Læsetid: 4 min.

En filosof mister modet

Yasmina Reza, verdens mest spillede nulevende kvindelige dramatiker, har netop haft urpremiere på sit nye stykke i Berlin. I hovedrollerne ses Magda og Joseph Goebbels fra filmen 'Der Untergang'
19. september 2006

En novemberdag i 1980 lød en overskrift i Information: "Althusser myrder sin kone". Verbet var i nutid bare ligesom for at understrege, at i dag havde Louis Althusser, en af 1960'erne og 1970'ernes fremmeste marxistiske filosoffer, altså fundet på at myrde sin kone. Manden var efter sigende bindegal.

Althussers ugerning er trængt ind under huden på personerne i den franske dramatiker Yasmina Rezas nyeste stykke I Arthur Schopenhauers slæde, der netop har haft urpremiere på Deutsches Theater i Berlin.

Rezas skuespil "Kunst" gik i 1994 sin sejrsgang på alle verdens scener. Siden har hun været den mest spillede (i hvert fald kvindelige) nulevende dramatiker.

Badekåber og Balzac

Ariel Chipman er filosof, Spinoza-ekspert og elev af Althusser. Og han har pludselig erkendt, at "at leve for tankerne var en fejltagelse".

Nu sidder han på en klinik i en lænestol og har efter sin kone Nadines mening "mistet hovedet". Før i tiden kunne hun ikke holde ud, at han var så centreret om Spinoza og sig selv. Nu er han til hendes desperation ikke andet end "stoffer og en hånd, der hænger slapt ud over stolens armlæn".

Ariel spilles henslængt alt-opgivende på randen af hysteri af Ulrich Matthes, der er kendt for sin fremstilling af Joseph Goebbels i filmen "Der Untergang". Nadine spilles af Corinna Harfouch (fru Goebbels i filmen).

Stykket er bygget op som otte monologer, hvor hver monolog overhøres af en af de øvrige tre personer. Det tragiske og det komiske følges ad i Rezas spidse replikker, hvor høje materier som livets mening ikke er for fine til at blive nævnt i samme sætning som fordele og ulemper ved at købe en Toyota Corolla, at mormonerne er verdensmestre i aneforskning, og at badekåber er en uskik, "som får enhver, der bærer dem til at blive opslugt af intetheden".

Ud over ægteparret dukker også vennen Serge Othon Weil, enerverende morsomt spillet af Ernst Stötzner, op. Han er sindbilledet på en eks-venstreorienteret, der nu har erkendt verdens banalitet. Den banalitet, som ægteparret for hver sin del tiltrækkes og afskrækkes af.

"Jeg forstod meget tidligt, at mit liv ingen mening har. Jeg blev født, og jeg vil dø. Nu taber jeg mig ti kilo og læser den samlede Balzac", siger Serge.

Hvilket jo i sig selv giver mere mening end så meget andet. Han lovpriser Frankrigs våbeneksport og er med sin lidt for lille blå pampervindjakke til blåt slips en form for joker, der med sin åbenlyse accept af altings absurditet repræsenterer optimismen midt i de andres elendighed.

Den sidste på scenen er den kvindelige psykiater, som stykket igennem tålmodigt lytter til hr. og fru Chipman. I den sidste scene folder hun sig over for alle tre medspillere ud som furie med en hadefuld svada mod gamle damer med bæreposer, der går der, hvor hun skal forbi.

Med sin generelle foragt for menneskeheden, som er det modsatte af tolerant og tålmodig, træder den trinde og ellers så duknakket lyttende dame ind i selskabet til de andre.

Livet er lidelse

Men hvad har stakkels Hélène Althussers død at gøre med Ariels kedsomhed, Nadines længsel efter handling, "bare en eller anden eksplosion" og Serges manglende evne til at få sin kone til at købe andet end beige tøj?

Ingenting. Arthur Schopenhauer, der levede fra 1788 til 1860, var professionel pessimist med det filososfiske credo: Alt liv er lidelse. Den menneskelige eksistens er en tragedie, og det er der bare ikke rigtig noget at gøre ved.

Freud tog senere flere af Schopenhauers motiver til indtægt for psykoanalysen, således at den intetanende Schopenhauer i dag gælder som en slags foregangsmand for psykoanalysen.

Stakkels Schopenhauer - som om det ikke var galt nok i forvejen!

Ariel er til slut i overført betydning på knæ for Nadine. "Ingen fødes fornuftig, og ingen dør fornuftig. Du interesserer dig for skovene og dyrene. For vores planets skæbne. Vær sød at kaste et blik på den skabning, der ligger ved din side", bønfalder han hende, inden de begge forlader scenen.

Tidligere kontroverser

Instruktøren Jürgen Gosch har holdt instruktionen skarp. Den balancerer på en knivsæg mellem dødelig alvor og let boulevardteater.

Jürgen Gosch er en af Tysklands mest omdiskuterede instruktører. Man ved aldrig helt, hvor man har ham.

Om minimalismen som her lægger scenen nærmest øde, eller om de medvirkende i rigt mål hælder blod og lort ud over sig selv som i hans opsætning af Macbeth i Düsseldorf sidste sæson.

Sidste år lavede han en opsætning af Reza-stykket Et spansk skuespil i Hamburg, og dramatikeren var efterfølgende så rasende over, at han havde ladet skuespillerne improvisere og ikke holdt sig stramt til hendes tekst, at hun bagefter nægtede at veksle et eneste ord med ham. Noget må den 47-årige dramatiker dog have syntes om, siden hun har taget Gosch til nåde igen og overladt ham uropførelsen af "I Arthur Schopenhauers slæde".

Scenografen Johannes Schütz har meget passende ladet scenen være en grå fængselslignende kasse med en lænestol som eneste inventar. En lignende kasse lavede Schütz også til Goschs iscenesættelse af Tjekhovs "Tre Søstre", som havde premiere i Hannover sidste sæson.

Tjekhov er den dramatiker, som Reza oftest sammenlignes med. Det sorte syn på livet og lykken og den vittige replik over altings nært forestående nervesammenbrud har de i hvert fald til fælles.

Selv siger Reza, at hendes lange sætningstirader og evige gentagelser kommer fra hendes jødiske familie, hvor alle taler på den måde og gentager sig selv i en uendelighed.

Næste uge følger premieren på Théatre Ouvert i Paris, hvor Reza, der er uddannet skuespiller, selv spiller rollen som Nadine.

*Im Schlitten Arthur Schopenhauers af Yasmina Reza, urpremiere 31. august 2006 på Deutsches Theater i Berlin. Instr. Jürgen Gosch, scen. Johannes Schütz, medv. Ulrich Matthes, Corinna Harfouch, Enrst Stötzner, Gabriele Heinz. Spiller løbende denne sæson. Se program på www.deutschestheater.de

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her