Læsetid: 2 min.

Grænseløse barndomstraumer

Med filmatiseringen af Charles Dickens' engelske klassiker 'Oliver Twist' vender den gråsprængte polskfødte mesterinstruktør Roman Polanski tilbage til sin egen hårrejsende barndom
1. december 2006

Sædvanligvis er Roman Polanskis film slet ikke for børn, men sidste år vendte han sig mod et yngre publikum med en filmatisering af Charles Dickens' roman fra 1838 om den forældreløse dreng Oliver Twist og hans kamp for overlevelse i datidens England. Resultatet nåede dog ikke de danske biografer, måske fordi det ikke kan og bør klassificeres som en 'familiefilm' - Oliver Twist à la Polanski er ikke egnet for mindre børn!

Men han har fået en ganske hæderlig film ud af den litterære klassiker, som da også må have rørt de allerdybeste strenge i den nu 73-årige jødiske instruktør, der selv som helt ung måtte flygte fra nazisterne og forlade sig på the kindness of strangers, efter at begge hans forældre var blevet sendt i kz-lejr.

Polanski har forhåbentlig flere film i sig, men sammen med hans forrige, den Oscar-vindende Pianisten (2002) om nazisternes jødeudryddelse, fremstår Oliver Twist som den logiske konklusion på en karriere, som har budt på mange uafrystelige skildringer af brutalitet og fornedrelse.

I en tidlig scene kædes de to værker endda sammen visuelt; det er grumme svært ikke at associere til koncentrationslejrenes forhutlede stakler, når Polanski viser os en stor stald propfuld af pjaltede børnearbejdere.

Klassisk Polanski

Jo, i dronning Victorias England forstod man nok at sparke til samfundets tobenede underhunde, især hvalpene, og vor ni-årige hovedperson (fint spillet af Barney Clark) må blandt andet sno sig udenom at blive solgt til en rigtig skummel skorstensfejer.

Herefter traver Oliver den lange vej til London, hvor han snart indlemmes i en bande af lommetyve ledet af hæleren Fagin (Ben Kingsley).

Ved skæbnens ironi tilsmiler lykken omsider Oliver, da et gaderøveri går galt, og den idealistiske rigmand Mr. Brownlow tager ham under sin vinge.

Oliver ved dog mere, end Fagin og hans forbryderfæller bryder sig om, og de tager skrappe midler i brug for at få ham tilbage i folden.

30 min. ekstra materiale

Polanskis galgenhumoristiske tone går perfekt i spænd med Dickens' forlæg og holder effektivt filmoplevelsen på afstand af det entydigt dystre og deprimerende.

Den imponerende fotografering får London til at fremstå både farverigt inviterende og ildevarslende mat, tåget og tilsodet, og Polanskis store talent for at lade klaustrofobiske omgivelser afspejle figurernes desperate følelsesliv gives frit løb i storbyens mange snævre gader og gyder. På skuespilfronten er det særligt scenerne mellem Clark og Kingsley, som gør indtryk; det er ømt at overvære Fagin - som udmærket ved, at han ikke er indbegrebet af et sundt forbillede - forsøge at blive en form for faderskikkelse for Oliver.

Ekstramaterialet byder på en 30 minutter lang 'bag kameraet'-feature, hvor Polanski selv omtaler lighederne mellem sin egen barndom og titelpersonens.

Skuespillerne og andre fra filmholdet giver også deres besyv med. Der er desuden mulighed for at se filmen med dansk tale.

* Oliver Twist. Instruktion: Roman Polanski. Manuskript: Ronald Harwood. Region 2. Nordisk Film

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her