Læsetid: 2 min.

Flødebollen

Sandheden er, at Christian Scherfig var røv og nøgler - indtil Brian Mikkelsen blev kulturminister
19. oktober 2006

Han var røv og nøgler, indtil hans gode ven blev minister. Så gik det til gengæld også stærkt. Det lykkedes ham aldrig at få en studentereksamen. Men det skulle vel heller ikke være nødvendigt for at studere jura, når man har gået på Øregaard gymnasium. Hans far kaldte ham en flødebolle. Om det var udseendet eller karakteren, han beskrev, vides ikke. Måske begge dele i forening. Faderen anså ham faktisk for både at være ubegavet og umoden, og så foragtede han alle 'de smarte unge mennesker', sønnen altid hang ud med. For et par år siden udgjorde han sammen med Prins Joachim 'den kongelige partypatrulje' i det københavnske natteliv.

Efter gymnasiet fik han arbejde hos en vekselerer. Han skød også penge i et par pladeprojekter. Og efter at være beskikket som advokat i 1997 blev han partner sammen med en barndomsven i advokatfirmaet DLA Nordic A/S. Nu hedder det sig, at han har ejet et stort børsmæglerfirma, været pladeproducent og opgivet en karriere som stjerneadvokat for at hellige sig kulturen.

Men sandheden er, at amatørtrommeslageren Christian Scherfig var røv og nøgler, indtil Brian Mikkelsen blev kulturminister. I 2002 placerede Brian ham i næstformandsstolen i TV 2 (honorar: 150.000). I 2003 blev han formand for Folketeatret. I 2004 blev han formand for Radio- og Tv-nævnet (226.758) med den begrundelse, at han havde mange års bestyrelseserfaring. Og i 2005 blev han så formand for Hovedstadens Teater (180.000). Men ikke nok med det.

Da Dansk Design Center (DDC) i 2001 havde fået halveret statstilskuddet, besluttede bestyrelsesformanden Steffen Gulmann at ansætte Christian Scherfig som direktør, ene og alene fordi han kendte Brian. Statstilskuddet blev da også med finanslovsaftalen i november 2005 forhøjet med 10 mio. om året, og nu følger der yderligere 40 mio. fra Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Hvad ved Scherfig om radio og tv? Intet. Han skulle bare føre Brians privatiseringsplaner ud i livet. Hvad ved han om teater? "Gennem mine forældre har jeg fulgt Folketeatret tæt," udtaler han til Politiken (24.7.2003). Hvad ved han om design? "Jeg har en medfødt empatisk sans og forståelse for det kulturelle," udtaler han til Berlingske Tidende (17.8.2005). Siden har han spidsformuleret sin designfilosofi: 'Design er bundlinjer'.

Han har også haft en kort karriere som forskningschef. Brian gav ham fem mio., som skulle bruges til såkaldt 'forskning i public service-stationernes programvirksomhed'. Det var sindelagskontrol af journalister forklædt som forskning. Ministerens havde bare glemt, at forskningsmidler skal fordeles af forskningsrådene.

Indtil systemskiftet i 2001 var han røv og nøgler. Nu har han fået røven på komedie og har afleveret nøglen til Københavns Teater.

Alt, hvad trommeslageren fra Øregaard gymnasium kommer i nærheden af, bliver trukket ned på bundlinjen. Hans vision for teatret hed koncernledelse og 25 procent flere gennem tælleapparaterne. Og design skal ikke berige livet, men aktionærerne.

Christian Scherfig er ganske vist langt ude i familie med forfatteren Hans Scherfig. Man siger nok, at æblet ikke falder langt fra stammen, men det gør pæren åbenbart.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu