Læsetid: 3 min.

De gode mod de gode

Der var ikke meget kamp, da forfattere og forlæggere mødtes til diskussion i Forfatterforeningen. Begge parter var forbavsende enige om den smalle litteraturs problemer
23. september 2005

Da forfattere og forlæggere mødtes i Forfatterforeningen onsdag aften, skulle det ikke handle om den unge digter Martin Glaz Serup, hvis forlag i forsommeren annullerede hans kontrakt blot to måneder inden hans nye digtsamling skulle udkomme. For på trods af at Lindhardt & Ringhof var repræsenteret, slog Forfatterforeningens Trisse Gejl fra starten fast, at det i stedet skulle handle om de principielle problemer, der opstår, når forfattere og forlag mødes.

For problemer er der masser af, både med forfatternes kontrakter, folkeskolen, medierne, Gyldendal og kapitalismen. Det blev de cirka 20 forfattere og tre forlagsfolk, Charlotte Jørgensen fra Aschehougs Athene, Morten Hesseldahl fra Lindhardt & Ringhof og forfatter og forlægger Vagn Remme, fra det nystartede Forlaget Nord hurtigt enige om.

Charlotte Jørgensen fra Aschehoug havde ellers forberedt sig på rollen som den onde forlægger. Morten Hesseldahl indledte med at begrunde nødvendigheden af, at Lindhardt & Ringhoff brød sin aftale med Martin Glaz Serup, og Vagn Remme, som havde glædet sig til at give de andre to en ordentlig skideballe, havde researchet sig frem til, at forlagene alene ikke kunne bebrejdes. For skoleeleverne lærer ikke at opleve litteraturen, medierne svigter ansvaret som kulturformidlere, Gyldendal, som ikke var tilstede, vil ikke være med til at starte pocketbogsforlag og kapitalismen gør det svært for forlagene at satse på de bøger, der ikke kommer på bestsellerlisternes top 10.

Storhed forpligter

Der var altså lagt op til enighed og forståelse frem for anklager, selv om der da lød enkelte forsøg fra salen.

"Jeg ved godt, at forlagene har det skidt, så det er svært at slå forlagene i hovedet. Men jeg mener, at forlagene primært hjælper dem på vej, som sælger," sagde Trine Andersen.

Charlotte Jørgensen indrømmede, at hun havde ret. Annoncekronerne bruges på bestsellerne. Og netop markedsvilkårene forpligter de store forlag til at bakke op om den smalle litteratur.

"Det er udtryk for en beskæmmende mangel på visioner, hvis de store forlag glemmer de smalle forfattere. For det er de store forlag, der kan løfte opgaven" sagde hun.

Men forfatterne selv kan også gøre en forskel, mente Vagn Remme: "Det tager tid at lære at opleve den smalle litteratur. I folkeskolen går den evne tabt ved kun at fokusere på analysen. Derfor er det utrolig vigtigt at komme ud og læse op. Jeg forstår ikke, at forfattere ikke gør mere ud af det."

Morten Hesseldahl var for så vidt enig med Charlotte Jørgensen. De store forlag har et ansvar. Men rammebetingelserne for den smalle litteratur har ændret sig.

"Bogen har ikke den centrale rolle, som for 20 år siden. Bogsalget er gået drastisk tilbage, bibliotekernes køb er gået ned, og samtidig har det aldrig været så let at udgive en bog, som det er nu," sagde Morten Hesseldahl. Han understregede, at forlæggeren forpligter sig på en sund forretning, både for forfatterens og forlagets bedste. Pointen var, at forlagene derfor bliver nødt til at vælge fra en gang imellem.

"Bogen kommer først til sin ret, når den møder sine læsere, men bøger konkurrerer ikke med bøger, de konkurrer også med alt andet, der optager brugerne. Bogen skal på en eller anden måde albue sig derhen, men det sker kun hvis bogbranchen forstår virkeligheden," sagde han og henviste til, at der kræves nye tiltag for at møde den virkelighed. Her har det svenske bogmarked langt bedre rammebetingelser ifølge Morten Hesseldahl. De frie bogpriser og en fælles udgiverplatform, som pocketforlaget Månpocket, hvor forlagene er gået sammen for at kunne udgive bøgerne i pocketformat har gjort, at de unge står i kø i pocketbogforretningerne, og at bogsalget er steget. Men det kræver, at forlagene bliver enige, og det er de ikke i Danmark, sagde han.

"Bøger skal købes af lyst, det er ikke levertran. Man må gerne kunne finde Danielle Steel og Thomas Mann i en og samme butik."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her