Læsetid: 3 min.

Forskere: Stop bro-ivrig trafikminister

Trafikminister Flemming Hansen er så opsat på en Femern-bro, at han spiller hasard med milliarder. Anerkendt trafikforsker opfordrer til, at finansministeren går ind i sagen, og at budgettet vurderes af Rigsrevisionen
8. juni 2007
Trafikminister Flemming Hansen er så opsat på en Femern-bro, at han spiller hasard med milliarder. Anerkendt trafikforsker opfordrer til, at finansministeren går ind i sagen, og at budgettet vurderes af Rigsrevisionen

Trafikminister Flemming Hansen (K) er så opsat på at få en fast forbindelse til Tyskland over Femern Bælt, at Danmark risikerer at give statsgaranti til en dødssejler. Det mener den anerkendte trafikforsker, professor ved Aalborg Universitet og medlem af regeringens Infrastrukturkommission, Bent Flyvbjerg, der vurderer, at der er en klar risiko for, at den brugerfinansierede bro ikke vil kunne betale sig selv. Han opfordrer derfor til, at et uvildigt organ, gerne Rigsrevisionen, ser nærmere på risikoen i budgetterne for den ca. 31 mia. kroner dyre bro.

"Jeg vil foreslå, at man gennemfører en uvildig vurdering af, hvorvidt økonomien er solid, og om sikkerheden for, at projektet kan betale sig selv, er høj. Trafikministeren er blevet projektmager og har glemt det armslængde-princip, som skal sikre borgerne mod ressourcespild," advarer Bent Flyvbjerg, der netop har afleveret sin doktordisputats i budgetoverskridelser i store anlægsprojekter.

Han mener, at Finansministeriet bør gå ind i sagen:

"I sagen om Femern har vi et ministerium, der ikke er tilstrækkelig kritisk i varetagelsen af sin myndighedsopgave. Det er jo Finansministeriet, der har det endelige ansvar for vores allesammens skattekroner," siger Bent Flyvbjerg. Han får opbakning af sin forskerkollega fra RUC, Per Homann Jespersen, der ligeledes har fulgt det mangeårige spil om broen til Tyskland.

"Femern-projektet har været drevet af en meget lille kreds af embedsmænd og konsulenter med økonomiske interesser. Jeg føler mig slet ikke rolig ved projektets soliditet," siger han.

Dårligt pokerfjæs

EU har indvilliget i at betale for ca. en tredjedel af broens pris, men det vil stadig kræve, at de to lande stiller en statsgaranti for lån af omkring 25 mia. Danmark ligger for tiden i forhandlinger med Tyskland, men meget tyder på at tyskerne ikke vil rodes ind i garantien, og at Danmark vil acceptere at påtage sig hele den økonomiske risiko. Bent Flyvbjerg er bange for, at den danske trafikminister står i en svag forhandlingssituation.

"At have en så ivrig minister er et problem i sig selv. Det er jo som et pokerspil, og det er ikke mærkeligt, hvis tyskerne konkluderer, at når danskerne er så ivrige, så kan de selv stille statsgarantien for hele summen," siger Bent Flyvbjerg.

Per Homann Jespersen er enig.

"Det er jo et spil, men lige nu virker det, som om tyskerne ikke vil gøre andet end at sige, at Danmark da er velkommen til at bygge en bro," lyder hans analyse.

Han mener, at trafikministeriet udadtil tager for let på den store garanti.

"De fremstiller det, som om det er en risikofri måde at sikre billige lån til det firma, der påtager sig byggeriet. Men reelt er det det samme som at købe en meget dyr lotteriseddel; man kan være heldig ikke at tabe noget, eller man kan brænde inde med en milliardstor regning," advarer han.

Transport- og energiminister Flemming Hansen (K) afviser, at der skulle være problemer med økonomien.

"Såvel Finansministeriet som eksterne konsulenter har været indblandet i udarbejdelsen og kvalitetssikringen af det omfattende materiale, der ligger til grund for budgetteringen af forbindelsen," siger ministeren og slutter: "Jeg er derfor ligesom vores tyske forhandlingskolleger ganske tryg ved budgetterne, selv om der naturligvis altid kan komme overraskelser."

Transportmafia?

Per Homann Jespersen har i flere år forsøgt at påvise, at der var mere fornuft i at skrotte Femern-løsningen og i stedet bygge en bro fra Gedser til Rostock. Men han har oplevet, at Trafikministeriet satte hælene i. Under arbejdet med et forskningsprojekt vedrørende en bedre trafikal forbindelse til Berlin kontaktede han et af Danmarks store konsulentfirmaer for at bede dem om et bud på prisen for enbro fra Gedser til Rostock.

"Først var de meget interesserede, men et par dage efter trak de i land. Det var mit indtryk, at Trafikministeriet havde tilkendegivetutilfredshed med, at de undersøgte alternativer," fortæller Per Homann Jespersen.

Gunver Bennekou sidder i regeringens Infrastrukturkommission på vegne af Danmarks Naturfredningsforening.

Hun fortæller, at kommissionen ikke er blevet bedt om at forholde sig til de faste forbindelser til Tyskland. Et forhold, som hun finder noget problematisk.

"Vi er kun blevet bedt om at komme med løsninger på, hvad vi gør nu, hvor trafikken er ved at stige til uanede højder - altså alene hvor vi gør af bilerne. Trafikminsteriet ønsker ikke, at vi forholder os til, hvordan de statslige investeringer i f.eks. broer og motorveje kan bruges for at regulere trafikken," siger hun.

Infrastukturkommissionen skal mødes den 20 juni. Ifølge Gunver Bennekou er det "meget sandsynligt", at spørgsmålet om Femernbroen vil komme på dagsordnen.

Den 30. juni udløber EU's tilbud om en medfinansiering af broen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her