Læsetid: 3 min.

Femern truer nye jyske togskinner

En Femernbro vil aflaste det jyske tognet så meget, at der ikke er behov for udbygning, mener regeringen. Gevinsten er dog kun begrænset, siger en trafikekspert
En Femernbro vil aflaste det jyske tognet så meget, at der ikke er behov for udbygning, mener regeringen. Gevinsten er dog kun begrænset, siger en trafikekspert
9. juni 2007

Mens de danske togpassagerne vanen tro kan svede over sommerens første togforsinkelser, frygter oppositionen, at regeringen vil sylte en udbygning af det overbelastede sønderjyske tognet til gengæld for en fast forbindelse til Tyskland over Femern Bælt.

Enhedslisten foreslog i april at styrke det danske baneanlæg. Højt på ønskelisten var etablering af et fuldt dobbeltspor på strækningen mellem Kolding og Padborg. Under folketingsdebatten erkendte transport-og energiminister Flemming Hansen (K), at der er et "seriøst baneudbygningsbehov" i Sønderjylland. Behovet ville imidlertid; "reduceres betydeligt, hvis der etableres en fast forbindelse over Femern Bælt". En stor del af godstrafikken til og fra resten af Europa vil nemlig i stedet køre over broen fra Rødby til Puttgarden, mente ministeren, der derfor ikke så nogen grund til at sætte gang i flere undersøgelser af behovet i regionen. Han lovede dog at finde en løsning på problemet, hvis der ikke inden for en overskuelig tid blev truffet beslutning om en fast forbindelse over Femern Bælt.

Sørgeligt banekort

Den beslutning er dog inden $for rækkevidde, hvis man tror ministerens egne meldinger om forhandlingerne med Tyskland. Den radikale Martin Lidegaard er stærkt bekymret over ministerens kobling .

"En Femernbro vil ikke løse de alvorlige flaskehalsproblemer, vi i dag har på det sønderjyske tognet. Det er helt klart, at ministeren bruger koblingen som alibi for den bro, som han er så forhippet på," siger Martin Lidegaard.

Også Alex Landex, trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet, vurderer, at Flemming Hansens forudsigelser vil blive gjort til skamme.

"Det er i dag næsten umuligt at presse et tog mere igennem på strækningen. En forbindelse over Femern vil kun rykke ved småting. Størstedelen af den godstransport, der i dag benytter sig af den jyske strækning, vil forblive uændret," forudser han og konkluderer: "Det danske kort over banekapacitet er ikke sjov læsning, og det ser særlig grelt ud på strækningerne i Sønderjylland."

Hans kollega ved Roskilde Universitet, lektor Per Homann Jespersen, er dog mere optimistisk:

"En forbindelse over Femern vil helt sikkert flytte meget godstransport væk fra Sønderjylland. Hvis ministeren forventer, at der kommer en bro, så er der ræson i at slå koldt vand i blodet," vurderer Per Homann Jespersen. Han medgiver dog, at den jyske jernbane skal udbygges betydeligt, hvis man ønsker at spare miljøet for den CO2-tunge lastbiltransport ved i stedet at læsse godset på togene.

Sælg jer dyrt

Trafikminister Flemming Hansen ligger i øjeblikket i forhandlinger med Tyskland om finansiering af broen. Alt tyder dog på, at tyskerne ikke er indstillet på at spytte meget i kassen. Den endelige aftale skal godkendes af partierne bag Femern-aftalen, og her bliver Socialdemokraterne tungen på vægtskålen. Det ville klæde partiet at skrue bissen på over for trafikministeren, mener Martin Lidegaard.

"De bør sælge sig dyrt og i det mindste kræve garanti for, at den jyske baneudbygningen ikke bliver syltet i processen," siger han.

Hos Socialdemokraterne siger man tak for råd og vejledning.

"Men Lidegaard ved udmærket, at vi vil stille krav om, at investeringer i infrastrukturen bliver regionalt balanceret. Hvis man investerer i Vest skal man også gøre det i øst," forsikrer trafikordfører Magnus Heunicke. Partiet stemte for Enhedslistens forslag, men ordføreren ville i går ikke uddybe, hvad opbakning til den endelige Femern-aftale vil koste af baneløfter fra regeringen.

Enhedslistens Rune Lund, der stod bag forslaget om baneudbygningen, håber, at Socialdemokraterne står ved det løfte i de kommende forhandlinger. Han så dog helst, at de helt trak sig fra det 31 milliarder store broprojekt.

"Femern er et dyrt prestigeprojekt, der til gengæld ikke virker. Men de er tilsyneladende så forelskede i den bro, at de ikke ser klart," siger Rune Lund.

De mest belastede togstrækninger i Sønderjylland ligger mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg, hvor banen er enkeltsporet. Danmark er i dag det land i Europa, der bruger tredjemest af banenettets kapacitet. Det mest belastede er Holland. Her har regeringen vedtaget, at alle baner skal være firsporede.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu