Læsetid: 3 min.

Gruppeeksamen er ikke kollektiv bedømmelse

Regeringen vil afskaffes gruppeeksamener på universiteterne, hvilket har affødt store protester fra både studerende, undervisere og også fra erhverslivet. En af kritikerne er Hanne Leth Andersen, lektor og leder af Center for Undervisningsudvikling på Aarhus Universitet, der forsker i undervisnings- og eksamensformer
9. december 2005

- Hvorfor er gruppeeksamener så vigtige?

"Vi har indført gruppeeksamen på universiteterne, fordi vi sammen med blandt andet erhvervslivet har fundet ud af, at samarbejdskompetencer er en meget væsentlig ting for færdige kandidater. Vi ved også, at de ting man prøver i til eksamen, er de ting man lægger vægt på som studerende. Efterspørger man det ikke til eksamen, så kan man heller ikke forvente, at det er det, man får de studerende til at gøre i hverdagen."

"Det gælder i al undervisning, også i gymnasiet eksempelvis, men især på universitetet, hvor det er frie mennesker, der kommer ind og læser, at de studerende selvfølgelig studerer de krav, der bliver stillet til dem, og så indretter sig efter dem. Og hvis vi ikke stiller nogle krav om, at de kan samarbejde, så behøver de heller ikke at kunne det - og vi kan heller ikke gå ud og sige, at vores færdige kandidater kan det, som netop er blevet efterspurgt, nemlig samarbejdskompetencer."

Man kan ikke gemme sig

"Den anden grund til at have gruppeeksamener er, at det at samarbejde i læringssammenhænge er utrolig fornuftigt i forhold til at lære noget og i forhold til at tage ansvar for sit eget studie. Det gør man vældig godt i fællesskab, hvor man opdager, at man som studerende kan noget og kan noget forskelligt. Man træder meget mere i karakter i forbindelse med gruppearbejde. Erfaringen viser ikke, at man kan gemme sig i gruppearbejdet."

- Kritikerne siger netop, at man kan sidde og gemme sig under gruppeeksamen. Er det ikke rigtigt?

"Der er mange eksamensformer, hvor der kan snydes på forskellig vis, og som undervisere er vi ansat til at kunne bedømme folk, når de går til eksamen gruppevis. De skal jo anføre, hvad de selv har skrevet inden for en opgave, og de bliver hørt enkeltvis. En gruppeeksamen er jo ikke en kollektiv eksamen, det er en gruppeeksamen med individuel bedømmelse. Vi undervisere skal kigge på det, de har skrevet hver for sig, hvordan de forsvarer det, og hvordan det det de har skrevet, hænger sammen med det de siger."

"Jeg kan nævne mange andre eksamensformer, som man kunne snyde i, hvis vi som undervisere ikke var professionelle i vores arbejde. Hvad med en individuel, skriftlig hjemmeopgave for eksempel - hvem har skrevet den?"

Man skal naturligvis prøves individuelt

"Jeg tror, at det man er efter, er den kollektive bedømmelse. Man tror, at der sker en kollektiv bedømmelse, selvom vi siger, at den er individuel. Så bliver gruppeeksamen afskaffet, må vi sikre, at der sker en ægte individuel bedømmelse, også selvom de går sammen til eksamen."

"I dag har vi ikke nogen kollektivt vurderet eksamen. Så jeg mener, at der helt fundamentalt er tale om en misforståelse af vores gennemførelse af gruppeeksamen. Nogen har det indtryk, at man kan skjule sig under gruppeeksamen, men det er ikke pointen i en gruppeeksamen."

- Hvad vil konsekvenserne være, hvis man afskaffer gruppeeksmaen?

"Det kommer til at ændre noget. Det kan være, at man kan finde pragmatiske løsninger, og man kan sno sig lidt, men sådan en melding betyder utrolig meget for uddannelserne. For man vil ikke have noget incitament til at skabe den type eksamener, og dermed heller ikke noget incitament til at få nogen til at arbejde sammen. Al uddannelsesforskning viser, at de studerende laver lige præcis det, de bliver bedt om. Og det er klogt af dem. Der vil være læsegrupper i starten af studiet, men der vil ikke være forberedelse af opgaver sammen. Man vil ikke læse sammen og få udbytte af hinanden - alt det der hedder kollaborativ læring, som også ude i virksomhederne betyder utrolig meget. Det betyder noget alle steder, at vi arbejder sammen. Man ved meget mere, når man er i grupper."

"Selvfølgelig skal man prøves individuelt, og selvfølgelig skal man vide, hvem der kan hvad, og eksamensbeviserne skal være klare. Men det betyder ikke, at man skal afskaffe, at vi på universiteteterne arbejder med nogle sunde og moderne undervisningsformer .

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu