Læsetid: 6 min.

Forvirring om Foghs imam-møde

Naser Khader afviser at deltage i statsministerens møde med religiøse ledere
16. september 2005

"Du bedes oplyse, om du har brug for tolkebistand," lyder det i statsminister Anders Fogh Rasmussens indbydelse til 22 mennesker med muslimsk baggrund. Mennesker, der for hovedpartens vedkommende har levet og arbejdet det meste af deres liv i Danmark og nu er inviteret til Marienborg-møde for at drøfte, hvorledes man kan modvirke tendenser til "radikalisering" i de muslimske miljøer efter sommerens terrorbomber i London.

Marienborg-mødet bliver det første af sin art, hvor Anders Fogh står for middag og meningsudveksling med religiøse ledere, organisationsrepræsentanter og folkevalgte med muslimsk baggrund.

Men allerede inden mødet sår flere af de inviterede tvivl om seancen. Rundt om bordet vil sidde stærkt troende muslimer side om side med politikere, der kæmper for totaladskillelse af religion og politik. Flere af deltagerne har vanskeligt ved blot at sidde i stue sammen.

Det radikale folketingsmedlem Naser Khader har meddelt Statsministeriet, at han ikke kommer til mødet. Han sætter spørgsmålstegn ved ministeriets fremgangsmåde og vil ikke selv være med til at "legitimere dialog med forstokkede imamer":

"Jeg kan ikke se, hvad jeg skal i den sammenhæng. Naturligvis støtter jeg tanken om dialog, men de imamer, som er inviteret, er håbløse. Jeg har selv forsøgt dialog i mange år, men det er spild af tid at høre på deres intolerante monologer," siger Naser Khader, der dog understreger, at han gerne stiller op til en kop kaffe, hvis statsministeren er interesseret i at høre hans synspunkter.

Ved at invitere imamer til højbords med Anders Fogh giver man de religiøse ledere en magtstatus, de kan bruge i egne kredse, vurderer han:

"Hvis det drejede sig om demokratisk indstillede imamer, der forsvarede frihedsrettighederne, var det fint. Men her legitimerer man folk, der skal presses til utvetydigt at tage afstand fra terrorbomber," siger Naser Khader.

Ugennemtænkt

Ligesom andre på gæstelisten undrer den radikale politiker sig over sammensætningen til Marienborg-mødet.

Eneste fællestræk er, at de inviterede har en eller anden form for muslimsk baggrund - af varierende sværhedsgrad: Der er imamer som Abu-Laban, Fatih Alev, Ali Tom, Mahmoud al-Barazi, Khalil Jaaffar og Mohammed Khademi. Fra tyrkiske statsudsendte til irakiske shiamuslimer.

Den palæstinensisk fødte Ahmed Abu-Laban, der er en af de stærkeste imamer herhjemme med stor menighed i det københavnske nordvestkvarter, har ofte vakt opsigt med sine udtalelser, som da han til Berlingske Tidende for knap et år siden sagde om selvmordsflyene mod World Trade Center:

"Jeg godt kan følge den franske journalist, der har offentliggjort en bog, hvor han anfører, at det er en højreorienteret fraktion i CIA, som har forårsaget angrebet på de to tårne for på den måde at anspore den amerikanske administration til at stræbe efter global dominans. Det er ikke en teori, jeg har opfundet, men jeg tror i en vis udstrækning på den."

Abu Laban har nu opfordret alle interesserede muslimer til at give deres input i forbindelse med sin fredagsbøn - forud for mødet med landets statsminister.

Blandt de inviterede er også den københavnske lokalpolitiker Wallait Khan, en kendt og kontroversiel skikkelse i det pakistanske miljø i København, hvor han er blevet beskyldt for at tale med to tunger. På gæstelisten er også foreningsrepræsentanter og politikere, der til dagligt kæmper for homoseksuelles og enliges rettigheder og afviser enhver religiøs indblanding i det politiske. Som SF's folketingsmedlem Kamal Qureshi, der med sit fejlfrie dansk undrede sig lidt over tilbuddet om "tolkebistand" fra statsministeren. Formentlig er der højst en håndfuld ud af de 20 inviterede, som ikke kan dansk.

"Invitationen virker amatøragtig og ugennemtænkt. Man har ikke brugt tid på at sætte sig ind i de inviteredes baggrund," siger han.

