Læsetid: 4 min.

Det er godt at være jøde i Rusland

Trods voksende nationalisme og antisemitiske tendenser mener de jødiske ledere, at det er blevet langt bedre at være jøde i landet, og titusinder af emigranter vender nu tilbage fra Israel
25. april 2005

MOSKVA - "Det er blevet 100 gange bedre at være jøde i Rusland, end det var i Sovjetunionen," det siger en af landets ledende rabbinere Zinovij Kogan, der er rabbiner ved den prestigefyldte synagoge på mindebakken Poklonnaja Gora, oprettet af Boris Jeltsin, hvor Ruslands forskellige religioner mødes i et fælles mindeanlæg for Anden Verdenskrig i Moskvas udkant. Kogan er samtidig leder af den ene af de to jødiske organisationer i Rusland, som konkurrerer om positionen som landets officielle jødiske organisation. Den anden ledes af overrabbiner Berl Lazar, som for tiden synes at nyde Kremls nåde.

"På 12 år har vi fået 100 flere religiøse jødiske organisationer, vi har fået fem gange så mange synagoger, vi har fået frihed til at udøve vores religion, rejse, have kontakter med udlandet, have sociale hjælpeorganisationer. Vi er igen blevet medlemmer af den verdensomspændende jødiske familie. Jøder elsker at leve i frie lande, og vi støtter helhjertet demokrati og retssamfund. Derfor ved vi, at alt er blevet bedre i Rusland. Det er godt at være jøde i Rusland," siger den venlige og smilende rabbiner efter en bøn sammen med en gruppe ældre veteraner fra krigens tid, som afsluttes med en bid brød og en vodka.

Politiske overfald

Zinovij Kogan kan dog ikke skjule, at han er bekymret over de seneste måneders bataljer mellem jøder og antisemitiske russiske nationalister, inklusive en gruppe parlamentsmedlemmer, som ligefrem forsøger at forbyde jødiske organisationer. Kogan opfordrer ikke til et stort opgør med de russiske nationalister, men siger, at nationalisterne dækker sig ind under, at de er russisk ortodokse kristne og forsøger at bruge dette i et politisk motiveret overfald på de russiske jøder. Han opfordrer de russiske kristne til ikke at lade sig lokke med på dette "ekstremistiske og meningsløse angreb på jøderne i religionens navn".

"Jeg forstår ikke, hvor dette had kommer fra. Vi er dog ét folk, og er forenet om en fælles kultur og først og fremmest et fælles sprog. Russisk," siger Kogan.

"Dialogen mellem jøderne og den ortodokse kirke er svær og har stået på i århundreder. Det er og har altid været svært at nå frem til en fælles forståelse af, at vi er ét folk, to religioner, et land, et sprog. Sproget er landet, det er altid med os, om vi er russere, jøder, tjetjenere, tatarer eller jakutter. Det gælder for os alle, at hvis vi rejser ud, væk fra sproget, så er vi fortabte, så er det svært for os. Kun her i Rusland er vi hjemme. Men de antijødiske udfald er politisk bestemte, det er ikke den ortodokse kirke, der står bag. De er vore venner, vi arbejder sammen, og de fleste jøder har forstået dette," siger Kogan.

Zinovij Kogan fortæller, at et overraskende stort antal af de jøder, der - paradoksalt nok, da alting blev bedre og friere i Rusland i begyndelsen af 1990'erne - forlod landet og rejste til Israel, nu er ved at vende tilbage til Rusland, til sproget og kulturen, som de kender.

"Og det sker overraskende nu, hvor folk igen er begyndt at tale om antisemitisme. Titusinder af emigranter er vendt tilbage alene til Moskva. Verden er mærkelig," siger Kogan og fortsætter:

"Jo friere, der blev her, jo flere rejste. De anede ikke til hvad og blev skuffede. Nu vender de tilbage og aner ikke til hvad. Jo, de ved, at her er frihed. Og fra Israel kan de se, at det er muligt at lave forretninger i Rusland, at man kan have dobbelt statsborgerskab, men det sker samtidig med, at der er fornyet håb for en varig fred i Israel. Det ser nu ud til, at Israel langt om længe forlader de besatte områder, og at palæstinenserne opgiver intifadaen. Alligevel kommer de russiske jøder nu tilbage hertil, og jeg tror, at den væsentligste faktor er sproget, som forener os alle i en fælles kultur."

Ny antisemitisme

Zinovij Kogan undres, siger han, dagligt over, hvorfor visse russere fortsat hader jøder. Han kan ikke forstå, at de rige oligarker, hvoraf mange er jøder, har frembragt en ny antisemitisme.

"Vi fik i sin tid skylden for revolutionen i 1917. Den blev ifølge antisemitismen gennemført af jødesvin. De antisovjetiske dissidenter var også jødesvin, hed det, Solsjenitsyn, Sakharov var også jødesvin, og Jeltsin var det største jødesvin af alle, da han nedlagde Sovjetunionen. Hverken Lenin, Stalin, Solsjenitsyn, Sakharov eller Jeltsin var jøder. Og nu er de værste jødesvin dem, der er blevet rige under demokratiet og markedsøkonomien. Folk glemmer, at der også er mange rige russere, tatarer og tjetjenere," siger Kogan.

Så selv om han er glad for at være jøde i Rusland og for støtten officielt fra både præsident Putin og den ortodokse kirke, så ligger der alligevel en nagende bekymring i hans baghoved, belært af århundredes erfaring fra antisemitisme i Rusland.

"Der er ikke noget, vi hellere vil end blot at være accepterede og integrerede borgere i vort land, Rusland. Vi er jo bare en jødisk familie i den store blanding af raser og religioner i landet. Nogle af vore familiemedlemmer er gode. Andre dårlige. Nogle er fanatikere, andre ateister, marxister, oligarker, fjolser. Men vi er dog en familie. Hvis nogle af vore medlemmer overtræder loven, så skal de straffes efter loven. Dé skal straffes. Ikke hele den jødiske familie. Ikke hele det jødiske folk. Det underliggende had bekymrer mig, men jeg vil stadig sige, at det er blevet godt for jøder at leve i Rusland, hvis de vil det. Ellers har de nu i modsætning til tidligere den mulighed at forlade landet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Allan Ⓐ Anarchos
Allan Ⓐ Anarchos anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu