Læsetid: 2 min.

Genbrug er blevet en industri

Genbrugstøj- og møbler er blevet så moderne, at det er ved at blive en industri i sig selv. Butikker og internet-auktioner sælger luksusgenbrug til dyre priser, og nu er detailhandlen i Europa også hoppet med på bølgen
17. juli 2006

Midt i forbrugsrusen er danskerne stadig glade for genbrug. Hvor genbrug engang var lig med gule UFF-containere og ældre damer, der arbejdede frivilligt, er det i dag en hel industri, hvor dyrere second hand butikker og internetauktioner specialiserer sig i luksusgenbrug.

Og det er en god forretning. De seneste fem år er omsætningen for forhandlere af brugte varer, for eksempel tøjforretninger, vokset fra 93 millioner kroner til 123 millioner kroner. Samtidig er omsætningen fra den såkaldte 'anden detailhandel' fra for eksempel loppemarkeder og andre genbrugsstader, vokset fra 67 til 80 millioner kroner. Og det er kun tal fra de momspligtige aktiviteter, der ikke dækker mindre etablere loppemarkeder og genbrugsbutikker.

Det unikke fund

Det er jagten på det gode fund og lysten til at iscenesætte os selv ved at skabe vores egne ting, der driver os, fortæller chefkonsulent Anders Lyhne fra Retail Institute Scandinavia, der analyser danskernes forbrugsvaner og rådgiver detailhandlen.

"Det handler om at gøre det gode kup og give tingene en historie. Så kan man fortælle vennerne om den her fantastiske Arne Jacobsen-stol, man fandt til halv pris og selv satte i stand," siger han.

Genbrugstrenden har eksisteret længe, men det er først inden for de sidste par år, at genbrug er blevet in. Der er kommet stigende mediebevågenhed omkring genbrug eller second hand, som det hedder på nudansk, og internetauktionerne som Lauritz.com og eBay har fået den unge målgruppe med på auktionsbølgen. Samtidig har danskerne fået flere penge mellem hænderne, og det betyder, at vi smider dyre ting ud eller sælger dem for at investere i nyeste mode.

Brugt tøj stort i udlandet

Også detailhandelen i Europa har fået øjnene op for genbrugsbølgen - især i tøjindustrien - og Anders Lyhne forudser, at den trend inden længe også vil blive udbredt i den danske detailhandel. I England og USA har den såkaldte 'vintage'-trend i tøj eksisteret længe, hvor store butikskæder har store afdelinger med genbrug. Også kæden H&M har suppleret deres egen kollektion med vintagetøj, blandt andet i Danmark, hvor man dog har opgivet initiativet indtil videre.

"Second hand er noget, vi ser som et godt supplement i udvalgte, profilerede ungdomsbutikker. Dette kræver en butik med de rigtigte kunder, den rigtige plads og beliggenhed, og det er der ikke i Danmark i øjeblikket. Men det er noget, vi fortsat holder øje med," siger Jenni Tapper Höel fra H&M's presseafdeling i Sverige.

Men H&M fortsætter med second hand-afdelinger i Sverige, Tyskland, Belgien og Norge. Kæden vil ikke udlevere tal fra udviklingen i omsætningen, men siger, at man vil bevare afdelingerne med genbrug, så længe de giver overskud.

"Og lige nu er der intet, der tyder på, at vi skal lukke dem," siger Jenni Tapper.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu