udmelding da også blevet opfattet i brede kredse: Nu hvor Socialdemokratiet ikke længere har ansvaret, kan socialdemokrater uden selv at skulle have fingrene klemt i statstegnebogen bære alle mulige ’folkelige’ krav frem – f. eks. det om markante takstnedsættelser.

ANDERSEN, der udtrykkeligt i denne sag taler på vegne af Socialdemokratiet, har dog lidt mere i ærmet end blot lommepopulistisk leflen for lavere brotakster. Da trafikordføreren i torsdags med brev sendte sine forslag til minister Hansen, rev han nemlig punkt for punkt tæppet væk under den musketer-ed, der siden 1985 har forpligtet Socialdemokratiet, Venstre og konservative til at stå last og brast i forhold til de brugerbetalte broer over Storebælt, Øresund og planerne om en bro over Femer Bælt.
Uanset hvor højt advarslerne ellers gennem årene har lydt om budgetternes himmelflugt, og uanset hvilke eksperter, der er blevet bragt på banen med kritik af de trafikale og dermed afgørende økonomiske forudsætninger for de milliardstore broprojekter, har musketer-eden hidtil virket hver gang: Fra Arne Melchior i 1985 og frem til dagens Hansen har en farverig skare på ikke færre end 11 skiftende trafikministre ihærdigt forsvaret såvel broernes berettigelse som den statsgaranterede låneoptagelse samt princippet om brugerbetaling – og dermed også de høje brotakster.

SÅDAN er der ikke længere. Andersen foreslår nu, at Vejdirektoratet overtager finansieringen af de økonomisk skrantende landanlæg, der fører trafikanterne frem til Øresundsbroen, altså Tårnbymotorvejen og jernbanen til Kastrup. Stik imod den hidtil førte politik skal Øresundsbroen nu tilføres skattemidler. Hvis ikke det sker, så har den forhenværende trafikminister Jacob Buksti allerede løftet sløret for konsekvensen: De danske landanlæg vil lide rentedøden, fordi renteudgifterne langt overstiger de beskedne trafikantindtægter. Det er lige præcis det, som kritikkere har forudsagt lige siden 1991, hvor Folketinget blev indkaldt ekstraordinært i sommerferien for at få Øresundsprojektet vedtaget. Men hidtil for døve musketer-øren.

KREATIVITETEN hos den socialdemokratiske trafikordfører slutter ikke hermed: Taksterne både på Storebælt og Øresund foreslås nemlig reduceret, op til 40 procent på Storebælt og 25 procent på Øresund. De lavere takster skal føre til flere biler, som igen skal føre til stigende indtægter, som igen skal føre til bedre bundlinjeresultater i broselskaberne osv. – altså kort sagt den melodi, som medierne har kværnet med på de seneste dage.
Men hidtil er der ingen, der har registreret det rigtigt mærkbare ryk i den socialdemokratiske udmelding – således som det er citeret i al sin sproglige ubehjælpsomhed øverst i denne leder. Reelt er det nemlig et endegyldigt farvel til en fast forbindelse mellem Rødbyhavn og den tyske ø Fehmarn i de næste mange generationer.
For som det vil fremgå med al ønskelig tydelighed om nogle måneder, når offentligheden får lejlighed til at se resultaterne af den såkaldte interessetilkendegivelsesrunde blandt de store europæiske finanshuse og entreprenørkonsortier om muligheden for privat finansiering af en Femerbro, så er spørgsmålet om taksterne på Storebælt intet mindre end altafgørende.
Forklaringen herpå er lige så enkel, som den er kort: Broerne vil i meget stor udstrækning konkurrere om den samme lastbiltrafik. Dagens høje takster på Storebælt er et – af de overordentligt få – kort i Femerbroens favør.
Derfor er der trods alt også et gevaldigt stænk af populisme i Andersens udmelding: Når Øresundsbro Konsortiet og landanlæggene nu på torsdag offentliggør 2001-regnskabet, vil det være nødvendigt for minister Hansen at udvise handlekraft og beslutsomhed. Så kan telefonmontøren og hans parti – om ikke andet – prale af at have vist vejen. For at skrive, at de store broprojekter skal ses adskilt fra hinanden, er i hvert fald ikke tankegods, der imponerer.

ud

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu