Læsetid: 3 min.

Frygtelige ægteskaber og trekanter

Henrik Pontoppidans heftige og blide ironi genudgives nu i tre bind
2. november 2005

Mens glemselen synes for stedse at have sænket sig over Karl Gjellerups forfatterskab, selv om han i sin tid kendtes værdig til en halv Nobelpris, så er den litterære børsnotering i stadig stigen for den anden halvparts modtager, Henrik Pontoppidan, der aktuelt udgives i nærmest konkurrerende udgaver. Det drejer sig om de såkaldt små romaner fra årene omkring forrige århundredskifte, og de bliver bedre for hver gang man læser dem. Forfatteren gjorde det endda noget besværligt for både læsere og udgivere, da han til stadighed omarbejdede dem.

For nylig kom de atter en gang i tre bind fra Gyldendal under titlen Noveller og Skitser og da gengivet efter de seneste versioner. Samtidig har Det Danske Sprog- og Litteraturselskab sine tre bind i gang under Flemming Behrendts kyndige hånd, og nu foreligger bind 2, Smaa Romaner 1893-1900, her som en tekstkritisk udgave af deres oprindelige form, forsynet med efterskrift og noter. Han slår fast, at de seks bøger, det drejer sig om, alle er kærligheds-, ja trekantshistorier. Ikke just nogen tematisk nyhed i verdenslitteraturen, men dog med umiskendelige danske, for ikke at sige pontoppidanske accenter, og da i verdensklasse. Lidt bagude i vores egen tradition øjner man Thomasine Gyllembourgs hverdagsfortællinger med bl.a. Ægtestand (1835), hvor trekanten fik besked om at nøjes med at være moralsk tokant. Og så kom der ellers gang i den, da ægteskabets problemer blev sat under debat i naturalismens tid, en frisk og barsk blæst pustet op af bl.a. Bang, af Ibsen og Strindberg i dramaer og af den sidste i de strikse ægteskabshistorier Giftas fra 1880'ernes midte.

Tænk til sammenligning på den måske mest kendte af Pontoppidans analytiske historier, Nattevagt, som dog kun er en 'to og en halv-kant', med den gale maler Hallager og hustruen Ursula, der bryder psykisk sammen. I Minder drejer det sig om kvinden i skikkelse af den første kærlighed, i Højsang gælder det et ulideligt ægteskab og et lige så ulægeligt i Lille Rødhætte. Med Den gamle Adam og Det ideale Hjem møder vi selvbedragets psykologi. I den sidste forlyder det, at "hvad der begunstiger forelskelsen, umuliggør samlivet".

Flertydige budskaber

Om det så også er forfatterens budskab, må man diskutere med sig selv, for han bekender sjældent kulør. At han selv gik fra et ægteskab til et andet, forsynede ham med besværlige erfaringer, men at bruge hans bøger med deres indirekte meddelelser som katekismus i samfundsdebatten, som det også skete, er umuligt.

F.eks. har man gerne opfattet følgende udsagn som en selvkarakteristik: "Et menneske, der frem for alt elsker Tankens Klarhed og Sindets maskuline Ligevægt". Det er dog ikke sagt af forfatteren, men af fortælleren af Højsang, en vis magister Glob, lidt af en selvoptaget tørvetriller, som også står for Minder og Den gamle Adam.

I det hele taget har synet på Pontoppidan haft let ved at knytte sig til realismen, den tro virkelighedsskildring, men ret beset er allerede titlerne på disse seks værker ganske ironiske. Tilsyneladende højtidelige, men de er udstyret med usynlige anførselstegn og intertekster. Pontoppidan er således ikke 'den gamle Adam' i betydningen social forfatter med Landsbybilleder og Fra Hytterne. Der er nye drag af artisteri, spil, satire, ironiske metabetragtninger og fortælletricks.

"I princippet var Pontoppidan blevet æstetiker og 90'er-digter. Han satte den digteriske løgn over 'virkelighedens' sandhed", siger Flemming Behrendt og understreger den impressionistiske stil, der slår igennem i Minder.

Han gør omhyggeligt rede for tilblivelsen af disse 90'er-værker, for modtagelsen, for omarbejdelserne og for eftertidens behandling. Han sørger dermed for klarhed og ligevægt i synet på den store mand med de små romaner.

Henrik Pontoppidan: Smaa Romaner 1803-1900. Tekstudgivelse, efterskrift og noter ved Flemming Behrendt. 673 s. 260 kr. Det Danske Sprog- og Litteraturselskab/Borgen. ISBN 87-21-02297-6

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her