Læsetid: 3 min.

Flere broer og bredere veje, tak

De danske motorveje har forstoppelse, og kuren er flere af dem - og en bro eller to, mener Vejdirektoratet. Katastrofalt, at man ikke investerer i den kollektive trafik og tager hensyn til miljøet, lyder det fra eksperter og politikere
19. maj 2007

Hvis man går til lægen med forstoppelse, vil rådet sandsynligvis være at spise mindre eller at omlægge diæten. Anderledes ræsonnerer man tilsyneladende inden for trafikplanlægningen. Vejdirektoratet advarer om, at forstoppelse på de danske motorveje om få år vil betyde en fordobling af den tid, det tager at pendle mellem hjem og job. Kuren er ikke færre biler eller flere alternativer, men flere motorveje og broer, kan man læse i en ny rapport.

Direktoratet vurderer, at der er behov for udbygning af nuværende motorveje til seks eller otte spor, samt at der skal anlægges nye motorveje i Midtjylland og rundt om hovedstaden. Derudover skal der bygges ekstra broer ved Lillebælt og Vejle Fjord.

Trafikekspert og tidligere Stadsingeniør i København, Jens Rørbech, mener, at der i langt højere grad skal satses på kollektiv trafik.

"Det er en katastrofe, at det kollektive trafiksystem i Danmark overhovedet ikke er blevet udviklet i så mange år. Det er det samme som at fremme folks brug af biler. Man kunne eksempelvis satse på højhastighedstoge, som de gør i andre lande. Der har vi virkelig sovet i timen," siger han.

Jens Rørbech mener, at det er svært at komme uden om udvidelsen af motorvejene, sådan som danskerne har indrettet sig i dag.

"Det er nødvendigt, men hvorfor ikke lade den kollektive trafik tage en del af slæbet? I øjeblikket arbejder man på højtryk med at udvide motorringen rundt om København fra fire til seks spor, og den skulle gerne være færdig i år. Men allerede i 2012, lyder Vejdirektoratets vurdering, at vejen er fyldt igen. Er det den vej, vi skal gå? Hvad så næste gang?"

"Det er et fuldstændig forrykt scenarie," siger Karl Vogt-Nielsen, medlem af Rådet for Bæredygtig Trafik, der er en interesseforening omkring miljøpåvirkninger.

"Det er som om, det er en naturlov for Vejdirektoratet, at flere biler kræver flere vejbaner. Men det betyder bare, at sluserne åbnes, og at der kommer endnu flere biler. Der er asfalt nok, og det pres, der vil komme, vil betyde, at folk søger andre muligheder som den kollektive trafik, der spiller fint sammen med miljø og klimapolitik," siger han.

Eyvind Vesselbo, Venstres miljøpolitiske ordfører, mener umiddelbart, at det er en god ide at udvide motorvejsnettet og lette trafikken med flere broforbindelser.

"Det er jo et stort miljøproblem, at der holder så mange biler i kø, så det ville også give miljømæssig mening at få trafikken til at glide bedre, " siger Eyvind Vesselbo.

Det afviser KarlVogt-Nielsen: "Det er det såkaldte argument for grønne motorveje, men sådan hænger det ikke sammen. Den miljømæssigt optimale hastighed for en gennemsnitsbil er 80 km i timen, og det er væsentligt lavere end det, man kører på motorvejene. At køre 100 km i timen forurener meget mere end at køre langsomt i køer".

Betalingsringe

Anne Grete Holmsgaard, SF's klimapolitiske ordfører, kalder det "helt ude i hampen" at tale om flere motorveje og broer i en tid, hvor klimaet bør være øverst på den politiske dagsorden.

"Alle erfaringer viser, at flere motorveje skaber mere trafik. Vi må kræve, at der tænkes langsigtet, og at der kommer bud på, hvordan vi skaber en infrastruktur, der nedbringer udslippet," siger Holmsgaard, der foreslår, at man skaber betalingsringe rundt om de store byer, samt følger eksemplet fra Los Angeles, hvor man har forbeholdt den yderste vejbane til biler med mindst to personer og særligt miljøvenlige biler.

Eyvind Vesselbo afviser idéen om særlige betalingszoner i storbyerne.

"Som det gælder for andre miljøafgifter, vender betalingszoner den tunge ende nedad. Det ville jo bare betyde, at dem, der har råd, vil køre. Dem, der er afhængige af en bil for at køre på arbejde, men ikke har så mange penge, vil blive sorteper, " forudser Eyvind Vesselbo.

Regeringens infrastrukturkommission fremlægger til efteråret en investeringsstrategi frem mod 2030. Kommissionen forudsætter, at trafikmængden på de danske veje til den tid vil være vokset med 70-90 procent i forhold til i dag.

Information ville gerne have spurgt miljøminister Connie Hedegaard, hvorledes Vejdirektoratets anbefalinger spiller sammen med bestræbelserne på at nedbringe CO2-udslippet fra transportsektoren, men ministeren ønsker ikke at kommentere Infrastrukturkommissionens anbefalinger, så længe den arbejder.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her