Læsetid: 3 min.

Vi flyver og flyver og flyver

Finansministerens penge sad løst, da det galdt om at få flere mennesker ud at flyve, også på de korte distancer, som forurener mest
8. november 2005

Finansloven fyrer op i det globale drivhus med mere flytrafik. Det er stik imod EU's erklærede politik, som går ud på at begrænse væksten i flytrafikken, især på korte ruter under 500 kilometer.

Over to år vil regeringen og Dansk Folkeparti bruge en halv milliard på at fjerne passagerafgiften, som er 75 kr. for hver afgang fra en dansk lufthavn. Afgiften blev indført for at dæmpe den voksende flytrafik og især indenrigstrafikken. Finansministeriet skrev i sin miljøvurdering af finanslov 1999, at den ville begrænse udledningen af CO2 med 0,3 millioner ton i år 2005.

"Vi må da håbe, regeringen har miljøvurderet sit nye forslag," bemærker Socialdemokraternes miljøordfører, Pernille Blach Hansen. Flytrafik er en af de mest energikrævende transportformer, og udslip i stor højde er tredobbelt skadeligt for klimaet.

"Det er en grotesk historie," mener SF's miljøordfører, Steen Gade. "Regeringen har konsekvent modsat sig, at vi kunne få en fælles EU-afgift, da Frankrig og Tyskland for nylig foreslog det. Nu ophæver de ensidigt den danske afgift."

Miljøminister Connie Hedegaard sagde for et år siden: "Vi må se at få ind under huden, hvad det betyder at passe på klimaet og holde Kyoto-aftalen. Det er ikke gratis. Spørgsmålet er, om prisen skal betales af dem, der flyver, eller af alle."

Hun slog et slag for at holde muligheden for internationale afgifter på flybrændstof åben.

"Jeg mener stadig, vi skal have en fælles regulering i EU, enten i form af afgifter eller kvoter," siger Connie Hedegaard nu. "Miljøministrene skal diskutere et britisk forslag på mødet den 2. december. Men en særskilt dansk afgift gavner ikke miljøet."

Arbejdspladser

Direktør Lars Krobæk i brancheforeningen Handels- Transport- og Serviceerhvervene, forventer, at det skaber 5.000 ekstra arbejdspladser i lufthavnene og flyselskaberne, når den danske afgift falder bort. Det tror oppositionen dog ikke på.

De radikales miljøordfører, Johannes Poulsen, mener, det er ren symbolpolitik. "Den halve milliard, det koster, kunne bruges meget bedre på naturbeskyttelse."

Socialdemokraternes René Skau Björnsson synes hellere, man skulle bruge den halve milliard på målrettet beskæftigelsesfremme og fornyelse.

Steen Gade mener også, at virkningen på beskæftigelsen er overdrevet. "Medmindre man kan tiltrække flere lavprisfly til de jyske lufthavne. Og så bliver det jo til et eksempel på, at man konkurrerer om miljøforringelser."

Tilfreds minister

Finanslovsforliget udmønter 50 millioner af den ekstra milliard, regeringen har lovet til miljøet. Pengene går til naturgenopretning, kemikaliekontrol, oprydning i den forgiftede Kærgård Klitplantage og kortere sagsbehandling i Naturklagenævnet.

Det siger Connie Hedegaard, at hun er godt tilfreds med. "Miljøministeriets bevillinger er stabiliseret, og vi tager hul på den ekstra milliard. Jeg ser frem til at få pengene ud at arbejde til direkte gavn for danskernes sundhed, velfærd og for naturen," siger hun.

Særligt er hun tilfreds med, at partikelfiltre på nye dieselbiler bliver fri for afgift.

Forliget betyder også, at afgifterne på kraftvarme og overskudsvarme fra industrien bliver justeret, sådan at energien kan udnyttes mere effektivt. Desuden er der sat penge af til anvendelse af biodiesel i offentlige køretøjer.

Jo længere vi venter

Ordførerne fra S, R og SF er tilfredse med kemikaliekontrollen og stabiliseringen af miljøbudgettet, men synes ikke, der ellers er noget at råbe hurra for.

Socialdemokraterne og De Radikale har foreslået at bruge en halv milliard mere på naturprojekter. "Jo længere vi venter, jo sværere bliver det at nå de mål for naturen og vandmiljøet, vi har forpligtet os til i EU," siger Johannes Poulsen. "Regeringen har misset chancen," siger Pernille Blach Hansen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu