Læsetid: 2 min.

Fra Faust til faktura

23. januar 2007

I weekendudgaven fra den 16.-17. januar lader Information stemmer fra de videregående uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet forenes i det budskab, at det er beklageligt, at de unge ikke længere vælger at studere tysk, da de private virksomheder har masser af jobs til tyskkandidaterne. Det beklages, at de unge generelt har en negativ opfattelse af tysk sprog og kultur, da Tyskland er Danmarks største handelspartner, som man bedst kan nærme sig, hvis man ved, hvem Goethe er. Der fattes dog håb i, at danskere interesserer sig for øl og Berlin.

I de 10 år, hvor jeg som cand. mag. i tysk har været på arbejdsmarkedet, har jeg løbende holdt øje med stillingsannoncerne for at se, om der skulle være en fast stilling i det private erhvervsliv som et attraktivt alternativ til min karriere som selvstændig tolk og oversætter.

Jeg har til tider set stillingsopslag, hvor tyskkundskaber efterspørges af sådanne virksomheder med kontakt til Tyskland. Men altid som et sekundært og ikke essentielt krav. Der søges ingeniører, jurister, økonomer, teknikere, kontorassistenter, IT-folk og journalister med flydende engelsk i skrift og tale og "eventuel kendskab til tysk." Men jeg kan ikke mindes nogensinde at have set et opslag, der gik i retning af "cand.mag. med hovedfag i tysk søges på fuld tid - vi sørger for resten af din oplæring."

Fra ekstrem til ekstrem

Min erfaring efterlader det indtryk, at uddannelsesinstitutionernes og erhvervslivets interesser, som i Informations artikel beskrives som sammenfaldende på dette punkt, i virkeligheden slet ikke er det.

Et problem med formidlingen af tysk sprog og kultur i Danmark kan netop være, at argumenterne springer fra det ene ekstrem til den anden, fra "Goethe" til "største handelspartner" og til "øl." Finkultur af pligt - lavkultur af lyst. Fra Faust til faktura. Intet ind imellem.

Ulrich Beck - på engelsk

Jeg personligt savner argumentet om, at det simpelthen er glædeligt og berigende for et lille folkeslag at have direkte sproglig og dermed menneskelig adgang til et større land med al den kulturelle og økonomiske mangfoldighed, det medfører inden for alle områder. Det være sig inden for musikliv, samfundsvidenskab, litteratur, teknologi, arkitektur, sport, kunstliv eller pædagogik, hvor de tysksprogede lande råder over nogle af de mest toneangivende repræsentanter på verdensplan - eller inden for alle mulige andre emner.

De faglige kontakter findes jo faktisk også allerede i et vist omfang, blot på engelsk, takket være tyskerne, der ikke står stejlt på det tyske. Senest i Deadline 2. sektion på DR 2, hvor den verdenskendte sociolog Ulrich Beck stillede op til et langt og interessant interview med Jes Stein Pedersen - på engelsk som det i vore dage altid er tilfældet, når DR taler med folk fra Tyskland. Men vi kan få en mere direkte kontakt og bedre forståelse for ting, hvis vi selv kan følge med og udvælge kontakterne frem for at skulle håbe på, at nogen i Tyskland direkte henvender sig til os.

Så lad os 'sælge' Tyskland i Danmark ved at tale til normale fornuftige menneskers rimelige interesser - ikke ved blot at løfte pegefingrene og svinge enten den finkulturelle eller den lavkulturelle kølle. Danskerne interesserer sig da for andet end øl og et godt tilbud - ikke?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her