Læsetid: 4 min.

Folk Brænder

22. april 2002

INDTIL NU ER det mest forfatterne, der har givet deres vrede til kende over den danske regerings kulturpolitik. Nu følger resten af kunstnerne trop. Fredag havde en lang række af dem indrykket en annonce i flere aviser med den bombastiske overskrift, »Kulturminister, ansvaret er dit«. Den direkte anledning var pindet ud i direkte henvendelse til Brian Mikkelsen: »Folketinget har fjernet vores digitale ejendomsret. Du vil give »erstatning« på en særlig måde: Nemlig ingenting!«
I annoncen var det ikke blot en håndfuld smalle lyrikere eller eksperimenterende musikere fra det forkætrede vækstlag, der havde lagt navn til. Fischer fra Rejseholdet var med samt Trine Dyrholm, Thomas Villum Jensen, Peter Mygind, Birthe Neumann, Jens Okking, Gabriel Axel og Ole Christian Madsen. Men selv om film kopieres til hjemmebrug, var annoncen først og fremmest musikernes sag, og et par hundrede havde skrevet under – fra Al Agami, Sort Sol og Maria Carmen Koppel over Sebastian, Anne Linnet og Signe Svendsen til Jodle Birge, Grethe Sønck og Brødrene Olsen. Med andre ord musikken bredt.

HVAD DET handlede om, var det omsiggribende hjemmebrænderi, der i tidligere tider var synonymt med noget helt andet, men nu om stunder gælder musikken. Hvorfor købe en dyr cd, når man kan brænde sig til en eller tappe fra radioen? At den gamle malkeko på internettet, Napster, døde i fjor under retslige trusler og stor medieopmærksomhed har ikke stoppet brænderiet, der nu blot sker ad andre kanaler på nettet.
Der har været almindelig konsensus om, at musikere skulle have kompensation for pirateriet, og da en personlig afregning er umulig, er pengene kommet fra en afgift på ca. fire kr. pr. uindspillet cd, som så fordeles videre til musikerne. Af 1.000 danskere ejer 440 hjemmebrændte cd’er, viste en Gallup for nylig.
Gallup viste også, at syv ud af ti danskere finder det rimeligt, at musikerne får deres kompensation.

DET, MUSIKFOLKETS aktuelle vrede går på, er det, de opfatter som et løftebrud, idet Folketinget i fjor lovliggjorde digital kopiering til privat brug. For dette skulle yderligere kompenseres, mente et flertal – det blev nedfældet i betænkningen til lovforslaget – og det regnede musikfolket så med. Men kulturminister Brian Mikkelsen & co. vil ikke give mere, og Dansk Folkeparti er sprunget fra underskriften og gør sig dermed til den store løftebryder.
Den gamle aftale fra 1992 opererede med en provenueramme på 100 mio. kr. Musikfolket har ønsket den reguleret op til 150-200 millioner. Brian Mikkelsen vil give 40-60 millioner. Han fifler med en ide om at flytte afgiften væk fra cd’erne over på apparaterne, fra software til hardware, plus finde nogle penge andre steder. Måske tror han ikke, musikfolket lægger mærke til, at det betyder et faktisk indtægtstab for musikerne. Måske håber han, at de ikke lægger mærke til det.
De lægger mærke til det.

KUNSTNERNE lod det ikke blive ved annoncen, men deres repræsentanter aflyste ifølge Berlingeren et møde samme dag med kulturministeren. Når de har aflyst ministermødet, er det dels, fordi de mener, Brian Mikkelsen allerede har besluttet sig, dels for at give ham en begmand. Han vil med et slag gøre det sværere at være musiker og sanger i Danmark. Vækstlaget mærker det på den måde, at de pludselig selv skal betale for den transport, som staten før har støttet. Vi taler her om musikere, der får ca. 1000 kr. hver for at spille en aften. Det kan dårligt betale sig, hvis jobbet er i provinsen, og musikerne bor i København. Synd for dem og provinsen.
Pladesalget viser også faldende tendens. Optimister har hidtil ment, at hjemmebrændingen ikke skadede, men supplerede pladesalget. På verdensplan er salget faldet fem procent i 2001. I USA alene næsten ti procent, i Danmark ca. 23 procent! Billedet er imidlertid grumset, idet nogle lande som England og Frankrig viser fremgang. Hertil kommer, at selskaberne er gået målrettet efter »succesbands« og dermed har svigtet den langsigtede talentpleje, en metode, der kan have givet bagslag.

SÅ NÅR internetfreaks finder såvel musikerne og solisterne patetisk gammeldags i deres kamp mod pirateriet og i stedet inviterer til et samarbejde om at få noget sjovt og konstruktivt ud af nettet, kan musikerne kun svare igen med et: »Hvis musikken kan hentes gratis ned, hvem skal så betale vores løn, indtil det sjove begynder?« Ikke så relevant et spørgsmål for Elton John som for Maria Carmen Koppel, bevares, men så er der også alle de menige musikere uden hvem, pladebranchen ikke ville være den samme.
Hvad de danske kunstnere angår, skulle de kunne glæde sig over at have en glad kulturminister. Glæden ville dog være mangefold større, hvis der var mere overensstemmelse mellem det, han siger, og det, han gør.

Bjørk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu