Læsetid: 4 min.

Jeg går til verden med kniv og gaffel

Det største plus og minus ved globaliseringen er, at den hele tiden udfordrer dig, mener teatermand, som får den internationale puls op i Danmark
21. juni 2005

Når spotlyset tændes i Musik Teatret i Albertslund den 31. august, og 40 kinesiske luftakrobater begynder at hvirvle rundt på scenen, så har Hans Christian Gimbel haft en finger med i spillet. Som en del af den daglige ledelse i Københavns Internationale Teater bruger Gimbel 50-75 dage om året i udlandet på at finde godbidder til danskerne inden for cirkus, teater og dans. På trods af at han nogle gange falder i kulturkløfter, har han fortsat stor appetit på at møde verden.

"Udfordringen er det største plus, men også det største minus ved globaliseringen. Jeg har flere gange oplevet i Afrika og Asien slet ikke at være klædt på til at møde folk fra en anden kultur. Hvis det så alligevel er lykkedes at få en god kommunikation op at køre, så har jeg glædet mig over både at blive udfordret på min selvforståelse og fordomme," siger Gimbel, mens han kigger ud af et tagvindue mod en blå sommerhimmel over København.

I maj blev Gimbel udfordret.

"Jeg stod i spidsen for otte journalister på en rejse til Kina, hvor vi skulle besøge Shanghai Peking Opera Theatre. På forhånd havde vores konsulent fortalt os om, hvor vigtigt det er i Kina at deltage i høflighedsceremonier og holde takketaler. Det viste sig imidlertid hurtigt, at kineserne ofte hellere ville i direkte og åben dialog med os. Hvis vi havde fortsat med at spille på hele høfligheds-klaviaturet, så havde kineserne spillet med, for det er de vældig gode til."

Når den 40-årige kulturformidler ikke distraherer kinesere med sit røde hår og blå øjne, er han med til at sætte forestillinger op i Danmark. Også her kan samarbejdet med udlændinge spille ham et puds:

"I 2002 samarbejdede jeg med en producent fra Singapore om at sætte Hamlet op på Kronborg. Han havde en kulsort humor, og vi fik os mange gode grin. Men på et eller andet tidspunkt kom jeg til at træde over en eller anden usynlig grænse og fornærme ham, så den gode forbindelse røg. Humor er en drilsk, men også befriende størrelse overalt i Verden lige fra Vestjylland til Kenya."

Gimbel oplever flere store gevinster ved at udsætte danskerne for udenlandske artister.

"Det danske publikum får nogle store, exceptionelle oplevelser plukket fra toppen af den internationale scene. Oplevelser der rækker ud over nu'et og giver nye tanker i deres eget liv og syn på verden. Og scenekunstnerne i Danmark får nye impulser. Eksempelvis bygger Kaleidoskops succesforestilling Havfruen på inspiration fra alt det nye cirkus, vi har trukket til Danmark."

Spisepind kontra gaffel

Listen over folk rundt om i verden, som Gimbel er på fornavn med, bliver længere og længere. Omkring 150-200 er der nu efter syv år som kunstnerisk leder og pressechef hos Københavns Internationale Teater. Her har han som nærmeste kollegaer en belgier, og kultur-kendissen, englænderen Trevor Davies. Selv hjemme hos familien på Frederiksberg er alle passene ikke danske.

"Min samleverske Monica og hendes to børn har spanske pas. Min søn fra et tidligere forhold er englænder, og vores fælles barn har dansk indfødsret," udreder Gimbel.

Den konstante eksponering til verden har ikke gjort ham mindre dansk.

"Jo mere jeg oplever verden, desto mere dansk føler jeg mig. Man kan lære en masse af fremmede, men ens egen kulturelle og historiske bagage, kan man ikke smide over bord. Tværtimod bliver den til stadighed mere synlig, jo mere man tør møde det fremmede. Det mærker jeg ofte i de små ting."

"Eksempelvis når jeg er i Kina og får stukket spisepinde i hænderne, så tænker jeg som dansker, at 'selv om det er meget sjovt, så er det altså meget federe at spise med kniv og gaffel.'"

En af de erkendelser, globalist Gimbel er nået frem til, er at affinde sig med nogle urimeligheder.

"Jeg bryder mig ikke om den måde, som kvinder bliver behandlet på generelt i asiatiske og arabiske lande. Men jeg har lært, at man som udlænding bør affinde sig med det. For begynder man uinviteret at pille i andre folks liv, kan det gå helt galt. Det kan man jo se på et større plan i Irak. Både tilhængere og modstandere af krigen er jo ret enige om, at man med de internationale styrker i landet er inde på et spor, som man ikke aner, hvor fører hen. Er de eksempelvis på vej mod demokratiske tilstande? Er de som marionetstat på vej mod en ny form for diktatur, hvor terroren for alvor kan fødes? Det kan faktisk havne i en tilstand, som er meget værre, end den var," siger Gimbel.

Next Stop G8

Den megen rejsen rundt har fået Gimbel til at spekulere over verdens gang. Politiske overvejelser han blev opmuntret til, da han i 1989 var med i græsrodsprojektet Next Stop Sovjet og sammen med et par tusind andre unge hoppede over jerntæppet.

- En af nutidens store udfordringer er det enorme skel mellem dem, der er med på internationaliseringen, og dem, der ikke er. Hvordan skal vi klare det?

"Vi er nødt til som samfund fortsat at tage hånd om dem, der som slagteriarbejderne mister deres job og give dem f.eks. efteruddannelse og jobtilbud. Alternativet er, at de velstillede må indstille sig på at leve bag pigtråd og vagter. Det har jeg set flere steder i verden blandt andet i Kenya."

- Der tales om, at globalisering og individualisering er ved at ødelægge sammenhængskraften i det danske samfund. At solidariteten mellem klasserne, som velfærdssamfundet bygger på, dør. Hvad er din vurdering?

Gimbel tager sig et hiv af sin King's cigaret og svarer:

"Der er helt sikkert mere og mere Stjerne for en aften over vores kultur. Folk dyrker sig selv i stor stil. Men der er også en modbevægelse. Folk rejser som aldrig før og oplever både fattigdom og det fremmede på nært hold. Jeg tror, at ansvarsbevidstheden for kloden er for opadgående. Ellers ville der eksempelvis ikke være så stor opbakning til Geldof's Live8-koncerter og kampagnen "Make Poverty History".

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her