Læsetid: 3 min.

Efter forelskelsen

Vi er blevet trætte af single-serier om lette forelskelser. Vi vil høre historier om, hvordan man får livet og kærligheden til at fungere, og derfor er tv-serien ’Desperate Housewives’ blevet en bragende succes. Andre peger på seriens opgør med de postfeministiske dogmer som en forklaring
23. august 2006

I aften vil op mod 700.000 danskere igen sidde klistret til fjernsynsskærmene, når TV 2 åbner for en ny sæson af den populære amerikanske tv-serie Desperate Housewives.

Sidste år fulgte i gennemsnit 668.000 danskere med i forstadslivet på Wisteria Lane, hvor husene er som små paladser, og haverne er veltrimmede, men hvor rænkespillene og intrigerne har frit spil bag facaderne.

Ifølge sociolog Emilia van Hauen tager serien helt basalt udgangspunkt i problemer og intriger, vi alle kan identificere os med og genkende. Men årsagen til dens succes skal findes et andet sted. Nemlig i opgøret med forestillingen om, at kvinder i fyrrerne ikke har eller må have en seksualitet.

"For ikke særligt mange år siden var forståelsen den, at kvinder i alderen 35+ ikke havde noget sexliv. Nu kommer det på dagsordenen, at også midaldrende kvinder kan være enormt lækre, attraktive, selvstændige - og alt det, som vi har været vant til at høre om gennem yngre kvinder i single-serier. Det er vi rigtig mange kvinder, der er glade for," siger Emilia van Hauen.

De fem hovedpersoner i Desperate Housewives er den enlige Susan, den perfekte Bree, den hjemmegående Lynette, den smukke Gabrielle og den udfordrende og storbarmede Edie, som alle elsker at hade. Inspirationen til serien om husmødres svære år med børn fik den amerikanske manuskript-forfatter Marc Cherry af sin mor, som selv var alenemor til fire børn.

Til en begyndelse var tv-stationerne tilbageholdne med at købe ideen, men set i bakspejlet er netop den type fortælling som skræddersyet til et moderne publikum, mener Emilia van Hauen. Vi er nemlig blevet trætte af at høre om de lette forelskelser og jagten på den eneste ene. Nu vil vi have historier om, hvordan man får livet til at fungere, når dagligdagen indtræffer, mener hun.

"Desperate Housewives viser livet efter ,at prinsen og prinsessen fik hinanden, og det er der publikum til. Der er så mange mennesker, der er på ægteskab nummer et eller to, og som udmærket godt ved, at alt det med forelskelsen er fedt nok det første halve år. Men når man får børn og skal have en hverdag til at køre, er virkeligheden en anden. Og det er sjovt at se det illustreret i denne overglamourøse serie, der i virkeligheden ikke har meget med vores dagligdag at gøre," siger hun.

Postfeministisk opgør

Ifølge Vibeke Pedersen, der til daglig forsker i visuelle mediers konstruktion af køn, er der imidlertid også en anden forklaring på, at Desperate Housewives er blevet en fast del af danskernes tv-underholdning onsdag aften. Serien rammer nemlig ned i en aktuel og uafsluttet diskussion om kvindernes placering i samfundslivet.

"Rødstrømperne i 70'erne var meget imod, at kvinder skulle ind i husmoderrollen. Men i 80'erne kom der en modreaktion, der sagde, at det skal man have lov til, hvis man gerne vil. Og det er den diskussion, serien går ind i med sine fire forskellige personer," siger Vibeke Pedersen, som mener, at serien i høj grad kan ses som et opgør med et af de store postfeministiske dogmer:

"Desperate Housewives demonstrerer, at valget mellem karriere og familie ikke er noget nemt valg og heller ikke særlig åbent. Den viser, at det er en optimistisk forestilling, at man frit kan vælge, om man vil være karrierekvinde eller husmor. Det er ikke så nemt, og flere af kvinderne bliver jo også tvunget til at vælge," siger hun.

Spørgsmål som 'hvem skal passe børnene', og 'hvem skal gøre rent' er stadig aktuelle, mener Vibeke Pedersen, og seriens force er, at den tilbyder et blik ind i den stadige forhandling, som hver dag finder sted.

Tematiseringen af husmoderrollen er imidlertid ikke forbeholdt Desperate Housewives, men er en bred tendens i det samlede underholdningsbillede, fortæller hun.

"Den nye Kanal 4, som er lanceret som kvindekanal, har gjort temmelig meget ud af husmoderprogrammer. I en reality-serie bliver ægtepar for eksempel sat til at gennemspille de traditionelle kønsroller i en måned, hvor karrierekvinder skal prøve at være hjemmegående osv. Så temaet er meget fremme," siger hun.

Men hvor bliver mændene egentlig af i alt det her? De kigger med. Mellem 20-23 procent af Desperates Housewives' trofaste fans er mænd i alderen 21-50 år - en kendsgerning, som serie-redaktør Feline Munch forklarer således:

"Mænd synes jo også det er interessant at se facetter af kvindelivet. Desperate Housewives tilbyder et glimt ind i en verden, man som mand måske ikke helt har kontakt med. Og det kan jo være lærerigt."

De nye afsnit af 'Desperate Housewives' kan ses på TV 2 hver onsdag aften klokken 20.35

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu