Læsetid: 4 min.

Festina, farten, folket

25. juli 1998

EGENTLIG burde det have været en bestseller. Det blev det ikke dengang. Men i dag er bogen netop genudgivet, og timingen må siges at være perfekt. A
Rough Ride hedder den. Forfatteren er den tidligere professionelle irske cykelrytter Paul Kimmage - og han beskriver hverdagen i den professionelle cykelverden set indefra. Kort fortalt lyder den nogenlunde sådan: Ankomst om aftenen til byen, hvorfra løbet skal starte. Indkvartering på et dårligt hotel. Op omkring kl. fem, for at indtage en sprøjte med doping og derefter en sprøjte med sløringsstoffer, så dopingen ikke opdages. Derefter morgenmad. Afgang til startområdet, hvor det først gælder om at få klarhed over, hvem der skal vinde dagens løb. Oftest en af de lokale helte.
Bogen burde have skabt debat, da den udkom. Der var da også lidt opmærksomhed omkring den i diverse medier. Men doping-debatten døde hurtigt. Tiet ihjel gennem en fælles tavshed blandt alle involverede i cykelsporten og omkring den. Argumenterne er de samme, hver gang doping-emnet dukker op: Der har altid været doping, der vil altid være doping! Den første del af standpunktet er sandt. Der har altid været doping i cykelsporten.
Dopingen blev introduceret kort efter etableringen af den først cykelklub, som kom til verden i Rouen år 1868. Fra 1880 eksisterede der forskellige blandinger, som rytterne indtog inden de steg på cyklen. I 1892 blev dopingen så kommercialiseret, at der i startområdet gik folk omkring og solgte "l'elixir de vitesse." Første dødsfald på grund af doping var waliseren Arthur Linton som døde helt tilbage i 1896 efter at have deltaget i Bordeaux-Paris. Historien kan fortsættes op til vor tid. Jean Malléjac som døde på Mont Ventoux efter at have indtaget en overdosis af amfetamin. Soigneurs som i halvfjerdserne rejste rundt med kufferten fyldt med stoffer, som alle ryttere kendte kælenavnene på: La petit Lili (lidepran), le cousin Riri (Ritaline), le Pépé (Pervitine) osv. Kufferten med dopingmidler er stadig med i bil-kolonnen, når halvfemsernes cykel-karavane triller ud på landevejen. Det ved ethvert barn i dag, efter afsløringerne af først Festina og efterfølgende TVM.

POLITIET har lagt sig på hjul af Tour de France karavanen og det på en sådan måde, at det i går blev for meget for rytterne. De steg af cyklerne og nægtede i første omgang at gennemføre etapen. Rytterne var utilfredse med mediernes enorme fokusering på doping og den mere begrænsede interesse for selve cykelløbet, forklarede verdensranglistens nummer et, Laurent Jalabert. Det er ikke første gang, tour-deltagerne har strejket for at protestere mod opmærksomheden omkring doping-fænomenet. I 1966 strejkede rytterne på grund af en anti-doping lov, vedtaget af det franske parlament få måneder før tour-starten.
Gårdagens protest illustrerer rytternes frustrationer. 1998-udgaven af Tour de France er allerede tabt. Uanset om feltet når frem til Paris eller ej, så vil begejstringen ved at bære den gule trøje på podiet i Paris være langt mindre end alle øvrige år. Nogle af de bedste ryttere er allerede udelukket fra løbet, og opmærksomheden omkring dopingen fjerner benovelsen over rytternes kraftanstrengelser (220 kilometer med 48,76 kilometer i timen i går).
Hvis formålet med rytter-strejken var at få stoppet doping-debatten, må aktionen erklæres som en total fiasko. France 2, tyske ARD og belgiske RTBF havde gjort klar til at sende dagens etape live. Uden et felt måtte sendefladen udfyldes med andet - det blev til nogle meget lange doping-diskussioner med diverse eksperter. Paradoksalt nok blev strejken derfor rytternes hidtil eneste bidrag til doping-debatten. Feltet sørgede ved sit fravær for sendetid, hvilket er det eneste positive, der kan siges om et felt som på tv-skærmen lyser langt væk af EPO og andre stoffer.
Rytternes helte-status daler med samme hastighed som et stjerneskud. Det klæder ingen tour-helt, når han på på et spørgsmål om indtagelse af EPO svarer som en politiker: "Jeg er aldrig blevet testet positiv." Sådanne svar dukkede op adskillige gange i går. Riis på TV 2, Blijlevens på hollandsk tv, Leblanc på France 2 osv. Mens ryttere med klare fordømmelser af enhver form for doping desværre var en absolut mangelvare på alle tv-stationer.

OM rytter-strejken og feltets udbredte tavshed i doping-spørgsmålet skal føre til noget fornuftigt, kan det kun være konklusionen om, at feltet har bevist, at det aldrig selv vil være i stand til at rydde op i doping-misbruget. Tavsheden, benægtelserne, forsværgelserne og de fornærmede miner og repressalier overfor journalister, som interesserer sig "for meget" for doping-fænomenet, taler sit eget sprog. Det er tavs tale om en cykelverden, der aldrig vil formå selv at få ryddet op. Jagten på succes, på den sidste styrke på den sidste stigning op mod målet og undskyldningen med, at de andre jo også gør det - derfor er jeg også nødt til det - vil feltet aldrig selv kunne komme til livs. Det har 100 års erfaringer vist. Derfor er det ikke bare interessant, men også yderst velkomment, at anklagemyndigheden i Lille har hægtet sig på tour-karavanen. I dag siger den franske lovgivning, at personer der sælger, smugler og distribuerer ulovlige doping-midler, begår en strafbar handling. Men dem som indtager midlerne begår intet strafbart. De straffes kun gennem karantæner og bøder, som cykelforbundet måtte idømme. Når ni Festina-ryttere måtte tilbringe natten i "Fort Apache", som fængslet i Lyon populært kaldes, kan det have en afskrækkende effekt. Men det er næppe nok. Skal dopingen udryddes fra sportens verden, tyder stadig mere på, at den eneste vej frem er udsigten til, at enhver sportsmand, som gribes i doping, bliver dømt efter straffeloven. Der kan være mange retlige betænkeligheder ved en sådan ordning, men i betragtning af sportsfolkenes rolle som idoler for millioner af unge, bør der gribes ind. Løfter om egen vilje til at rydde op, kan ingen tro på efter gårsdagens demonstration. ryb

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her