Læsetid: 3 min.

Forudsigelige filmpriser

Ingen hat skal spises efter et lidt forudsigeligt og kedeligt Oscarshow
7. marts 2006

San Francisco - Hvad hjælper det, at man kun befinder sig nogle timers kørsel væk The Kodak Theatre, hvor Oscaruddelingen foregår, når det alligevel ikke lykkes én at finde frem til en tv-skærm inden kick off!?

Da jeg får tændt, har aftenens tilbagelænede vært, komikeren Jon Stewart - der altid smiler, som om han ved et eller andet, man ikke selv ved - varmet publikum op, og renæssancemanden George Clooney har fået aftenens første Oscar for sin birolle som CIA-agent i Stephen Gaghans oliedrama Syriana.

Jeg når dog at opleve en stram Dolly Parton - alt på hende må efterhånden være nyt - få publikum til at klappe med på sin energiske, Oscarnominerede Travelin' Thru' fra kønsskiftedramaet Transamerica - hun taber siden til det mere ukonventionelle It's Hard Out There for a Pimp fra Hustle & Flow.

Hvilket er en af de største overraskelser på en aften, der faktisk er lidt kedelig og forudsigelig. Stewart er sjov, men næsten for underspillet til en begivenhed, der i høj grad handler om at nå ud over scenen og ud gennem alverdens tv-apparater.

Efter planen

Philip Seymour Hoffman får som planlagt en Oscar for titelrollen i Capote og bruger anledningen til at takke sin mor: "Min mor er her i aften, og hvis I møder hende, vil jeg gerne have, at I siger tillykke. Hun opfostrede fire drenge helt alene, og det skal hun lykønskes for. Hun tog mig med til mit første teaterstykke, hendes interesser blev mine interesser, og det skal hun også have tak for."

Noget chok er det heller ikke, at britiske Rachel Weisz får en statuette for sin birolle i The Constant Gartner. Helt i filmens politiske ånd benytter hun sin tur på scenen til at takke de mennesker, som bruger deres liv på at gøre verden bedre. Ang Lee modtager en Oscar for instruktion af bøsseromancen Brokeback Mountain, mens Crash henter Oscar i aftenens sidste kategori, Bedste Film. Paul Haggis' drama om racisme og tolerance har bestemt ikke ligget skidt placeret i det stærke felt af samfundsbevidste film, der har tegnet Oscaruddelingen i år, men de fleste har alligevel satset deres penge på Brokeback Mountain, og aftenen ender således med en mindre overraskelse.

Film og sandslotte

Hollywood har altid været god til at hylde sig selv, ikke mindst til Oscaruddelingen. I år synes det selvgratulerende element dog at være mere fremtrædende end ellers. Storfilm, udfordrende og politisk bevidste film, noirfilm - alle får de et par rosende ord og en filmmontage med på vejen, som er filmbyen i særdeleshed i år nødt til at mindes egne fortræffeligheder. Lidt mærkeligt taget i betragtning, at de fem Bedste Film-nominerede er så seriøse og kritikerroste, som de er.

Heldigvis er Jon Stewart mand for at punktere alle tilløb til selvfedme med en vittig bemærkning. Efter en aftenens hyldest til sort-hvide noirfilm fra 40'erne, siger han: "De film var godt nok fantastiske, men man kan ikke lade være med at tænke på, hvor gode de ville være i farver."

Ca. midtvejs går Lily Tomlin og Meryl Streep på scenen for at præsentere modtageren af årets Æres-Oscar, 81-årige Robert Altman. Mesteren selv får stående bifald, da han kommer på scenen: "Jeg har altid troet, at den slags priser betød, at nu er det forbi," siger han.

Showet varer lidt mere end tre timer, hvilket er ganske kort. Men det bedste ved det hele er nu, at jeg ikke behøver at spise min hat: Som jeg forudsagde i lørdagens avis fik Philip Seymour Hoffman sin Oscar.

Se samtlige vindere på blog.information.dk/forsidesensationen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu