Læsetid: 4 min.

Den globale overlevelse er ved at blive en lønsom forretning

Klimakampens købmænd strømmede til Bella Centret for at være del af ny vækstbranche
21. marts 2007

Hvis man ikke lige vidste det, ville man næppe opdage det. At de ca. 1.300 herrer i jakkesæt og slips og de godt 300 kvinder i tilsvarende business-outfit, forsamlede i Bella Centrets konferencehaller, er den ny tids miljøaktivister. Det er denne internationale forsamling af børsmæglere, investeringsrådgivere, økonomer, markedsanalytikere, jurister, erhvervsledere, konsulenter og spekulanter, der skal redde verden fra klimakatastroferne. Eller i hvert fald levere et helt afgørende bidrag ved at være aktører i det markedsbaserede CO2-kvotesystem, som bl.a. EU i disse år eksperimenterer med, og som mange her i hallerne drømmer om at udvikle til et globalt marked for køb og salg af CO2-kvoter og -kreditter.

De godt 1.600 deltagere i Bella Centret udgør den årlige konference om Carbon Market Insights, udviklingen på det globale CO2-marked, arrangeret af den internationale konsulentvirksomhed PointCarbon, der tjener sine penge på at levere markedsefterretninger på energi- og miljøområdet.

Der bliver ikke sagt meget om de smeltende ismasser på Grønland, om udsigten til oversvømmelser i lavtliggende u-lande eller om de rekordhøje temperaturer denne vinter. Kun Al Gores indledende tale til deltagerne bag hermetisk lukkede døre - Gore vil ikke have pressen ind - handler angiveligt om truslerne og det moralske ansvar. Ellers er sproger her forretningsverdenens. Som det f.eks. lyder i standen hos Carbon Capital, en investeringsbank med hovedsæde i London og kontorer i 13 af verdens store byer: "Helliget erhvervelsen, udviklingen, struktureringen og finansieringen af projekter, der mindsker udledningerne af drivhusgasser, yder vi finansiering til moderne teknologi, der kan forvandle klimagas-udledninger til langsigtede kilder til indtjening."

Carbon Capital er en af de finansieringsvirksomheder, der ser forretning i at stille kapital til rådighed for de såkaldte CDM- og JI-projekter.

Det er projekter i henholdsvis udviklings- og østlande, hvor f.eks. virksomheder underlagt EU's CO2-kvoteloft kan skaffe sig luft i CO2-regnskabet ved at etablere vindmølleparker, indfange lossepladsgas, effektivisere kulkraftværker o.lign. CO2-gevinsten herved fratrækkes virksomhedens CO2-udledning hjemme i EU.

Hvor Carbon Capital tilbyder finansiering, er indiske SenergyGlobal en af de mange udbydere af gode råd til vestlige virksomheder, der vil lave CDM- og JI-projekter i f.eks. Indien.

"Vores service er indrettet på at kortlægge den bedste vej for entreprenører med henblik på at maksimere deres indtjening og samtidig mindske den involverede risiko," fortæller SenergyGlobals udsendte fra New Delhi til potentielle forretningspartnere i Bella Centret - i skarp konkurrence med The Asian Carbon Group, der med hovedkvarter i den indiske by Chennai og filialer i otte lande tilbyder det samme.

En tredje aktør i dette nye forretningsnetværk er mæglerne, der lever af at bringe parterne sammen. Som f.eks. Green Stream Network, der opererer fra Beijing til Paris og giver Green light for added value. Eller Evolution Markets Inc., der fra London og New York "bringer købere og sælgere sammen på et effektivt 'over-disken' marked for CO2-handel."

Der er også statslige projektformidlere som det hollandske Carboncredits.nl, der lokker med løftet: "Få større afkast af dine investeringer i vedvarende energi og energieffektivisering" ved projekter i Øst- og Centraleuropa.

Dertil juristerne, der som det globale advokatfirma Jones Day tager sig betalt for at rådgive om de juridiske faldgruber ved CO2-handel og CDM-JI-projekter.

Fødekæden

Nogle firmaer kan tilsyneladende det hele. Som den københavns-baserede Russian Carbon Fund, der angiveligt er first mover, når det handler om at gennemføre EU-virksomheders JI-projekter i Rusland. Russian Carbon Fund skaffer finansiering, teknologileverandører og russiske samarbejdspartnere samt står for hele myndighedsprocessen, når et projekt skal godkendes.

Endelig er der de selskaber, der kan hyres til at kontrollere vestlige virksomheders CDM- og JI-projekter for at sikre, at de vitterlig giver ægte CO2-gevinster. Sådan et selskab er f.eks. SGS, verdens førende inspektions- og verifikationsvirksomhed med 1.000 kontorer rundt om i verden og stand i Bella Centret.

"Dit selskab, dine aktionærer og dine interessenter må kunne føle sig sikre på, at dine data er troværdige. Du kan stole på SGS," lyder meldingen.

Et sidste led i denne fødekæde af virksomheder i den ny overlevelsesindustri er dem, der løbende fortæller om det ny markeds bevægelser. Nyhedsbrevene, magasinerne og branchetidskrifterne, der skal holde investorer, virksomheder og myndigheder opdaterede. Som amerikanske Platts, verdens største formidler af information om energiforhold, hvis stand bestyres af en herre, der lever op til jakke-slips-kriteriet, men skiller sig ud ved skæg og lang hestehale.

"Vi tilbyder et dagligt nyhedsbrev om CO2- og andre udledninger, et månedligt Renewable Energy Report og tilsvarende publikationer om EU-energi, elproduktion i Europa, energi i Østeuropa....".

Platts-agenten kan tilsyneladende blive ved drevet af visheden om, at et solgt abonnement indbringer over 7.000 kr. Samt af konkurrencen i andre stande fra Point Carbon, Merril Lynch, Argus Media og andre selskaber i denne niche på CO2- og energimarkedet.

Point Carbon har i forbindelse med konferencen i København opgjort den globale CO2-handel i 2006 til 22,5 milliarder euro plus 4,85 mia. euro for CDM-JI-projekterne - svarende til i alt 200 mia. kr. Til dette marked kommer så værdien af alle de forretningsaktiviteter, der er repræsenteret i Bella Centret. Mæglerne, rådgiverne, kontrollanterne, finansieringsbankerne, formidlerne osv.

Henrik Hasselknippe, chef for PointCarbons afdeling for EU-kvotehandel, siger, at værdien af dette servicemarked ikke er kendt.

"Men det er en branche i klar vækst. Det afspejles af, at vi havde 200 deltagere ved vor første konference for fire år siden, derefter 800, så 1.200 og nu i år 1.600 deltagere. Point Carbon er selv vokset fra fire medarbejdere i år 2000 til nu 100. Mange af de nye selskaber er ved at være igennem opbygningsfasen og regner nu med at begynde at tjene penge," siger Hasselknippe.

Overlevelsen er tydeligvis på vej til at blive et bæredygtigt forretningskoncept.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu