Læsetid: 4 min.

En forespørgsel

13. marts 2004

SÅ TRAK Antipiratgruppen i land igen. Gruppens stævningstrussel til en række danskere blev – efter ramaskrig på de danske debathjemmesider og i blandt andet Information – i DR’s Kulturnyt beklaget, og omfortolket af antipiraternes talsmand Jakob Plesner til i virkeligheden at have været noget helt andet: En forespørgsel. En forespørgsel om, hvad der havde været brugernes hensigt med at omtale aktionen Grey Tuesday på deres hjemmesider tirsdag den 24. februar.
Ganske vist stod der ikke noget i brevet om forespørgsler. Der stod, at brugerne »med sikkerhed« havde medvirket til ulovlig tilgængeliggørelse af musik af Antipiratgruppens klienter, og at de skulle underskrive den medsendte erklæring om aldrig at gøre det igen, hvis de ville undgå sagsanlæg og erstatningskrav. En helt almindelig fremgangsmåde for antipiraterne, der sidste år afsluttede 977 sager mod danske internetbrugere under anklage for at have deltaget i ulovlig distribution af kunstnerisk materiale på nettet. Af disse sager endte højst en tiendedel med en decideret domsafsigelse. Et stort antal blev afsluttet uden dom af brugere, der ikke havde råd til de 20-30.000 kroner, en byretssag koster, og derfor gik ind på Antipiratgruppens tilbud om at betale en af gruppen fastsat erstatning.
Hvis Jakob Plesner er i tvivl om, hvad hensigten var med at omtale aktionen Grey Tuesday, kan det nemt forklares her. Internettet er en kolossal gave til menneskets mulighed for at forbedre og udbrede sin viden, for at arbejde kunstnerisk og kreativt og for at debattere demokratisk i åbne fora. En del af nettets effekt har været en helt uset opblomstring i mulighederne for at høre og skabe musik. Disse muligheder er stødt sammen med en ophavslovgivning, der – fordi dens tolkning i alt for høj grad har været overladt til blandt andet pladeindustrien – ikke endnu har gjort det muligt for kunstnere at dele deres værker med internettets brugere uden at opgive enhver kontrol med dem.
Mulighederne er der. Som Information kunne rapportere i tirsdags, leverer organisationen Creative Commons licenser, der stiller materiale digitalt til rådighed – under kontrol. Viljen er der også. Statistikker viser, at langt den største del af musikbrugerne gerne vil opføre sig lovligt på nettet, men mange ikke er klar over hvordan. Materialet er der: Musikforbruget i de fem vigtigste musikmarkeder steg med 30 procent fra år 1997 til 2002 – en periode, hvor pladebranchens omsætning ellers gik ned. Og først og fremmest er behovet der.

DA DANGERMOUSE sammenklippede Beatles’ White Album med Jay-Z’s Black Album, anvendte han den remix-teknik, som hiphoppen og den elektroniske musik har gjort til en af vor tids stærkeste kunstneriske udtryksformer. I en grad, så det i dag ville være kunstnerisk og økonomisk selvmord for en kunstner som Madonna, Kylie Minogue eller Justin Timberlake at udgive et nyt track uden at frigive det til de rette remixere. Hvilket uofficielt var præcis hvad også Jay-Z gjorde, da han udgav en ren vokal-version af sit Black Album. Dangermouse remixede det til The Grey Album, som han udsendte i et lille oplag på 3.000 promotion-eksemplarer – der i januar måtte trækkes tilbage og destrueres efter pladeselskabernes ordre. Men da det grå album blev lagt på nettet i 24 timer den 24. februar, blev det downloadet mindst 100.000 gange. Ikke fordi folk ikke gad betale penge for det i butikkerne, men fordi de ikke kunne.
På internettet kan de. Der venter store og vigtige debatter om, hvordan ytringsfrihed, ophavsret og kunstneriske udfoldelsesmuligheder sikres i de digitale medier. Den debat forsøgte Keld Bach med andre at tage hul på ved at fortælle om Grey Tuesday. Ved at forsøge at true dem til tavshed har Antipiratgruppen blot gravet endnu et spadestik i graven for en pladeindustri, der må se sig selv blive overflødig, hvis den ikke formår at åbne øjnene for internettets potentiale. En pladeindustri, hvor de nye vindere bliver dem, der hurtigst indser, at man ikke længere tjener penge på at inddæmme og beskytte, men på at distribuere og deltage.

DE NYE VINDERE er Apple, hvis netbutik iTunes kan fejre et års fødselsdag til april med mere end 30 millioner solgte sange. Det er George Michael, der i forgårs annoncerede, at han snart lægger hele sit værk på nettet til fri download. Og det er Warp Records, der som et af verdens førende pladeselskaber inden for den elektroniske genre ikke lider under nogen illusioner om at kunne unddrage sig den digitale udfordring. I sidste måned lagde Warp hele sit bagkatalog til salg på nettjenesten Bleep.com med forventningen om at sælge et par hundrede tracks. Bleep solgte 26.000 downloads på sine første fem åbningsdage.
At Antipiratgruppen ved at skræmme internetbrugere til tavshed bliver en trussel for den frie debat er blot den etiske side af sagen. Den forretningsmæssige er, at der er kommet nye måder at tjene penge på. Og at de gamle kilder er ved at løbe tør. Om de nuværende pladeselskaber vil være med på legen er op til dem. Den stopper ikke her.

lfk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her