Kommer kun af høflighed

Kamal Qureshi har aldrig selv brugt sin muslimske baggrund som politisk argument eller forsøgt at tale på vegne af et "muslimsk bagland". Derfor generer det ham, at han udelukkende er inviteret, fordi han er muslim:

"Min indgangsvinkel er ikke religiøs. Jeg betragter det her som et pressestunt og kommer af ren og skær høflighed," siger han.

Kamal Qureshi vil bruge mødet til at henlede regeringens opmærksomhed på, at der skal gøres mere for at beskytte etniske minoriteter:

"Når regeringen ikke vil gøre noget ved en radiostation, som opfordrer til at slå muslimer ihjel, viser det jo, at man er ligeglad med dialog og ekstremisme. Vi har en gruppe mennesker, som føler, at samfundet er ligeglade med deres sikkerhed og kun henvender sig til dem, når det drejer sig om afhøring. Det virker i sig selv radikaliserende," siger han.

For det socialdemokratiske folketingsmedlem Hüseyin Arac er det også lettere uklart, om han er inviteret som socialdemokrat, som privatperson eller blot, fordi han er muslim.

"Når statsministeren inviterer, kommer man. Men jeg repræsenterer mit parti og vil forholde mig politisk til sagen. Jeg tror ikke, at der kommer det optimale ud af et åbent møde som dette," siger Hüseyin Arac.

Bredden betyder, at det eksempelvis ikke er muligt at udveksle fortrolige oplysninger, mener han.

Imam Fatih Alev, for hvem det i sin tid mislykkedes at få et møde i stand mellem Nyrup og de religiøse ledere, mener, at de religiøse organisationer selv burde have arrangeret et møde med regeringen. Han hilser Foghs initiativ velkomment, men vurderer samtidig, at den store bredde på gæstelisten er udtryk for, at statsministeren ikke vil risikere kritik for at lytte for meget til de religiøse.

"Der er en risiko for, at det bliver en belæringsseance, hvor de sekularistiske personer kommer med deres sædvanlige kritik og belæring af os religiøse. Stemningen bliver muligvis spændt under mødet med lidt mudderkastning. Hvis jeg bliver kritiseret for at have ekstremistiske synspunkter - som jeg ikke har - vil jeg ikke afholde mig fra at kritisere tilbage," siger Fatih Alev.

Lær af Blair

Naser Khader mener, at den danske statsminister burde tage ved lære af statslederne i USA og Storbritannien. Efter 11. september smed Bush skoene og mødte op til fredagsbøn med et signal om, at kampen imod terror ikke er en kamp imod muslimer.

Den britiske premierminister Tony Blair mødte ligeledes, efter London-bombningerne, de religiøse ledere med budskabet om, at myndighederne på ingen måde tolererer terrorsympatisører - men at muslimer ikke skal blive ofre for generel mistænkeliggørelse.

"Fogh burde tage ud i moskeerne og skære det ud i pap for imamerne og andre, der kommer i moskeerne, hvad samfundet forventer. Her viste Blair og Bush lederskab," siger Naser Khader:

"Man skal kun belønne imamer, der udviser demokratisk sindelag."

Marienborg-mødet finder sted efter flere års vaklen i såvel den socialdemokratiske top som i VK-regeringen om, hvordan man forholder sig til de religiøse muslimer og særligt de fundamentalistiske grupperinger. Efter 11. september 2001 fik daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen stærk kritik for udtalelser om, at det ikke nyttede at lovgive imod yderligtgående foreninger.

"Prøver man at lovgive sig ud af problemerne, er der en sort historisk regel, der bekræfter os i, at rotterne altid kommer op igennem nye huller, hvis vi tildækker de gamle," lød det fra Nyrup.

Anders Fogh har som statsminister brugt flere lejligheder til at tordne imod islamiske mullaher og "religiøs middelaldertænkning".

Fra forskerhold er regeringen tidligere blevet opfordret til at søge dialog også med mere radikale grupper som eksempelvis den fundamentalistiske organisation Hizb-ut-Tahrir. Den er ikke inviteret til Marienborg-mødet, men ville også afvise at komme. En af foreningens danske talsmænd, Emir Samil, siger:

"Den danske regering kender ingen grænser i sine forbrydelser - illegal og grusom besættelse baseret på løgne og manipulation samt tortur og skandalesager. Ikke nok med det, så vil de undertrykke enhver modsigende stemme. Dette initiativ skal ses i denne kontekst - det vil sige at udnytte svage sjæle med billige og personlige interesser i kampen mod muslimernes og ethvert ædelt menneskes retfærdige modstand mod deres forbrydelser i Irak samt i forsøget på legitimering af deres forbrydelser."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her