Læsetid: 4 min.

Fede fejl

Kulturstafetten er hos designer Henrik Vibskov, der fortæller om udtrykket multikunstner, og om de mange former, han arbejder med: Musik, billedkunst, tøjdesign og fejl. Og om den gode idé, som ofte opstår af en fejl
Kulturstafetten er hos designer Henrik Vibskov, der fortæller om udtrykket multikunstner, og om de mange former, han arbejder med: Musik, billedkunst, tøjdesign og fejl. Og om den gode idé, som ofte opstår af en fejl
11. juni 2007

- Morten Søkilde har givet stafetten videre til dig. Han vil blandt andet gerne vide, om slang er i familie med streetwear?

"Jeg tror, slang refererer til noget, der opstår i grupper. På samme måde er det vel med tøj, for eksempel streetwear. Så på en måde er der en sammenhæng. Egentlig synes jeg, ordet streetwear er lidt overeksponeret. Det kan næsten være alt, det er jo bare gadens tøj. Fra suitjakker til bumser. Men slang dækker også over rigtig meget, og så udvikler det sig hele tiden."

- Morten Søkilde spørger også, om blomstrede metervarer kun er for kvinder?

"Nej overhovedet ikke. Der er altid plads til flere blomster. Han spørger nok, fordi jeg ofte laver ting, der er meget farverige. Det skal være plads til, at både hunde og vandmænd kan have blomstrede og farverige ting på."

- Hvorfor er skrift og slogans så synlige i moden og dermed gadebilledet?

"Der var en periode, hvor der var mange statements og skrift på tøj. Et eksempel er JBS, der har lavet undertøj med skriften: "I'm a virgin, and I'm proud of it", men det går hurtigt hen og bliver lidt polter abend-agtigt. Jeg tror ikke altid, der er brug for skrift. Hvis man har brug for skrift, er det måske, fordi man har brug for at gøre budskabet tydeligere. Måske fordi den enkelte ting ikke står stærkt nok."

"Jeg brugte på et tidspunkt tekster, men det var mere humoristisk. For eksempel en dansende frø i tre farver: rød, grøn og brun. Ved at bruge farverne kom frøen til at stå og flimre, næsten danse. Det blev suppleret med teksten fra Tina Turners sang "Private Dancer". På den måde kan man skabe ny sammenhæng på noget så simpelt som en T-shirt. Samtidig udsender man jo et budskab, hvis man render rundt med en T-shirt med en dansende frø."

Minister i JBS

"Tekster og statements på tøj bliver vel interessant igen, når det kommer fra en, vi ikke venter det fra. Hvis kulturministeren troppede op i JBS-undertøj med statements på, eller hvis jeg tog jakkesæt på. Det ved folk, jeg hader. Man kan bruge tøjet humoristisk. Det er jo også et statement. Ellers tror jeg, skrift på tøjet er på retur. Måske svinger pendulet tilbage, så det bliver populært at skrive: 'Er du okay?'"

- Hvor henter du inspirationen til dit tøjdesign?

"Det gør jeg overalt, i hele det kulturelle spektrum. Men ofte er det små ting, hvor jeg bliver inspireret af at gå en tur i byen. Ofte udvikler idéerne sig fra noget, der var en fejl. Hvis for eksempel en farve ikke bliver så klar, som man havde håbet på. Jeg tror, det er noget med at holde fingeren i jorden: Hvis den oprindelig idé ikke var fed, så må man lade det udvikle sig og stole på sin intuition."

- Du arbejder med mange forskellige former, hvordan hænger de sammen?

"Jeg prøver så vidt muligt selv at kæde det sammen. Ofte bliver det kædet sammen gennem mig og min arbejdsmetode."

-Hvordan bruger du erfaringerne fra for eksempel dine udstillinger i dit virke som designer?

"Det kan være elementer fra musikkens verden, det at tage på tour, som næsten er en cirkusverden. Det har jeg brugt meget i vores modeshows, som nogle gange minder om en rockkoncert. Nogle gange er der elementer, der bliver genbrugt i tøjet. Jeg har lavet ting med glas, som jeg har brugt som inspiration til tøjdesign, for eksempel har en dråbeform fra glaspustning været brugt som inspiration til design af kjoler."

- Kræver det en særlig måde at arbejde på, når du arbejder med så forskellige former?

"Det kræver i hvert fald, at man er åben. Det handler om at finde en god balance. Det handler om at bibeholde lysten i det, man laver. Det at lave tøj alene, er ikke kun det, der kicker mig."

"Samtidig forsøger jeg at være med i hele processen, hvor jeg ofte skifter undervejs. Det kunne være interessant, hvis jeg bare sad på Hawaii og faxede ordrer. Nej, jeg forsøger at være med over det hele, det er også det, der gør det sjovt."

Akademisk snobberi

- Hvordan definerer du det, du laver, nogen kalder dig multikunstner?

"Multikunstner, det er ligesom ordet streetwear, det kan dække over alt. Jeg bare et kreativt menneske."

"Ude i verden er kunsten en bred vifte, som når kunstnere og designere går sammen om at lave noget på et museum."

"Herhjemme sidder vi lidt fast i en akademisk snobbethed."

- Og nogle faste kategorier?

"Ja meget, i forhold til eksempelvis Kunststyrelsen, hvor jeg aldrig får en krone. Selvfølgelig siger de nej til sådan en som mig. På mit felt er det lidt af et sort hul. De udstillinger, jeg laver, kan jeg lige så godt lade være med at søge penge til. Jeg tror, man opfatter mode som noget overfladisk noget. I andre lande bliver det betragtet på lige fod med kunst."

"Vi har ikke nogen historie for mode her hjemme, så jeg tror folk i styrelsen har meget svært ved at forholde sig til det. 'Det er jo bare tøj'."

- Hvor henter du inspiration fra?

"Jeg får lyst til at sige Storm P. Opfindelsesmetoden og hele legen. Han havde også en god brug af humor.

Jeg tror generelt, folk skal overraskes. Vi er i 2007. Der skal lidt mere til for at bryde muren."

- Hvem vil du give stafetten videre til?

"Videokunstneren Karim Ghahwagi. Han laver nogle fede ting, og han skal blandt andet snart lave et nyt show med Anders Trentemøller. Hvor henter Karim inspiration fra til sine videoer?"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu