Læsetid: 3 min.

Til forsvar for legen

5. november 2005

"Børns legekultur ligger måske alligevel ikke så underdrejet af det medieforbrug, som har trukket dem væk fra gaderne og nedbrudt fantasien og evnen til at skabe sine egne lege" skriver Mette-Line Thorup den 21. oktober.

Lektor Carsten Jessen fra Danmarks Pædagogiske Universitet mener i samme artikel, at de gamle lege bare slet ikke er velegnede til at stimulere moderne børns leg, og om folkene fra Gerlev Idrætshøjskole udtaler han, at man da godt kunne ansætte sådan nogle i alle skolegårde i landet. Men når de ikke er der, vil der ikke blive leget den slags lege.

I 1960'erne holdt jeg foredrag om leg og underviste på kurser for pædagoger, lærere og psykologer. Jeg oplevede, at mange voksne havde undertrykt den spontane glæde ved at give sig hen i leg. Samfundets normer hindrede den voksne i at være 'barnlig'. Nu havde de brug for personligt eller i deres arbejde at finde tilbage til det legende menneske. Mange oplevede processen som grænseoverskridende, og der blev dengang som nu spundet mange psykologiske finurligheder på oplevelserne.

For 10 år siden deltog jeg på et kursus i leg på Gerlev Idrætshøjskole og oplevede, hvordan der blev taget vare på børnenes lege. Stemningen og legene var i top. Selvfølgelig er det blevet til styrede opskriftslege, men det er da en chance for at forære børnene deres egen fortid til videreudvikling.

Den konstruerede leg

I helt gamle dage var det arbejde, der begrænsede børnenes muligheder for at lege. I dag er det, foruden kravet om tidligere faglige indlæring, den voldsomme trafik, de utrolig kedelige friserede anlæg med deres pæne legeredskaber, bombardering gennem reklamer og tv-serier om at skulle efterligne de voksnes adfærd i en stadig tidligere alder.

Indførelsen af børnehaveklasser var starten på slaget om børnenes tid og egen verden. Jeg udtalte dengang, at om nogle år vil leg nok blive et skolefag. Vi er ikke langt der fra. Efter skolestart i 0.klasse styres læring og leg næsten udelukkende af voksne. Og dog.

Til trods for de mindre muligheder for leg i det offentlige rum, overlever den. Dagligt kan man se børn i 10 års alderen øve sig på skateboard nede på gaden, hvor kantstenen skal forceres. De øver sig i timevis. I Tuborg Nord, hvor der er masser af plads, gode fliser og trapper, boltrer de ældre børn sig. I skovene leges der rollespil, som kan sammenlignes med tidligere tiders 'Røvere og soldater'.

Mange af børnenes lege har en uvurderlig social værdi i forbindelse med opbygningen af et gruppefællesskab. Og man kan godt sige, at de voksne har stjålet børnenes leg og i dag bruger dem som resurser i arbejdet med at passe, undervise og underholde. Hvis vi ikke giver børnene tid og rum til egen leg, sidder vi en dag tilbage med den konstruerede, industrialiserede, intellektuelle leg. Det vil være fattigt for os alle sammen.

Det går ud over børnene

I fordums tider deltog både voksne og børn ofte i fælleslege, At folk fra Gerlev Idrætsskole eller andre voksne er med til at sætte lege i gang, er altså ikke noget nyt.

Hvis legene bliver gentaget og sammen med børnene bliver udviklet på stedet og legaliseret i forhold til den stive voksne adfærd børnene ellers bliver presset til at efterligne, er det et uvurderligt input til det enkelte barn for sammen med andre at få mulighed for at overleve som barn.

De har i dag brug for tid og hjælp til at turde være 'barnlige'. De ofte uforklarlige oplevelser, de kan få gennem leg er guld værd, måske netop fordi de er spontane, enkeltvis forskellige og samtidig foregår i fællesskab, hvor strukturerne er varierede.

Medier og computerspil er i sig selv ikke nogen hindring for børns leg. Det er først og fremmest tiden og den fysiske plads, der er blevet taget fra dem. De, der har forstået barndommens betydning for det senere liv, er kommet til kort. Tid og plads koster jo penge. Børns leg er blevet en del af markedskræfterne. I Projekt Body Games arbejder forskere fra Danmarks pædagogiske Universitet sammen med legetøjsfabrikanten Kompan A/S om at udvikle fremtidens interaktive legeplads.

Der er her tale om endnu et område, hvor man overgiver sig til erhvervslivet. Det er børnene, det går ud over. Man kan håbe, at lærere og pædagoger vil reagere, for hvem skal ellers forsvare dem?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu