Læsetid: 2 min.

Vi frelste

Nu danner vilkårlig respons på en tv-serie ikke grundlag for konklusioner om en nedstyrtet moralløs kultur, men det er endnu et symptom på, at sund skepsis overfor selvudnævnt hellige overdrives til romantisk dyrkelse af kynisme: "Vi er i hvert fald ikke frelste." Men udsagnet underminerer sig selv, for det siger reelt: Vi er frelste fra frelstheden. Engang var det en provokation, en overskridelse af sociale konventioner. Nu er kynismen som sentimentalt ideal blevet en mode
10. marts 2006

Mottoet for rockerkongen Jønkes fortælling om sit liv og mordet på rivalen Makrellen var: "Hvor der ikke er nogen moral, er der heller ikke nogen dobbeltmoral." Det kunne også ligne logikken for en tendens: Hellere uden illusioner end naiv. Det er mere cool at være kynisk end politisk korrekt, og det er mere på mode ikke at se nogen mening med samfundet end at have 'de rigtige meninger'. Hellere bruge meningsmålinger som målestok end bilde sig ind, at man kan overbevise folk om noget, som de ikke føler i forvejen. Den tyske filosof Peter Sloterdijk har beskrevet denne resignerede psykologi:

"Det er den hos oplyste mennesker almindeligt udbredte måde at sørge for ikke at være blandt de dumme. Der synes oven i købet at være noget sundt i denne holdning - den almindelige selvopholdelsesdrift taler jo også for det. Det drejer sig om holdningen hos et folk, der har gjort sig klart, at naivitetens tid er forbi."

De to komikere Frank Hvam og Casper Christensen konstaterede denne sociale tendens som reaktion på deres tv-serie Klovn. Her huserer to mandefigurer: Frank og Casper. Frank prøver at leve i overensstemmelse med principper om nogenlunde retskaffenhed og rimelighed. Casper bruger principper som jargoner, han skifter ud alt efter omgivelserne. Frank er en tøver, fordi han vil det rigtige, men også gerne klare sig optimalt. Han har svært ved at sætte sig igennem. Han er en ny version af den klassiske litterære figur: Idealisten som klovn. Casper sætter sig let igennem. Det rigtige for ham er at klare sig optimalt. Og han bliver en seriens sociale vinder; Frank bliver klovn. Hjemme foran fjernsynet kan seerne følge hans liv oppefra og gennemskue selvmodsigelserne. De kan se, hvordan moralløsheden er en dobbeltmoral, fordi selv kynikere bruger moralske argumenter. Man kan jo ikke i praksis overleve med sætninger som: "Jeg er egentlig ligeglad, men nu lytter jeg til dig, min kæreste, fordi jeg opnår klare fordele, hvis jeg kan overbevise dig om, at jeg går op i dit liv." Man bliver jo nødt til at lade som om.

Seerne reagerede ikke på Caspers dobbeltmoral forklædt som kynisme med indignation. Tværtimod: Han var da blæret. Som Christensen fortalte til Information i weekenden:

"Casper lyver også meget mere end Frank og er i det hele taget en meget mere usympatisk person. Men det sjove er, at selvom vi med vilje har skabt Casper som en virkelig usympatisk figur, hører vi sjældent folk udefra fremhæve ham som taberen. Det er altid Frank, folk synes, er for meget."

.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu