Læsetid: 4 min.

Fremtidens kunstmuseum - et fix for folket?

Oplevelsesøkonomi er det nye buzzword i museumsverdenen og nu også på ARKEN Museum for Moderne Kunst. Men spørgsmålet er, hvor langt man skal gå for at møde masserne? Skal vi udfordres eller have vores lækkert indpakkede kulturfix ind med skovl uanset de kunstneriske omkostninger?
10. maj 2007

I går kunne ARKEN og RUC, med kulturminister Brian Mikkelsen på sidelinjen, indlede deres forskningssamarbejde, som skal opgradere ARKEN's publikumsvenlighed. Kunstmuseer er for folket, og oplevelsesøkonomien handler netop om brugeren og dennes oplevelse i mødet med kunstmuseet og kunsten. Men hvis oplevelsesøkonomien bliver det primære, kan kunstoplevelsen hurtigt komme til at handle om underholdning og profit-maksimering. Om gæstens oplevelse og ikke længere selve produktet. Samtidig skal kunstmuseerne tage deres rolle alvorligt som videnproducende institution. De bliver nødt til at tage dialogen med publikummet alvorligt, da det er i samspillet med brugeren, at produktionen af viden opstår. Det er en balance og ikke bare et spørgsmål om at være populær, mener lektor Ane Hejlskov Larsen fra Museologi og professor Jacob Wamberg fra Kunsthistorie på Aarhus Universitet.

"I museumsloven ligger der nogle forpligtelser, som ikke ligefrem er oplevelsesøkonomivenlige, men til gengæld er der politisk meget store krav om tilgængelighed, så der ligger et dilemma i den her problematik for museerne. I den sammenhæng ser jeg det som et godt initiativ at samarbejde med universiteterne for at gøre sig klart, at museet og kunsten ikke er afsondret fra omverdenen," forklarer Ane Hejlskov Larsen fra Aarhus Universitet, som ser udfordringen for fremtidens kunstmuseum i dialogen.

Jacob Wamberg mener, at museerne i det store hele har klaret de nye udfordringer godt.

"Men jeg synes, der til tider har været et problem på Statens Museum for Kunst, hvor de har været for tilbøjelige til at lave nogle udstillinger, som leflede for kraftigt for publikum - for populistiske simpelthen. En tendens, som såmænd også har været en realitet på ARKEN."

Fare for lavpandethed

Jacob Wamberg bliver især bekymret, når det gælder oplevelsesøkonomien, som han mener, museerne af nød er blevet ledt hen til. For så handler det pludselig om at få så mange som muligt gennem kasseapparatet.

"Når jeg har et problem med termen oplevelsesøkonomi, er det fordi den kommer med en meget lavpandet udlægning af, hvad der gør livet spændende. Det er, som om oplevelser bliver et fix, man bare skal have for at få nogle endorfiner ud i kroppen, og så er det egentlig ligegyldigt, hvad det handler om. Man skal jo vende den om og prøve at lave noget interessant og udfordrende, og hvis der så kan komme en oplevelse ud af det, så er det jo godt. Man skal bare ikke gøre det her junk-aspekt til det egentlige, for så synker det ned i underholdning og profitmaksimering."

I Jacob Wambergs øjne handler det om balancen mellem varme og kolde udstillinger, som man siger i miljøet. De varme block-busters og feinsmecker-udstillingerne, som taler til et mere snævert publikum. Spørgsmålet er så, hvor varme de varme udstillinger skal være. Og ifølge professoren i Kunsthistorie fra Aarhus Universitet har der da været temmelig varme udstillinger på ARKEN, men heldigvis i et omfang, så det hele tiden har været interessant at komme der. Men nye tider er indvarslet.

"Når jeg ser på dette tiltag, kan jeg godt blive bange for, at det bliver lidt for varmt, især fordi det handler om økonomi," erkender han.

Samme fare ser Ane Hejlskov ikke i første omgang.

"Der er ikke noget galt i, at mange mennesker ser en udstilling. Så er der jo meget dårlig kultur. Hvis der skal være en idé med, at vi bruger en masse midler på vores museer, skal de jo også være tilgængelige. Hvor tilgængelige de skal være, er jo så det store spørgsmål. Museerne har nok været mere vant til at ekskludere end at inkludere, hvor jeg mener, at folk skal vænnes til at bruge kulturen og have muligheden for det," siger hun og peger på et meget kvalificeret museumslandskab og de alsidige kompetencer på de danske kunstmuseer, hvor for eksempel J. F. Willumsen Museet i Frederikssund og Vejen Kunst-museum længe har forsket i alternativ formidling af deres udstillinger.

Tostemmig applaus

Både Jacob Wamberg og Ane Hejlskov hilser trods populistiske farer initiativet velkomment, og Ane Hejlskov pointerer:

"Det er meget vigtigt, at vores museer er kritiske over for deres egen rolle, og dette samarbejde tyder netop på det. ARKEN vil nu samarbejde med fagfolk inden for visuel kultur, kommunikation og museologi, og det tyder på, at samabejdet ikke handler så meget om kunst, men om præsentationen af den."

Som Ane Hejlskov forklarer, står kunstmuseerne med en fod i to lejre: videnssamfundet og oplevelsesøkonomien. Oplevelsesøkonomien handler ifølge hende om at markedsføre sine ydelser, og i den sammenhæng er det ikke produktet, der er det vigtige, men gæstens oplevelse. I videnssanfundet handler det derimod om at producere viden eller information, men her er brugeren selvfølgelig central.

"Her har mange museer troet, at de producerede viden som en objektiv størrelse, og det gør de ikke. Her kommer formidlingen ind, og det er først nu, man har midlerne fra kulturpolitisk side til at professionalisere den front."

Jacob Wamberg bakker op fra sin stol på universitetet:

"Selve det, at et museum indgår et samarbejde med et universitet, synes jeg er en spændende ting, for i disse år er der en tendens til, at museerne og universiteterne glider lidt fra hinanden. Hvor man på universiteterne bliver mere teoretisk bevandret, bliver museerne mere og mere optaget af at sælge varen til publikum."

Men han mener ikke, at museerne har sovet i timen. Hvis der har været uheldige tendenser, har det snarere været, at de har været for ivrige efter at komme publikum i møde. Det kan flere alliancer med universiteterne udfordre i hans øjne.

"Museerne kunne godt rette antennerne mere ud mod universiteterne og de nye teoridannelser, som kunne give mere indhold til udstillingerne og informere publikum i en højere grad. Det sker heldigvis, som forhåbentlig også her, men kunne i mine øjne godt få mere fokus generelt. Det kunne udfordre begge parter i en sund retning og rette kunstmuseernes blik væk fra spørgsmålet: Er vi populære nok?" forklarer Jacob Wamberg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu