Læsetid: 3 min.

Før festen

9. juni 2000

"Der er i dag ikke mange, som stiller spørgsmålstegn ved det entydigt rigtige i fortsat og ubegrænset vækst. Det er ligesom ikke på mode i øjeblikket."

Lone Dybkjær, medlem af Europa-Parlamentet,
Politiken, 8. juni 2000

IKKE FÆRRE end 170.000 danskere og svenskere vil i dag og i pinsen tage den faste forbindelse over Øresund i besiddelse. På cykler, rulleskøjter, gående eller løbende. Et kor på 160 sangere vil synge bro-festen ind med en sang om brobygning, humanisme og mellemfolkeligt samkvem. Alverdens pigegarder vil spankulere truttende rundt på broen, prinsesse Alexandra vil klippe snore over, jazzbands vil swinge, og Røde Kors vil som arrangør tilføre projektet legitimitet og almennyttighed.
Således vil Øresundsbro Konsortiet og forbindelsens politiske fædre have gjort, hvad der står i deres magt for at gøre broen - der starter for motoriseret trafik den 1. juli - til folkeeje, trafikalt tilløbsstykke og livline i det dynamiske vækstcenter, der skal trække investorer og iværksættere til fra nær og fjern. Med Ørestaden og dens grænsesprængende storcenter, de nye paladser i glas, stål og beton langs havnefronten, det 100.000 m2 store, 'business centre Scanport' nord for lufthavnen samt de nye motorveje, tog- og metroforbindelser er der skabt optimale betingelser for den turbovækst, der kan indgyde københavnerne ny fremskridtstro, øget rigdom og følelsen af at høre til i den globaliserede, ny økonomi. Prognoserne fra brokonsortiet spår en personbiltrafik over sundet på 15.406 biler i døgnet efter åbningen - en tredobling i forhold til 1995 - og bærer dermed vidnesbyrd om den ny virketrang, der vil velsigne Øresunds-regionen. "Tillykke med det," skriver Politiken i et 20 siders hyldesttillæg.

ALT ER således godt. Den gamle modstand mod projektet - for fem år siden var 48 procent af danskerne imod broen, kun 27 procent for - vil hastigt skylle bort i sundet, for "man er jo ikke modstander af en realitet," som Lone Dybkjær - med et svagt anstrøg af bitterhed - siger til Politiken. Danskerne vil komme til at elske Øresundsbroen, som de elsker Storebæltsbroen. Især hvis det lykkes for ihærdige, forenede kræfter i erhvervsliv, politik og presse at få sænket brotaksterne til et godt stykke under det i anlægsloven besluttede prisniveau.
Det er således alt i alt ved at være sidste udkald for sure opstød over det projekt, som gennem de seneste ti år har været genstand for tusinder af kritiske artikler i dansk presse og er blevet stemplet som en af de største demokratiske skandaler i nyere tid og en miljømæssig fejltagelse af dimensioner.
Det er da også kun, fordi det forventes af os, at vi tillader os en sidste gang at minde om det stykke nyere Danmarkshistorie, som ved fælles hjælp og selvsuggestion snart vil være fortrængt. Minder om, hvordan Socialdemokratiets formand Svend Auken i september 1989 på partiets årsmøde anbefalede en ren jernbaneforbindelse over sundet for blot ti dage senere at indlede hemmelige drøftelser med den svenske statsminister om en kombineret motorvejs- og jernbaneforbindelse. Samt minder om, hvordan kreative embedsmænd i Trafikministeriet i 1991 pyntede på trafikprognoserne for at få broens økonomi gjort spiselig for de partier, der skulle levere stemmer til anlægsloven. Og genopfrisker, hvordan trafikminister Helge Mortensen i 1993 med ordene "Der er intet, der kan stoppe en fast forbindelse" tog det første, skæbnesvangre spadestik, længe før den svenske miljødomstol havde færdigbehandlet broansøgningen.

VI HAR slet ikke lyst til at genkalde det pinlige forløb om det internationale panel af miljøeksperter, der rasede over projektets fremadskriden, selv om der ikke var skabt dokumentation for 'nulløsningen' for vandmiljøet.
Og mindst af alt vil vi plage med erindringer om Svend Aukens udtalelser i 1996 om, at "Bilismen i byerne er en pest", ja, "en stupid fejl", alt mens der blev gravet på Øresund og bygget motorveje og udfletningssystemer hen over Amager. I dag er hovedstaden ved at kvæles i trafik, danskerne kører længere i bil pr. år end noget andet europæisk folk, vi har et af de allerhøjeste udslip af CO2 pr. indbygger i EU, og endnu er hverken broen, Ørestaden, Scanport eller andre trafikstimulerende aktivitetscentre åbnet.
Det er altsammen så uholdbart og humørforstyrrende, at vi ikke vil være ved det. Vi skynder os derfor at lade klappen gå ned og ønsker alle tillykke, god fest og fuld fart frem. jsn

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her