Læsetid: 6 min.

Fest frem for festival

Roms nye filmbegivenhed, Cinema, vil være en filmfest for folket frem for en festival for de få. Folket skal bestemme, hvad der er bedst - men stjerner skal kaste glans over filmdemokratiet
20. oktober 2006

Il pubblico. Selv uden italienskkundskaber har det været svært at overhøre, at det italienske ord for publikum er dukket op igen og igen under første udgave af den romerske filmfest Cinema, der slutter i morgen.

Efter i årevis at have været en populær kulisse har Rom i år bestemt sig for at spille en hovedrolle med en egen festival. Eller - som arrangørerne kalder det - en filmfest. Måske for ikke at blive sammenlignet med etablerede, prestigefulde festivaler som Cannes eller Venedig har Rom fra starten forsøgt at positionere sig selv som en alternativ, kulturel begivenhed frem for en konkurrerende debutant.

I Rom præsenteres de store filmfestivaler som en arena for feinschmeckere. Roms filmfest skal i modsætning hertil ikke være en elitær begivenhed for de få. Som en af festivalens hele fem programchefer formulerer det til branchebladet Variety, er festivalen for folket i Rom og ikke for de få hundrede mennesker på kloden, der går op i, om en filmvisning er en verdenspremiere eller ej.

Roms filmfest er for filmfans, og som en konsekvens heraf har programmet for de ni festdage med 95 film og et hav af begivenheder haft rig plads til det populære sideløbende med det mere smalle konkurrenceprogram. I år har blandt andre Nicole Kidman, Martin Scorsese, Leonardo DiCaprio og Richard Gere lagt vejen forbi med nye film, og dermed har der været masser af glamour til at supplere de mere jordnære indslag til lokalbefolkningen som for eksempel initiativet Alice in the City med film til byens børn og unge.

Magten til folket

Rom har helt konkret valgt at sætte publikum i centrum ved ikke at have en traditionel jury af fagfolk til at uddele prisen for bedste film på intet mindre end 200.000 euro. Den romerske jury er en 'folkets jury' sammensat af 50 almindelige, filmelskende romere. Ved åbningen fredag aften blev alle præsenteret med navn, titel og alder på lærredet til tonerne af Knocking on Heaven's Door. Som en eksalteret studievært kommenterede, får de 50 almindelige mennesker lov til at banke på døren til paradiset, til den magiske verden af Cinema.

De 50 jurymedlemmer skal kåre den bedste film blandt de 16 i festivalens konkurrenceprogram Cinema2006, og efter antallet af jurymedlemmer at dømme må det ske ved afstemning. På den måde ligner hovedprisen andre festivalers publikumspriser, men i Rom har man svært ved at få hænderne ned over konceptet. Lidt faglig ledelse er dog på banen i form af instruktøren Ettora Scola som jurypræsident.

Genbrug og samarbejder

De 16 film i konkurrence tæller - modsat årets premierespækkede program i Venedig - ikke mange verdenspremierer. Kritikere har kommenteret, at halvdelen af filmene for en måneds tid siden blev vist på festivalen i Toronto, men der er en række europæiske premierer og art house-stjerner som Otar Iosseliani, Shane Meadows og Robert Guédiguian på banen. Filmfesten i Rom løber af stablen samtidig med den vigtige asiatiske festival i Pusan, og Rom har indgået en samarbejdsarbejdsaftale, som blandt andet har sikret, at kultinstruktøren Shinya Tsukamotos thriller Nightmare Detective har premiere på begge festivaler den samme uge.

Filmfolkene i Rom har også indgået en aftale med Robert de Niros filmfestival i Tribeca, New York, om at vise hinandens prisvindende film. Alliancer er vigtige, og Rom lader allerede til at have nogle stærke navne på sin side. Ikke mindst antallet af amerikanske forpremierer og stjernebesøg under festivalens første dage signalerede, at Rom har budget og forbindelser til at trække store navne til.

Og hvad var det så for film, folk snakkede om under festivalens første dage? Ikke konkurrencefilmene, men derimod de tre amerikanske premierer, som heldigvis havde mere end kendte navne at byde på. Festivalen åbnede med Secretary-instruktøren Steven Shainbergs Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus med Nicole Kidman som den legendariske fotograf Diane Arbus (1923-1971), der i 1950'erne vendte ryggen til rollen som velhavende husmor for at realisere sig selv som kunstner.

Shainberg kalder sin metaforiske film et imaginært portræt, fordi historien vil skildre en central fase i Diane Arbus' bevidsthed, frem for hvad der i biografiske detaljer udspiller sig i Arbus' liv. Nicole Kidman kaster sig igen hudløst ud i en kraftpræstation, der blandt andet indebærer at få os til tage Robert Downey Jr. som en Chewbacca-lignende mentor seriøst, mens Arbus' liv på Alice i Eventyrland-vis bliver stadig mere mærkeligt. Shainbergs krævende film er bestemt ikke for alle, men jeg tog fascineret med på Arbus' indre rejse frem til, at hun tør bryde med normerne og se verden med et eget blik.

Filmen var god til at sparke en festival i gang, fordi den ambitiøst afprøver nye visuelle og narrative veje og giver rigeligt at diskutere - hvilket italienere jo gerne gør længe og temperamentsfyldt, så de obligatoriske festivalkøer bliver sjovere end de fleste andre steder. Og så var Nicole Kidman en gave for festivalen, når hun gavmildt hilste på et hav af fans på den lange vej op ad il tapetto rosso, den røde løber, til Renzo Pianos Auditorium Parco della Musica, der med hele tre ultramoderne sale danner en flot ramme for festlighederne.

Scorsese med Stones

Efter lørdagens premiere på Paolo Virzis hurtigt forbigåede kostumekomedie N - Napoleon And Me med Daniel Auteuil som Bonaparte stod weekenden i Martin Scorseses tegn med hans nye udflugt til gangland, The Departed. Filmen er baseret på Hong Kong-thrilleren Internal Affairs, som i Scorseses version udspiller sig i Boston med rivalisering mellem italienere og irere. Matt Damon og Leonardo DiCaprio står i centrum som to politimænd med vidt forskellige forbindelser til byens forbryder nummer ét, spillet af Jack Nicholson. Rolling Stones' Gimme Shelter brager handlingen i gang, og så får man ellers over to timers velspillet, stemningsfyldt og toptwistet korruptionsdrama, der efter Scorseses to historiske film kun kan glæde fans af hans sans for at gå psykologisk raffineret i lag med nutidige lyssky miljøer. Scorsese og DiCaprio fik stående ovationer til pressemødet og blev siden hyldet som helte. Scorseses italienske aner og flittige brug af Cinecittà-studierne gør, at han regnes som lokal, selv om han til alles fortrydelse ikke tør kaste sig ud i at tale italiensk.

Folket kan ikke tage fejl

Richard Gere vakte også begejstring, da han kom til byen for at promovere Lasse Hallströms The Hoax, hvor han spiller den virkelige forfatter Clifford Irving. Irving opdigtede en interviewbog med rigmanden og filmmageren Howard Hughes, og filmen følger udviklingen af det evigt afsløringstruede projekt. Gere er god i rollen som den egoistiske hovedperson, og Hallström får sin mest veloplagte og mindst vattede film længe ud af den løgn på løgn-stablende historie, der i Nixon-æraen ender med at få større politiske implikationer, end man umiddelbart kunne have forestillet sig.

Roms amerikanske filmhøst har således ikke kun sikret bred mediedækning, men også været seværdig. Publikumsinteressen har været god, og filmindustrien har været pænt repræsenteret på et uformelt filmmarked centreret omkring Via Veneto. Trods det udtalte fokus på det lokale og folkelige har Rom internationale ambitioner, og både journalister og filmfolk er blevet inviteret fra nær og fjern for at tage del i festen, hvis oprindelige intention var at promovere italiensk film og ikke mindst byen Rom.

Roms borgmester Walter Veltroni har flittigt opmuntret alle til ikke blot at gå på opdagelse i de mange film, men også i det oktoberlune Rom. Tirsdagens metroulykke førte til aflysninger af en række særarrangementer, men visningerne af konkurrencefilmene fortsatte som planlagt. Det bliver interessant at se, hvem folket i morgen kårer som vinder. Jurybeslutninger er tit til debat, men stemningen i Rom er, at folket ikke kan tage fejl.

Se mere: www.romacinemafest.org

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu