Læsetid: 4 min.

Hvad er forskellen på 10 og 40 timers vejledning?

Der er stor forskel på mængde og form, når specialestuderende modtager vejledning. Timemæssigt kan forskellen være på helt op til 30 timer. Det er på høje tid, der indføres klare retningslinjer for vejledningspraksis, konstaterer en ny bog
Der er stor forskel på mængde og form, når specialestuderende modtager vejledning. Timemæssigt kan forskellen være på helt op til 30 timer. Det er på høje tid, der indføres klare retningslinjer for vejledningspraksis, konstaterer en ny bog
11. juni 2007

Specialet. Ordet udtales ofte med ærefrygt i stemmen. Og den afsluttende akademiske opgave volder da også mange studerende store kvaler undervejs. Skrækhistorier om kuldsejlede forløb og frygtindgydende, uforstående og omstændelige vejledere lever i bedste velgående på universitetets gange - og måske med rette.

I en ny bog, Specialevejledning - rammer og roller, kan man læse, at specialestuderende har meget forskellige vilkår for vejledning under specialeskrivning.

Nogle kan få 40 timers vejledning, andre bare 20-10 timer. Nogle vejledere læser hele specialet, inden det afleveres, mens andre kun læser en fjerdedel.

Uacceptable forskelle

Ifølge bogens forfattere, professor Hanne Leth Andersen og amanuensis Tine Wirenfeldt Jensen begge fra Center for Undervisningsudvikling ved Aarhus Universitet, kan det ikke forsvares, at nogle studerende må klare sig med meget lidt vejledning, mens medstuderende har helt anderledes forhold.

Hanne Leth Andersen mener, at selvom der har været tiltag for at sætte rammer for vejledningen, har det langt fra været nok.

"Det er slående i hvor høj grad, vejlederne har været overladt til sig selv, og derfor har været nødt til at udvikle egen praksis. De tiltag, der har været, er tydeligvis ikke nået ud til vejledere eller studerende," siger hun.

På grund af de store forskelle i vejledningspraksis tvinger man de studerende ud i at 'shoppe' efter en vejleder.

"Det er et klart problem, at når de studerende skal skrive speciale, oplever de, at de er nødt til at afsøge markedet for at finde det bedste produkt. Specialevejlederen bliver valgt på ry, og det er ikke altid gunstigt for forløbet," siger hun.

Rygtebørsen

Rygter om gode karakter, venlighed og selvfølgelig også inspiration og fascination af en underviser spiller ifølge undersøgelsen ind, når mange vælger specialevejleder.

Hanne Leth Andersen mener, at en vigtig pointe er, at det ikke altid er godt at vælge vejleder efter, hvem man synes er sød eller har enorm respekt for fagligt. Måske skulle man hellere vælge vejleder ud fra, hvor procesorienteret vedkommende er.

"Jeg tror, at vi har for stort et fokus på det faglige, og det kan kvæle de studerendes fremdrift. Mange oplever procesblokering, hvor de intet kan styre, men måske de slet ikke har faglige problemer. Processen er lidt glemt i specialevejledningen, og det er problematisk," siger Hanne Leth Andersen.

Hun henviser til, at undersøgelsen i øvrigt også viser, at det i mange tilfælde, er en god ide for vejlederen at vejlede i noget, som ikke er direkte relateret til eget forskningsområde.

"Det er helt tydeligt, at man skal vægte procesvejledning højere, end man gør. Det er den studerende, som selv skal styre forløbet. Derfor kan det være fint, at vejlederen ikke vejleder specialer, der falder lige ind i det forskningsområde, vedkommende sidder med nu. Vejlederen vil have lettere ved at være med i processen. "

Valget af vejleder kan ifølge Hanne Leth Andersen være så præget af, at man vælger ud fra personligt kendskab eller forventning til solidariteten fra vejlederen, at det kan blive et problem. Derfor konstaterer hun, at det måske slet ikke er så gunstigt, at nogle vejledere er så populære på grund af de subjektive forhold.

"Det er slet ikke sikkert, at vejledning skal være så personligt Nogle gange bliver man faktisk flyttet af, at nogen provokerer en. Vi kan ikke sige, at det direkte er dårligt for specialet at vælge en vejleder, man kender og godt kan lide. Men det kan gøre det vanskeligt at tage stilling til, hvad det er der foregår, når man føler sig så solidarisk med hinanden," siger Hanne Leth Andersen.

Afskaf dobbeltrollen

Ud over at understrege, hvor vigtig processen er, beskriver de to forskere i bogen, hvordan det er yderst vigtigt, at vejledning og bedømmelse skilles ad.

Hanne Leth Andersen forklarer:

"De studerende lægger måske ikke deres problemer frem, fordi de allerede føler, at de er i bedømmelsesfasen," siger hun og fortæller, hvordan der er studerende, som ikke synes, de kan gå til vejlederen fordi de føler, at de skal aflevere en færdig tekst.

"Det er jo ikke ligefrem procesbevidsthed," siger Hanne Leth Andersen.

Men når det er et politisk mål at få så mange som muligt til at klare specialeskrivningen på seks måneder, er det højst påkrævet, at der ændres praksis omkring vejledning, mener Hanne Leth Andersen. Det politiske pres har konsekvenser.

"Desværre kan det få universiteterne til i for høj grad at påtage sig ansvaret for de studerende," siger Hanne Leth Andersen.

Ifølge hende er det afgørende, at specialet bl. a. udvikler selvstændighed og faglig myndighed.

"Ellers lever vi ikke op til samfundets krav til vores kandidater og tiltrækker heller ikke de bedste studerende," siger hun og fortsætter.

"Det er klart, at det er vigtigt, at man er enige om, hvad det er, man skal nå på det halve år. Hvis flere skal nå det, har vi endnu mindre råd til at spilde tiden. Vi har aldrig råd til at spilde tiden, men det er nok sket. Derfor er det vigtigt med retningslinjer til vejlederne og de studerende, så der ikke er nogen, der havner ude af en tangent, hvor der bliver spildtid. Hvis vi sørger for, at vejledningsforløbet fungerer, er der nok også større sandsynlighed for at gennemføre," siger Hanne Leth Andersen.

Bogen 'Specialevejledning - rammer og roller' af Hanne Leth Andersen og Tine Wirenfeldt Jensen udkommer i morgen på Forlaget Samfundslitteratur.

Bogen er baseret på en undersøgelse lavet på Det Teologiske og Det Humanistiske Fakultet på Aarhus Universitet. Forfatterne har interviewet 7 studieledere, 21 vejledere, 21 specialestuderende og nyuddannede kandidater.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her