Læsetid: 3 min.

Flere biler, større biler, længere ture

Jeg fortjener en fin bil, siger den købestærke dansker på udkig efter en ny model. Fortsætter bilparkens hastige vækst, vil vejtransportens CO2-udledninger om et par årtier være 50 pct. større
21. august 2006

Jeg fortjener en fin bil, siger den købestærke dansker på udkig efter en ny model. Fortsætter bilparkens hastige vækst, vil vejtransportens CO2-udledninger om et par årtier være 50 pct. større

Det er kærlighed ved første blik den formiddag i BMW-forhandlerens udstillingshal på Amager. Michael og Lena Thomsen fra Hvidovre er stoppet ved en rød BMW mellem de mange nypudsede og blanklakerede eksemplarer. Dens farve matcher Lenas røde kjole. At den kører højst 10 kilometer på literen og koster 7-800.000 kroner spiller ikke ind.

"Prisen er helt lige meget," siger Michael.

De vil nemlig have en roaster, en sportsvogn, "til at have det sjovt, sådan en sommerdag som i dag uden børn," fortæller de. I forvejen har de en Escort og en syvpersoners Mazda med plads til deres fire børn.

Michael og Lene er langt fra alene med drømmen om en luksusbil ved siden af den praktiske. Hos Jan Nygaard A/S, som forhandler BMW, er salget af luksusbiler fordoblet på et år, fortæller salgschef René Fitzwilliams.

"Folk har fået flere penge mellem hænderne, og så har Janteloven ikke længere den samme magt over danskerne. Det er i dag accepteret at have en luksusbil. Holdningen er: 'Jeg fortjener en fin bil, så derfor køber jeg den,'" siger Fitzwilliams.

På hans mødebord lyser en gul check fra Amagerbanken. 487.563 kroner lyder den på. Den hører dog til i den lette ende. Her sælges de flest BMW'er fra E-serien til omkring 700.000 kroner. Længere nede ad Englandsvej mærker sælgerne hos Bjarne Pape også, at danskerne køber flere biler.

"Vi slog vores rekord sidste måned," siger en stolt Claus Falck, sælger hos Bjarne Pape.

Glædelig konstatering

Stoltheden deles af De Danske Bilimportører.

"Vi kan med glæde konstatere, at salget af personbiler fortsat udvikler sig positivt," konstaterede for nylig en tilfreds direktør for bilimportørerne, Bent Mikkelsen. Han kunne i en pressemeddelelse rapportere om en vækst i salget fra første halvår 2005 til første halvår i år på hele 11 pct.

"På baggrund af tallene for første halvår forventer vi, at det samlede personbilsalg i 2006 vil komme op i nærheden af 160.000. Det må vi på branchens vegne karakterisere som meget tilfredsstillende," siger Bent Mikkelsen.

Siden 1990 er der blevet 20 pct. flere personbiler på de danske veje, så bilparken nu er på næsten to mio. stk., fortæller Danmarks Statistik i rapporten Transport 2005. Væksten afspejler, at 54 pct. af alle danske familier nu har bil - herunder at næsten 10 pct. ligesom parret fra Hvidovre har to eller flere biler.

Den udvikling er med til at forklare, at der sidder færre personer i hver bil på vejene. Ifølge Vejdirektoratets undersøgelser kørte der i 1992 i gennemsnit 1,68 person i hver bil, mens der i 2001 kun var 1,54.

Men ikke blot bliver der stedse flere biler i Danmark. Danskerne tilbringer samtidig stadig mere af deres tid på fire hjul. 13 pct. mere end i 1990.

Det afspejler en kombination af større afstande mellem bolig og arbejde, længere bilture ved indkøb i f.eks. indkøbscentre samt flere fritidsaktiviteter, som opsøges med bil. Alt lagt sammen kører de danske personbiler ca. 33 milliarder km årligt - 35 pct. mere end i 1990, oplyser Danmarks Statistik.

CO2-kurven

De flere biler, tendensen til større biler samt de længere ture indebærer, at vejtrafikkens energiforbrug - ca. 80 pct. af den samlede transportsektors forbrug - er vokset markant, ifølge Danmarks Miljøundersøgelser med ca. 37 pct. siden 1990.

I konsekvens heraf er belastningen af atmosfæren med klimabelastende CO2 vokset tilsvarende. Vejtrafikkens CO2-udledninger er nu 30 pct. større end i 1990. I 2010 - hvor Danmark ifølge sine Kyoto-forpligtelser skal have reduceret de samlede CO2-udledninger med 21 pct. - vil vejtrafikkens udledninger være 40 pct. større. Og i 2030 54 pct. større. De danske bilister og den danske transportpolitik er på åbenlys kollisionskurs med miljøets bæreevne.

Tilbage på Englandsvej sidder Jon i døråbningen hos Amager Billand. Han har netop købt en bordeauxrød Opel Vectra for 99.000 kroner. Bilens CO2 udledning var ikke på hans tjekliste.

"Jeg har kigget på, hvilket udstyr bilen havde, hvordan den så ud og farven", fortæller Jon, der sukker efter air condition i sommervarmen.

- Spiller det ikke ind, hvor mange klilometer den kører pr. liter benzin?

"Joh, det gør det da", siger Jon og spørger sælgeren: "Hvor langt kører den på literen?"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu