Læsetid: 4 min.

Der findes mange virkeligheder

Kristina Stoltz var en af de lyrikere, der forlod forlaget Lindhardt og Ringhof i protest, fordi det offentligt fyrede digteren Martin Glaz Serup. Nu debuterer hun med prosabogen 'Turisthotellet', der blander virkelighed og drøm i en realisme, som dækker over noget andet end det, man normalt forstår ved den
18. april 2006

Der er stor forskel på, hvordan Kristina Stoltzs prosadebut, Turisthotellet, bliver læst, fortæller hun. Ganske vist er der ikke mange, der har læst den endnu - den udkommer først den 20., men fra de hidtidige læsere har reaktionerne været vidt forskellige.

Jeg forestiller mig umiddelbart, at det hænger sammen med romanens drømmeagtige præg, hvor man ikke er helt klar over, om hovedpersonen Nadja faktisk oplever de ting, hun gør, eller om det er indre processer, hun gennemlever.

Men nej, forskellene koncentrerer sig snarere om romanens anden hovedperson, den midaldrende, aids-syge bøsse, Victor. Victor er på en gang kynisk, vis og en ondskabsfuld tyran.

"Jeg forstår ikke, hvad hun ser i ham Victor. Han er jo bare en idiot," citerer Kristina Stoltz en af sine mandlige bekendte.

"De mænd, der har læst bogen, har været glade for den, men de kvindelige læsere genkender mere umiddelbart Victor som en mandetype, der godt nok er kynisk, men som de også kan føle sig draget af. De bliver fascineret af ham. Spørgsmålet om, hvad Nadja ser i Victor, er der ingen kvinder, der har stillet."

- Jeg opfatter egentlig først og fremmest hans kynisme som en måde at klare sin aids-sygdom på?

"Jeg snakkede med min mor om ham, og hun konstaterede også, at mange døende bliver ondskabsfulde. - Men Victor har nu nok heller ikke været ligefrem engleblid før," mener Kristina Stoltz.

- Men ved at være bidsk og kynisk kan han bringe sig på niveau med døden - så den ikke kan komme bag på ham?

"Måske har han ventet på Nadja, der en dag dukker op, mens han sidder på Brødværkstedet på Københavns Hovedbanegård. Måske har han ventet på, at der var nogen, der skulle give ham grønt lys til at give sig hen til døden? Hidtil har han forsøgt at opretholde facaden, møde nybarberet og velsoigneret op om morgenen. Men da Nadja dukker op, bliver han syg og sengeliggende."

Flydende identitet

Nadja er dansk, men gift med en amerikaner og bosat i New Orleans, hvor parret også har en lille datter.

Hun kommer til Danmark, fordi hendes farmor er død og skal begraves, men i stedet for at opsøge familien, indlogerer Nadja, der bærer på en hemmelighed, som farmoderens dødsfald og hjemrejsen bringer op igen, sig på et billigt luderhotel i nærheden af Hovedbanegården. Det er på det mærkelige turisthotel og på Vesterbro, resten af romanen udspiller sig. Nadja møder gådefulde personer, gale og sære kvinder - og Victor.

"Det hele er i opløsning, måske også Nadja," mener Kristina Stoltz. "Kvinderne bærer alle et element af Nadja i sig."

"Der er for eksempel den gale Leyla, som Nadja tiltrækkes af, også erotisk. Det er ikke fordi Nadja er lesbisk, snarere er det Leylas hemmelighedsfuldhed, der tiltrækker hende. Der er meget af Nadjas liv, der er hemmeligt for hende selv."

"Nogle har spurgt, hvorfor Nadja finder sig i Victors lunefulde behandling af hende, men han giver hende også noget i den søgende tilstand, hun befinder sig i."

"Han fortæller, at der findes mange virkeligheder, han fortæller hende om søvnløsheden som en vej til erkendelse, han legitimerer, at hun flejner rundt, tåger rundt i gaderne i stedet for at møde op til begravelsen og derefter tage hjem til mand og barn. Han bliver også en slags skolelærer, han har en autoritet, hun har behov for."

Tosproget

- Din bog er realistisk skrevet, men med drømmeagtige tilstande som en del af realismen - hvis man kan sige det på den måde. Den er endda så realistisk, at Victor, der er amerikaner, hele vejen igennem taler engelsk?

"Victor var startskuddet, det var ham, jeg først fandt på, og det var egentlig meningen, han skulle have været hovedpersonen. Og det faldt mig naturligt at skrive ham på engelsk, han blev mere virkelig for mig på den måde. Samtidig synes jeg, at sprogblandingen i sig selv har en opløsende effekt, der harmonerer med det øvrige opløsningstema."

- Har dette, at sproget på den måde kommer til at optræde i en selvstændig rolle, noget at gøre med, at du før har skrevet lyrik?

"Jeg begyndte faktisk med at skrive prosa. Så havde jeg en årrække, hvor jeg kun skrev lyrik, men jeg har hele tiden haft lyst til at gå ind i en større form."

"Det er imidlertid en helt anden proces at skrive prosa. Når jeg skriver lyrik, har jeg altid dårlig mave!"

"Jeg har skrevet romanen i et hverdagsnært sprog. Man kan ikke arbejde helt så minutiøst med sproget, som når man skriver lyrik, men jeg har arbejdet utroligt meget med den enkelte sætning."

Det er ligesom at veksle mellem to kunstformer, mener Kristina Stoltz, der har brugt tre år på at skrive romanen. Men nu bagefter kan hun se, at den alligevel er kommet til at handle om det samme som digtene, nemlig om identitet.

- Hvorfor interesserer identitet dig?

"Det har altid været mit problem. Da jeg var yngre, havde jeg en følelse af at forsvinde for mig selv. Hvis jeg var sammen med mange mennesker, var det ligesom jeg blev uvirkelig. Så blev jeg meget ked af det og gik min vej."

"Jeg har skrevet siden jeg var barn - det var dér, jeg vendte tilbage til mig selv. Naturligvis er der også andre ting, der interesserer mig, men spørgsmålet om identiteten bliver ved med at dukke op. Måske er det derfor jeg skriver. Så på den måde er det jo positivt, selv om det godt kan være hårdt."

- Du sagde på et tidspunkt, at Nadja måske selv var i opløsning. Er hun blevet forløst, nu du er færdig med bogen?

"Folk læser bogens slutning lige så forskelligt som resten. Nogle mener, den ender sørgeligt eller at Nadja er blevet sindssyg. Og hvis det, de vil vide, er, om hun alligevel tager hen og besøger sin far, ja så ender den uforløst."

"Men jeg synes, den ender åbent."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her