Læsetid: 3 min.

Er de fede år forbi?

Hans Weingartners begavede generationsthriller 'The Edukators' konfronterer i en suspensefyldt og snaksalig historie tre unge politiske aktivister med en falden radikal, der måske, måske ikke, kan tilgives
5. august 2005

Under 30 år og ikke liberal = intet hjerte.
Over 30 år og stadig liberal = ingen hjerne.
Det fortærskede ordspil opsummerer ifølge en midaldrende plutokrat grundkonflikten i Hans Weingartners begavede film The Edukators, som var en af de mest overraskende film ved sidste års filmfestival i Cannes. Heldigvis er der intet fortærsket over den forfriskende film, der modigt og effektivt blander genrer, charmerende lader os møde to af Tysklands nye stjerneskud i spændende roller og konsekvent insisterer på, at det er muligt at lave en både underholdende og vedkommende film om verdens tilstand i dag og en oprørsk ungdoms tro på, at forandring til det bedre må være mulig. Sine steder er filmen lidt for sort/hvid og tager sig med sine over to timers spilletid lovligt god tid, men det betyder forbløffende lidt i en helhed, der på imponerende vis formår at kombinere en anarkistisk, ungdommelig energi med en elementært engagerende historie. Filmen følger de unge venner Jan (Daniel Brühl) og Peter (Stipe Erceg), der i hemmelighed har etableret den kreative indbrudsduo The Edukators. Jan er den vrede ideolog, Peter er den naturlige leder med talent for at uskadeliggøre selv avancerede alarmsystemer, og sammen bryder de om natten ind i bortrejste overklasseberlineres villaer for at skabe uro i deres ellers trygge tilværelser. De stjæler ingenting, men de laver som neo-situationister besynderlige skulpturer af de mange ekstravagante ejendele og efterlader en besked om, at dagene for ejermændenes overprivilegerede livsstil er talte.

Jule & Jan

Der er godt tempo på den første del af filmen, der suspensefyldt skildrer de natlige indbrud og etablerer den kreative duos syn på verden. De to fyre har styr på deres natlige aktivisme, indtil pigen Jule (Julia Jentsch) kommer på tværs. Jule er kæreste med Peter, men mens han er bortrejst får Jule & Jan et godt øje til hinanden og får fint sat skub i et romantisk sideplot med et Jules & Jim-inspireret trekantsdrama. Jule bærer på en tung byrde efter et clash med noget af det, Jan og Peter opponerer imod i det efter deres mening ufølsomme, kapitalistiske system. Efter uden forsikring at have kørt sin gamle bil ind i en spritny Mercedes, skylder Jule nu uoverskuelige 94.500 euro til luksusbilens velhavende ejer. Den gæld vil hun aldrig kunne betale af, og Jan og Peter er ikke sene til at se det uretfærdige i, at hendes liv dermed er præget for altid. Som konsekvens inddrager Jan hende i deres natlige aktiviteter og foreslår et indbrud hos Mercedesmanden Hardenberg (Burghart Klaussner). Uheldigvis kommer denne hjem under indbruddet, og dermed udvikler filmen sig pludselig til en kidnapningshistorie i de tyrolske bjerge, hvor de tre unge bliver nødt til at forholde sig til, hvor grænserne for deres kreative aktivisme går og diskutere deres syn på samfundet og ikke mindst den ældre generation.

Fra radikal til reaktionær

Hardenberg viser sig nemlig at være en gammel 68'er, der har boet i kollektiv og været med i de rigtige demonstrationer. Med hans indtog bliver de tre unges naive billede af verden udfordret, mens han lakonisk fortæller, hvor let man med årene gennemgår forandringen fra radikal til reaktionær. Der er god dynamik mellem Hardenberg og den idealistiske trio, der forsøger at have en samlet front og styr på tingene, mens de romantiske forviklinger udfordrer sammenholdet, og de store ideer vakler. Især den talentfulde Daniel Brühl fra bl.a. Good Bye Lenin er svær at få øjnene fra, hvad enten han frelser gamle mænd fra billetkontrollører i bussen, med følt indignation og glød diskuterer politiske principper, smågenert introducerer en vild plan om at skabe sort skærm på alle tv-skærme i Europa eller som os er fascineret af den karismatiske Julia Jentsch fra Der Untergang. Der er til det sidste spænding om udfaldet af kidnapningen, som ender med en fin twist til tonerne af Jeff Buckleys version af Leonard Cohens Hallelujah. Man sidder tilbage med følelsen af at have mødt en film, der faktisk vil noget, og som trods enkelte overambitiøse brister sikkert overvælder én med masser af den fortælleglæde, energi og dedikation, man tit kan savne i det mere polerede filmudbud.

The Edukators. Tyskland/Østrig. Instruktion: Hans Weingartner. Manuskript: Katharina Held og Hans Weingartner. (Premiere i Grand Teateret, København, Café Biografen, Odense og Øst for Paradis, Århus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu