Læsetid: 3 min.

Fluernes rige

Den australske anti-western 'The Proposition' er som drama betragtet lidt bleg om næbet, men har sammenbidt slagkraft som portræt af en ung, møgbeskidt og umanerligt voldelig nation
28. juli 2006

Mange vil måske studse, når de hører ordene 'australsk' og 'westernfilm' i samme sætning. Men man kunne egentlig lige så vel undre sig over, hvorfor genren ikke er mere udbredt i kænguruens hjemland? Det enorme utæmmede kontinent burde være den perfekte kulisse for western-genrens bærende modsætningsforhold mellem vildmark og civilisation (med tilhørende problematisering af disse begreber).

Som i USA stødte de hvide tilflyttere - hvoraf ikke så få var straffefanger forvist fra hjertet af det Britiske Imperium - på voldsom vis sammen med den oprindelige befolkning, aboriginerne.

Ultimatum og dilemma

Fra den heftige åbningsscene står det soleklart, at manuskriptforfatter Nick Cave og instruktør John Hillcoat skriver sig ind i den såkaldte anti-western-tradition, som snigløber Hollywoods renskurede fremstilling af livet på prærien. Her dør man ikke med et diskret gisp og en hånd på brystkassen, men med blodet sprøjtende om ørene og ansigtet stivnet i en fæl grimasse, som blotter et hæsligt eller helt fraværende tandsæt. En mere specifik inspirationskilde er filmvoldvirtuosen Sam Peckinpah, som havde det hellige, men ikke ubrydelige, sammenhold mellem mænd blandt sine kæreste kæpheste.

The Proposition er bygget op omkring to mænd på hver sin side af det, der i 1880'ernes Australien gjorde det ud for loven. Den engelske politimand Stanley (Ray Winstone) ser det som sit ædle kald at sætte skik på kontinentet og dets mere, men som regel mindre, civiliserede indbyggere. Han har også sine personlig grunde, da hans sarte hustru Martha (Emily Watson), som i forvejen vantrives i de nye omgivelser, just har mistet en god veninde for hånden af den irske outlaw Arthur Burns.

Stanley får held til at slå kloen i Arthurs bror, Charlie (Guy Pearce), samt søskendeflokkens yngste, 14-årige Mikey. I retfærdighedens navn, men formentlig også med gemen hævn for øje, stiller Stanley Charlie et ultimatum: Find og uskadeliggør din storebror, eller din lillebror ender i galgen.

Depraveret dødsdigt

Den australske musiker Nick Cave har før sat fod på territorier så barske og blodbestænkede som disse. The Proposition deler grundtone med eksempelvis Caves radikalt sorthumoristiske sang om stjernepsykopaten Stagger Lee fra albummet Murder Ballads: "So he walked through the rain and he walked through the mud 'til he came to a place called 'The Bucket of Blood'."

Selv om Cave for længst har hevet sig selv op af stofmisbrugets søle, har han ikke udviklet berøringsangst overfor forfaldet og dets særlige æstetik, og i sin detaljerige skildring af Australien som et gudsforladt Fluernes Rige formelig dirrer The Proposition af depraveret dødspoesi.

Fra historiebøgerne ved vi, at det er en nation i færd med at blive født, vi ser, men billederne viser os det modsatte. Her er solens svitsende stråler ikke livgivende, tværtimod, de fremskynder fordærvet i de allestedsnærværende kadavere. Når den gigantiske gule ildkugle endelig går ned, og en meditativ stemning sammen med mørket sænker sig over udørken, er det til gengæld smukt at skue.

Pøblens kvababbelser

Brutalitet er der altså masser af i Caves manuskript, men ofte er nåden dens følgesvend. Tag nu hans take på genrekonventionen om den frådende folkemængde, som skriger på hård og hurtig justits. Her får de deres vilje, men må snart sande, at intet slukker blodtørsten som synet af menneskelig lidelse.

Enkelte af filmens øvrige figurer er og forbliver desværre anderledes endimensionale, herunder Charlie Burns, som i psykologisk forstand har for lidt kød på knoglerne til, at hans dilemma bliver presserende.

Med den mere facetterede Stanley-figur har talentfulde Winstone alle muligheder for at stjæle billedet, men hans selvbevidste og sært introverte præstation skaber en næppe tilsigtet distance til Stanleys prøvelser. I den helt anden ende af skalaen finder vi en lystigt overspillende John Hurt i rollen som fordoms- og plakatfuld lykkejæger og lejemorder.

Filmen er ikke stor nok til dem begge, fristes man til at sige, men turen til Cave og Cos overbelyste undergangsrige er stadig værd at tage.

The Proposition. Instruktion: John Hillcoat. Manuskript: Nick Cave. Australsk-engelsk (Grand og CinemaxX i København samt CinemaxX i Århus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu