Regeringen har afskaffet gruppeeksamen i sidste øjeblik, hvilket vil føre til dårligere resultater til eksamen.
Vi har igennem mange år trænet til gruppeeksamen og haft en prøveeksamen i hold. Elever, der kommer op til eksamen i par, kommer næsten altid ud med en god karakter, og elever, der kommer op enkeltvis, bliver nemmere nervøse og får en dårlig karakter.
Det vil give større problemer på arbejdsmarkedet, hvis regeringen fortsætter samme kurs mod afskaffelse af gruppearbejde, for vi får brug for samarbejde, når vi skal ud på arbejdsmarkedet. Flere vil hoppe fra deres studier pga. manglende samarbejdsevne.
Prøveeksamen
Jeg går i 9. klasse og er en af de elever, der ikke længere skal til gruppeeksamen i matematik. Vi er i skolerne i mange år blevet undervist med henblik på at skulle samarbejde til en gruppeeksamen.
I min klasse var vi til prøveeksamen i sommer og fandt ud af, hvordan vi skal gå til eksamen i par. Nu har regeringen afskaffet gruppeeksamen. Hvordan kan vi nå at omstille os til en helt anden eksamensform på et enkelt skoleår?
Jeg er imod afskaffelsen af gruppeeksamen; men hvis den skal afskaffes, bør det først træde i kraft om nogle år, så man har en chance for at omstille sig til en helt ny eksamensform.
Gruppeeksamen foregår ved, at man kommer ind to og to i måske tre hold. Makkerparret går derefter op til et bord og trækker et emne, hvorefter de tilstedeværende lærere viser én hen til det bord, hvor materialet omkring emnet ligger.
Processen bedømmes
Til prøveeksamen i sommers trak min makker og jeg emnet musik, og på bordet lå der kataloger til forskellige musikbutikker, oplysninger om taxapriser, priser på cd-reoler og mange andre oplysninger. Vi skulle derefter selv stille os opgaven og bruge informationerne på bordet til det.
Bedømmelsen foregår ikke som i skriftlig matematik hvor man kun bliver bedømt på det færdige produkt og får et bestemt antal point. Her er det selve processen - hvordan man har arbejdet med emnet og samarbejdet - og ikke kun produktet man bliver bedømt på.
Denne form egner sig bedst til gruppearbejde. Det vil ikke styrke nogen at lave det alene. Da gruppeeksamen eksisterede kunne man godt gå op alene, hvis det var éns ønske. Nu er vi alle tvunget til at skulle op alene. Lad dem der vil op alene gøre det, og lad dem der vil op i par gøre det.
Brug for samarbejde
En afskaffelse af gruppeeksamen kan have den uheldige konsekvens, at samarbejde ikke kommer med i undervisningen, fordi man ikke skal bruge det til eksamen.
På studierne er der meget brug for samarbejde, og der bliver man nødt til at kunne arbejde i læsegrupper for at kunne gennemføre. Et større frafald fra studierne vil betyde, at det vil tage flere år, før de unge kommer ud på arbejdsmarkedet, og det er ikke et af regeringens ønsker.
Regeringen arbejder tværtimod på at få os hurtigere ud på arbejdsmarkedet uden nogle fjumreår.
Hvordan hænger det sammen?
Underskriftindsamling
Regeringens nedlæggelse af gruppeeksamen i matematik førte til at Danske Skole Elever startede en underskriftindsamling imod afskaffelsen af gruppeeksamen.
Vi er nu oppe på 40.000 underskrifter, der er sendt til politikerne, og politikerne gør stadig ikke noget. At 40.000 har skrevet under ser jeg som et klart udtryk for utilfredshed, da vi er omkring 40.000 afgangselever i år.
Hvornår begynder politikerne at lytte til dem, deres love går ud over? Jeg vil råde mange flere til at tage aktion. Forældre, lærere og især erhvervslivet burde engagere sig, for det er dem, der har stemmeret, og politikerne vil lytte til.
En underskriftsindsamling er en god idé; men politikerne skal se hvor mange vi egentlig er for at ville gøre noget. Dette kan gøres ved demonstrationer. Så derfor; skoleelever i hele Danmark - foren jer!