Læsetid: 3 min.

Gensplejsede afgrøder i benzintanken

EU er åben for import af brændstof lavet på gensplejsede planter. Landbrugsindustrien satser på, at forbrugerne vil acceptere genmanipulerede afgrøder, hvis de skal i benzintanken, ikke i maven
29. august 2006

Det kan i fremtiden blive svært at finde køer på den argentinske pampas. I midten af 1990'erne var Argentina sammen med USA og Canada verdens første til at tillade gensplejset soja. Siden da er omkring halvdelen af Argentinas landbrugsareal blevet indtaget af de såkaldte GMO-sojabønner på bekostning af både regnskov og småbønder. Den udvikling ventes at tage fart på grund af det europæiske behov for importeret biodiesel.

"Vi ser frem til en meget stor efterspørgsel på biobrændstof. Europa forbruger mere og mere. Med den hast vil de snart ikke kunne opfylde efterspørgslen med lokalt produceret brændstof. Her er Argentina med sit højt avancerede landbrug i en privilegeret position," siger Claudio Molina fra Argentinas landsorganisation for biobrændselsproducenter.

Også andre steder på det amerikanske subkontinent ser man store muligheder i den genmanipulerede biobrændsel. Benzintanken kan nemlig, ifølge den brasilianske præsident Luiz Inácio da Silva, også løse problemet med forbrugernes forbehold overfor designer grøntsager.

"I stedet for at spise gensplejset soja, så lad os lave biodiesel, som bilen ikke vil afvise. Og folk kan så spise den gode soja," sagde Lula sidste år.

Ikke alle steder er regeringerne lige så begejstrede for de genmodificerede planter, men presset fra både landbrug og industri øges. I sidste uge opfordrede en australsk landbrugsorganisation regeringen til at lempe loven, så landet kan konkurrere på det globale biobrændselsmarked.

"De fleste mennesker har ikke opdaget, hvad der sker på det område i USA, Canada og Sydamerika," sagde en talsmand til ABC News Australia.

Intet EU-forbud

De latinamerikanske producenter behøver ikke at kigge langt efter aftagere. I både USA og EU satses der stort på at fylde bilerne med brændstof lavet på bl.a. soja og majs. Og ifølge europæisk lovgivning er der ingen problemer med den genmanipulerede slags. EU har ellers en skrap lovgivning om import af GMO-produkter, der sælges som føde til mennesker og dyr, men samme regler gælder ikke for olie til biobrændsel. Skal man sælge GMO-rapsolie til at stege de europæiske frikadeller, skal man altså igennem en lang og sej ansøgningsprocedure, mens man kan sælge den samme dunk olie til et raffinaderi, der producerer biobenzin, uden nogen form for begrænsning.

Det bekymrer Sue Mayer fra den britiske organisation Genewatch.

"Lovgivningen tager åbenbart mest hensyn til de helbredsmæssige aspekter af GMO, mens man glemmer, at vi reelt intet ved om, hvad afgrøderne gør ved vores natur," siger Sue Mayer.

Hun mener, at industrien og de GMO-venlige regeringer bruger biobrændstof som en trojansk hest for genmodificerede afgrøder.

"De europæiske forbrugere er traditionelt kritisk indstillede overfor fødevarer, der er genmanipulerede, men industrien mener tilsyneladende, at de vil glemme den kritiske sans, når de skal i bilen i stedet for i munden," siger Sue Mayer.

Holdningsændring

Janus Hansen, sociolog ved Copenhagen Business School, har i flere år arbejdet med europæernes forbehold overfor genetisk modificerede fødevarer. Han forudser en større tolerance over for import af biobrændsel lavet af gensplejsede afgrøder.

"Der er en klar tendens til, at forbrugerne bliver mere mistænksomme jo tættere, det kommer på dem selv. Derfor viser undersøgelser, at folk er mest nervøse ved det, der dyrkes i deres nærområder, og som deres børn skal spise," siger Janus Hansen.

I de store såkaldte biotech-industrier satses der i hvert fald på, at forbrugerne vil tage imod de nye genetisk optimerede drivmidler til deres biler. Det schweiziske firma Syngenta, der blandt andet har udviklet en majsart, der er nemmere at omdanne til bioethanol, ser en holdningsændring.

"Hele landskabet er ved at ændre sig, og vi er bestemt ikke dårligt placeret til at udnytte det forhold. Det er meget usandsynligt, at de afgrøder, som menneskeheden har udviklet gennem årtusinder til mad, også er perfekte til brændstof," sagde Syngentas vicedirektør Michael Pragnell på en pressekonference.

Også den amerikanske agroindustri er gået ind i kampen for den bedst designede afgrøde til benzintanken. For som direktør Thomas Todaro for Targeted Growth, en af de helt store biotech-virksomheder, for nylig sagde:

"Den, der kontrollerer den bedste plante, kontrollerer riget. At bygge bedre ethanolfabrikker er ikke nær så indbringende som at producere den bedste afgrøde. Det svarer til at sidde på den jord, hvorfra benzinen pumpes."

Sue Mayer fra Genwatch er bekymret over udviklingen.

"Både regeringer og industri forsøger at smugle gensplejsede planter ind af bagdøren. Vi må have en seriøs debat om, hvorvidt det er sådan, vi vil tilfredsstille vores overforbrug af benzin," siger Sue Mayer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu