Læsetid: 4 min.

Det går godt i Allerød

29. december 2006

Mungo Parks teater direktør, Martin Lyngbo, runder 2006 af stadig skuffet over dansk teater og deprimeret over dansk teaterpolitik. Men stolt over at Mungo Parks stykker og arbejdsmetoder skaber ringe i vandet

For godt et år siden overtog den 33-årige teater-instruktør, Martin Lyngbo, et tomt lokale og en teaterbevilling i Allerød. Men med det tomme lokale fulgte en 20-årige historik, der har efterladt klare spor i dansk teaterhistorie. Martin Lyngbo var sig den historie bevidst, men erklærede højtideligt, at med hans indsættelse som ny teaterdirektør startede en ny æra i Mungo Park Teaters historie.

Teaterkrise eller ej kan Martin Lyngbo nu ved årets udgang konstatere, at i Allerød går det rigtig godt.

"Forklaringen på vores succes er i virkelighed ganske banal. Vi har lavet godt teater i år," siger en selvsikker Martin Lyngbo, der som 32-årig sagde ja tak til stillingen som teaterdirektør med en forestilling om, at jobbet ville blive hårdere, end det har vist sig at være.

Traditioner fornyes

Fornyelsen af Mungo Park har været baseret på en genopfindelse af gamle traditioner. Martin Lyngbo valgte at forlade freelance-produktioner og gå tilbage til repertoireteater med fast tilknyttet ensemble.

"Freelanceproduceret teater er mere eller mindre ens over hele verden. En opsætning af Ibsen i New York ligner meget Ibsen i Berlin. Det er som om, alle er enige om en opskrift, der fungerer, men er kedelig. Det er den dårlige version af globalisering set med teaterøjne. Et ensembleteater evner derimod at udvikle sin egen unikke dialekt og personlighed," forklarer Martin Lyngbo. Han rynker panden og kigger dybt koncentreret ned i den halvkolde sorte kaffe, som om han søger efter et konkret svar på, hvad han gjort anderledes end teaterdirektører før ham.

"Vi har truffet en beslutning om, at vi laver konceptkunst, som er i løbende skabelse og udvikling. Andre teatre har den opfattelse, at kunsten udvikles og foregår på scenen mellem kl. 20-22. Udefrakommende har kun ret til at udtale sig, hvis de har været til stede. Kunsten bliver på den måde fastlåst i tid og rum. Vi tænker anderledes. Vi opfatter hele processen som kunstværket - fra det øjeblik publikummet hører om stykket, og så længe de kan huske det. Værket er hverken bundet til tid og rum,eller tilhører dem, der får idéen. Værket er et system af tanker, som kommer til udtryk i et teaterstykke, men publikumsreaktioner, marketingsstrategi, presseomtale og anmeldelser er også en del af værkerne og er med til at forme stykkerne i processen," forklarer Martin Lyngbo. Og det går godt for Mungo Park på alle niveauer -kunstnerisk, økonomisk og branding-mæssigt, konstaterer han igen.

Årets optur og nedtur

I begyndelsen af 2006 viste Martin Lyngbo, hvilken stil han havde tænkt sig at lægge for dagen. Med stykket Mungo Park - manden bag ved navnet, som han selv skrev og instruerede, fik han og hans nye ensemble det danske anmelderkorps helt op og stå.

"Storslået teateroplevelse. Det er med fryd blandet glæde og med en fornyet tro på dansk dramatiks strålende fremtid, at jeg giver Mungo Park - manden bag navnet seks stjerner. At Mungo Park er et af tidens mest banebrydende teatre slår dette stykke fast med syvtommer søm," skrev Fyens Stiftstidendes Lene Kryger.

Midt på året kom det stykke, som Martin Lyngbo selv kårer til teatrets største succes i 2006, nemlig Sandholm:

"Sandholm blev en del af den offentlige diskurs. Med det stykke viste vi, at vi evner at være en relevant samfundsengageret institution."

Martin Lyngbos mantra er kommunikation. Men netop det fejlede under tilblivelsen af årets sidste stykke Pornotopia, da manuskriptforfatterne Kitte Wagner og Jonatan Spang sprang fra tre uger før premieren. Den officielle og ifølge Martin Lyngbo eneste forklaring på bruddet var kunstneriske uoverensstemmelser. I dag beskriver Lyngbo bruddet som årets største skuffelse.

"Kitte og Jonatan ønskede at arbejde på en måde, vi ønskede at arbejde på en anden. Hvert forsøg på at finde en fælles løsning endte bare med at grave konflikten dybere," forklarer Lyngbo.

Støvet teaterpolitik

I Mungo Park synes man rundt om i det danske teaterlandskab at kunne se, at deres arbejde skaber ringe i vandet:

"Er det tilfældigt, at Turbinehallerne i København og Teater Momentum i Odense nu også har fået et fast ensemble? Muligvis. Eller er det vores indflydelse," siger Martin Lyngbo med et glimt i øjet. Han vil dog ikke dvæle ved snakken om, hvorvidt det går bedre i Allerød end andre steder.

"Nogen stjæler fra os. Vi stjæler fra andre."

Hvordan det går med dansk teaterkunst generelt, er Lyngbo mindre tilbageholdende med at sætte ord på:

"Jeg må desværre sige, at jeg stadig synes, at dansk teater er skuffende provinsielt. Det gælder også for dansk teater kritik. Det kommer bag på mig hver gang, at mange teateranmeldere aldrig har været i udlandet for at se teater. Kan man forestille sig en litteraturanmelder, der ikke har læst udenlandsk litteratur, eller en musikanmelder, der kun hører dansk musik. Det er jo uhørt."

Men mest af alt er Martin Lyngbo skuffet over en støvet og utilstrækkelig teaterpolitik. "Dansk teaterpolitik deprimerer mig."

Martin Lyngbo har en drøm. En drøm om at der en dag kommer nogle modige kulturpolitikere, der for alvor tør omstrukturere det dårligt fungerende teaterstøttesystem.

"Det største problem med teaterloven i øjeblikket er, at alt skal driftstøttes frem for projektstøttes. Det betyder, at hvis man åbner et teater, så skal det ligge der for evigt, uanset om det er godt eller ej. Det er jo meningsløst og udynamisk."

Martin Lyngbo tøver ikke med at kritisere sit bagland og mener, at teaterverdenen i den grad trænger til intern fornyelse.

"Teaterlukninger er et farligt ord blandt teaterfolk. Puha! Stemningen kan blive helt dommedagsagtigt, bare man nævner ordet teaterlukninger. Men det er absurd, at erklære teaterkrise, hver gang et teater lukker. Det handler ikke om, at et teater lukker, men om strukturerne er så dynamiske, at de tillader, at der åbner nye teatre, hvor der er behov og lyst til at skabe kunst."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu