Læsetid: 2 min.

Det gode og det onde

6. februar 2007

I Julie Nords fantastiske tegnekunst er der referencer til eventyr, gotiske gysere, tatoveringer, tegnefilm og filmskabere som David Lynch og Tim Burton

Noget af sceneriet ser faktisk normalt ud. I midten forneden ses to parcelhuse, som man kender dem fra utallige danske forstæder. Men så hører det normale også op.

Oven over husene kredser fire helikoptere faretruende rundt som et varsel om, at noget er grueligt galt. Omkring den tomme hvide oval, som udgør billedets midte, er verden meget håndfast delt op i en god og en ond halvdel. Til venstre står en ung pige klædt i hvidt med en blomsterbuket i hånden. Hun har en hvid kanin ved sin side. Rundt om hendes hoved svæver sommerfugle, det ældgamle symbol på sjælens forvandling. Her forvandler sommerfuglene sig imidlertid til vampyrflagermus, der i billedets højre side flapper hen mod noget, der nærmest ligner Draculas slot. Her til højre er kaninerne sorte og de skriger deres dødsangst ud i landskabet. Men er det hele nu også hele tolkningen? Har den unge, uskyldige pige ikke et temmelig tomt, næsten stenet blik, og er det ikke et kranium, der har indsneget sig i hendes blomsterbuket? Og hvad med den hvide oval i billedets midte? Skal det opfattes som et symbol på en slags paradisisk frelse midt i denne frygtelige stridskamp, eller viser det omvendt hen til et både bogstaveligt og åndeligt tomrum i en absurd verden, hvor intet længere hænger sammen.

David Lynch og Grimms

Det er spørgsmål som disse, man stiller sig selv overfor Julie Nords (f.1970) fantastiske tegnekunst.

Med referencer til Brødrene Grimm, Alice i eventyrland, H.C. Andersen, gotiske gysere, tatoveringer, tegnefilm- og tegneserier og filmskabere som David Lynch og Tim Burton har Julie Nord skabt et tegnet univers, som byder os på masser af visuelle og fortællemæssige udfordringer. Vi konfronteres med store spørgsmål som liv eller død, fantasi eller virkelighed og skyld eller uskyld. Alt sammen formidlet på en måde, der pirrer vores fantasi på grund af motivernes nærmest arketypiske kraft.

Kampen mellem det gode og det onde er jo netop temaet bag to af de største bog- og filmsucceser i nyere tid, Ringenes Herre og Harry Potter-serien. Og som i disse to universer er det ikke heller ikke hos Julie Nord altid lige klart, hvem der er de gode og hvem der er de onde.

Skal den unge pige i tegningen forestille at være uskylden selv, eller varsler hun som pigen i filmen "Rødt chok" gru, død og ødelæggelse? Som så mange andre unge kunstnere, der arbejder på lignende måde, kommer Julie Nord ikke selv med noget bud. Hun får os imidlertid til at se lidt nærmere ind i os selv og vores dybere, mere skjulte og mørkere sider. At hendes tegninger fascinerer, er imidlertid hævet over enhver tvivl.

Julie Nord er uddannet på kunstakademiet i København.

* Julie Nord: "Illustration For A Lost Tale", 2005, 100 x 200 cm. Privateje. Fiberpen, poscapen, blyant. Fotograf Anders Sune Berg, Courtesy Mogadishni

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu