Læsetid: 3 min.

En graffiti-legende vender tilbage i jern og stål

I de tidlige 90'ere var 'Revs' en af de mest respekterede graffiti-malere i New York. Nu er han tilbage
23. april 2005

Mystiske skulpturer i jern og stål er begyndt at dukke op forskellige steder i New York. Fra tjekkede SoHo til slidte Queensboro Plaza og fragtterminalerne ved Brooklyn Piers er værkerne boltet til mure og svejset på gelændere; oftest blot navnet Revs i den svungne, udknaldede graffiti-skrift, der gjorde kunstneren så berømt og respekteret i graffitimiljøet i 90'erne. Dengang var hans parole, "at rive byen ned stykke for stykke og bygge den op igen".

Revs og hans makker Cost var de første, som istedet for den obligatoriske spaydåse brugte malerruller til at plaske deres navne udover byens motorvejs- og subwaybroer. Og de blev kendt for at bruge rapelling til at fire sig ned for at male midt på byens etagebyggerier, så navnene i meterhøje, hvide bogstaver fik maximal effekt fra centrum af en enorm mur.

Cost blev anholdt og dømt for graffiti-maleriet i 1994, hvorefter Revs flyttede til Alaska og gik under jorden til omkring 2000, hvor han selv blev knaldet for graffiti i New York. Det var i den anledning, at Revs første gang udstillede på galleri: Han skulle bruge penge til sin advokat. Han regner ikke med at udstille igen...

"Når penge skifter hænder i forbindelse med kunst, så bliver det hele til svindel," sagde Revs i denne uge til New York Times i sit første og eneste interview nogensinde.

Kun meget få graffiti-fans ved rent faktisk, hvem Revs er, og han passer godt på sin anonymitet. Avisen måtte igennem adskillige mellemmænd, før Revs gik med til at møde en reporter i mørket under Manhattan Bridge.

"Jeg er ikke ude på at 'blive til noget', jeg vil bare lave det, jeg laver," siger Revs, der er knapt så anarkistisk i dag som dengang i 90'erne: "Jeg stopper for rødt lys, og jeg betaler skat. Jeg står op om morgenen og går på arbejde og tjener en månedsløn."

På den måde adskiller Revs sig fra hovedparten af New Yorks gamle graffiti-ikoner, der i dag scorer kassen som grafiske designere og marketing-guruer for gade-smarte mærkevarer som FUBU, Karl Kani og Sean John. Revs er jern- og metalarbejder og hans kolleger på værkstedet aner intet om hans fritidsbeskæftigelse eller myte-status blandt graffitifolket.

Han er også ude af politiets søgelys: Alle på nær en af hans 75 skulpturer hænger eller står et sted, hvor han har tilladelse fra ejeren. Den skulptur, navnet Revs i stål, er svejset fast under en rampe på en forladt fragtcentral nær Brooklyn Piers - hvad der får New York Times-reporteren til at undre sig over, hvordan man monterer en flere hundrede kilo-tung skulptur med svejse-udstyr i al ubemærkethed.

"Jeg vil ikke fortælle om min teknik. Det er en forretningshemmelighed. Det er sådan jeg gør mig usynlig," siger Revs. Om skiftet fra de ofte tre meter høje mur-malerier til jern- og stålskulpturer, siger han:

"En bil kan bakke ind i dem. Man kan slå hul i hovedet på dem. En hund kan lette ben på dem. Folk kan male dem, hvis de skulle få lyst. Og de ruster. Det er bare mere interessant på den måde," siger Revs.

En af de graffiti-fans, der blev opmærksomme på, at Revs er tilbage som kunstner i New York, er fotografen Will Sherman, som driver web-sitet untitledname.com.

"Revs er kæmpestor. Jeg har stor respekt for ham, ikke blot som graffiti- eller gadekunstner, men som kunstner i det hele taget," siger Sherman.

Fotografen Peter Sutherland brugte et år af sit liv på at finde Revs og udgav sidste år bogen Autograf med portrætter af graffiti-kunstnere. Revs er med, men har ansigtet dækket af skyggen fra sin kasket.

"Jeg er fotograf, og jeg føler mig sjældent underlegen eller imponeret af berømtheder. Men da jeg mødte Revs, følte jeg, at det var noget helt særligt," siger Peter Sutherland.

Selvom Revs nu arbejder inden for lovens rammer vil han ikke udelukke, at der hænger noget jern et sted, hvor han ikke fik spurgt om tilladelse:

"Men det har jeg egentlig ingen kommentarer til.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her