Læsetid: 4 min.

Femern-broen: et forældet koldkrigsprojekt?

EU vil gerne være med til at finansiere en bro over Femern-bæltet, men uret tikker for en aftale imellem Danmark og Tyskland. Imens er tyskerne alt andet end entusiastiske, og herhjemme skærpes kritikken
7. juni 2007

Alt tydede ellers på, at eftermælet var i hus for den konservative trafikminister Flemming Hansen. EU ville spytte i kassen, Socialdemokraterne sagde ja, og blyanten var spidset til underskrivelse af en endelig aftale med den store nabo. Drømmen om en fast forbindelse fra Rødby over Femern til Puttgarten har overlevet en stribe trafikministre, men ifølge planen skulle Flemming Hansen sidst på måneden til Berlin for at afslutte den sag.

Godt nok var tyskerne ikke synderligt entusiastiske: 7,5 milliarder til det tyske landanlæg gør ondt i budgettet, og regeringen vægrede sig ved at være med til at dele statsgarantien for lån af de omkring 31 milliarder, som selve broen er budgetteret til. Og så er Flemming Hansens tyske kollegaer i det hele taget mindre opsat på broløsningen. Konsulent Christoph Stroschein fra det tyske trafikministerium mener, at de danske broplaner hører 'det gamle Europa til'.

"Hele Femern-projektet er et koldkrigsprojekt fra dengang, det var den eneste mulighed for at komme fra Danmark ned til resten af kontinentet. I dag har vi et nyt Europa med en helt anden situation med nye økonomiske kræfter i Central- og Østeuropa," siger Christoph Stroschein til Jyllands- Posten.

Flemming Hansen erkendte i sidste uge, at det er op ad bakke at få tyskerne med på finansieringen. "Det er afgørende, at der udvises den nødvendige fleksibilitet fra tysk side, hvis vi skal have sagen på plads," sagde ministeren.

Og tiden er knap. EU vil betale op til en tredjedel af broens pris, men den 30. juni lukker kassen i.

Tænk alternativt

De Radikale og Dansk Folkeparti kastede i 11. time en joker ind i debatten. Martin Lidegaard opfordrer Danmark til helt at skrotte projektet. Der er både mere fornuft og musik i at bygge en bro fra Gedser til Rostock ifølge den radikale trafikordfører.

"Femern-broen er gammeldags tænkning, mens en bro fra Gedser til Rostock vil åbne for hele Østeuropa," siger Martin Lidegaard. En bro fra Gedser til Rostock vil gøre turen fra København til Berlin 130 km kortere end via Femern, mens man på en tur til Polen vil spare omkring 230 km.

Ifølge tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd skal Danmark stille en statsgaranti på cirka 25 mia. kr., når tilskuddet fra EU trækkes fra. Dansk Folkeparti frygter, at Danmark i bare bro-iver vil påtager sig hele den økonomiske risiko.

"Vi får rynker i panden, når de utallige møder med tyskerne peger i retning af, at Danmark skal stå for hele garantien," siger trafikordfører Walter Christophersen og slutter: "Vi har et nedslidt banenet, og vi har brug for nye danske broforbindelser. Men hvis vi endelig skal kigge ud, bør en bro rette sig mod fremtidens markeder i øst," lyder det fra DF.

Støtte fra trafikeksperter

Flere trafikforskere mener også, at der skal tænkes alternativt. Per Homann Jespersen, lektor ved RUC, vurderer, at vi har udmærket forbindelse til Hamborg. Det er østover, at det kniber - og det gælder hele området øst for Hannover-Stuttgart-Milano.

"For tyskerne er en forbindelse mellem Gedser og Rostock en langt bedre løsning. De har allerede både motorvej og jernbane fra Rostock. De vil også undgå yderligere at belaste Hamburg, der i dag er en af Europas værste trafikale flaskehalse. Vi ville få to hovedveje ned igennem Europa," siger Per Homann Jespersen der understreger, at en længere bro mellem Gedser og Rostock ikke behøver at bliver dyrere. "Forholdene gør, at man kan nøjes med en billigere lavbro-løsning," fastslår han.

Bent Flyvbjerg, professor ved Aalborg Universitet, frygter at man ikke har undersøgt de økonomiske risici ved Femer bælt projektet grundigt nok.

"Der er en klar risiko for, at projektet ikke kan finansiere sig selv, men Trafikministeriet er tilsyneladende blevet så gift med denne her løsning, at man har glemt at tænke i alternativer," siger Bent Flyvbjerg.

Hvad med miljøet?

Om ruten til Tyskland går den ene eller anden vej ændrer ikke ved, at man nøje skal overveje konsekvenserne for miljøet, understreger Ella Maria Bisschop-Larsen fra Danmarks Naturfredningsforening (DN).

"En bro giver øget trafikbelastning, og det hænger ikke sammen med regeringens løfter om at nedbringe transportens klimabelastningen," lyder det fra DN, der også advarer om, at en bro over Femern kunne få alvorlige konsekvenser for trækfuglene. S, V og K støtter en bro til Tyskland, men SF og Enhedslisten er imod af hensyn til miljøet. Den radikale trafikordfører er begejstret for tanken om en direkte link til et kraftcenter som Berlin, men den kulturelle og økonomiske korridor skal ikke lægge miljøet til last. Blandt andet har partiet ikke lagt sig fast på om forbindelsen i så fald kun skal være en jernbanebro. "Men uanset vil vi spare en masse CO2 udslip på den mindre flytrafik," forudser Martin Lidegaard.

Flemming Hansen ønskede i går ikke at kommentere sagen, men oplyser, at han vil mødes med sin tyske kollega i løbet af 1-2 uger.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her