Læsetid: 3 min.

Gruppeeksamen og uddannelseskvalitet

Gruppeeksamen har sin ret. Lad os nu ikke i al hast oversimplificere noget som er godt og som omverdenen misunder os
22. december 2005

Der er al mulig grund til bringe diskussionen om gruppeeksamen videre fra en for eller imod diskussion, og se på hvad gruppeeksamen bidrager med, og hvad behovet er.

Fra Videnskabsministeriets hjemmeside forkyndes det, at eksamen skal afspejle den enkeltes formåen, og arbejdsgivere har en berettiget forventning om at få at vide, hvad den enkelte reelt kan. Afskaffelse af gruppeeksamen på universiteterne er vejen frem og en fortsættelse af de tiltag som Undervisningsminister Bertel Haarder allerede har gennemført på de lavere uddannelsestrin.

I og for sig er det en lidt mærkelig underkendelse af den nuværende vejleder- og censorindsats, idet individuel bedømmelse allerede er praksis for nuværende. I Information den 17.-18. december luftes imidlertid en bekymring, som bærer en gnist af sandhed, idet det anføres, at karaktererne alt for ofte lægger sig på sådan cirka samme niveau i en gruppe. Dvs. det forekommer ikke i en gruppe, at en person får 03, og et andet gruppemedlem får 11. Men det kan næppe være grunden til at afskaffe gruppeeksamener.

Man kunne også anføre at individuel eksamen ikke fuldstændigt afspejler den enkeltes kvalifikationer. Hvem har ikke i sin studietid 'trukket det forkerte spørgsmål' eller været ved at omkomme af nervøsitet. Mange har nok også bevist, at nok havde de 'eksamenskompetencer' men kunne ikke bruge disse i den langt mere komplekse kontekst på en arbejdsplads, eller også gjorde præcist det modsatte sig gældende.

Grupper af to årsager

Gruppeeksamen har to væsentlige funktioner. For det første dannes et rum, hvor meningsfuldt indspil i en diskussion kommer i højsædet. Holdninger kan bearbejdes og udvikles, og viden, som man ikke troede var relevant, bliver pludselig interessant at udnytte i mere 'tværstillede' argumentationsformer.

For det andet læser de studerende bogstavelig talt til eksamen, og ikke for livet osv. Eksamensformen har en uundgåelig indflydelse på læringsformen og indholdet.

Hvis de studerende derfor får den idé, at individuel gennemførelse af studiet vil stille dem relativt bedre til eksamen, vil gruppearbejdet bliver nedprioriteret eller helt forsvinde. Gennemførelse af gruppeeksamen er derfor ikke væsentlig for at eksaminere gruppearbejdet, men har en afgørende og langt vigtigere funktion som et middel til at sikre udviklingen af de afgørende samarbejdsevner i gruppearbejdet under studiet.

I fremtidens Danmark har vi brug for en innovativ evne, som ikke kommer fra noget tillært eller for den sags skyld fra nogen individuel præstation, men er et produkt af gensidig inspiration, gensidige udfordringer osv; med andre ord en såkaldt emergent kompetence. Det er også de evner, vi har brug for, når vi skal manøvrere i et stadigt mere kompleks internationalt marked, hvor omstillingsparathed, tværgående analyser og indtagelse af ny viden er vitale egenskaber.

Tankevækkende

Jeg har arbejdet med adskillige højtuddannede konsulenter i udviklingslandene, hvor et rigidt uddannelsessystem primært sigter på memorering af fakta. Jeg oplevede, at en højtuddannet konsulent i Lesotho ikke mente, at han kunne udnytte sine kompetencer i hjemlandet, som var tillært i USA, fordi konteksten var så forskellig. Og det er ikke min eneste oplevelse af personer, som havde vanskeligheder med at løfte kompetencer ud af en kontekst og sænke dem ned i en anden. I Sydafrika opgav en anden højtuddannet konsulent umiddelbart at være med til en kompleks sammensat opgave, som kombinerer affaldsindsamling i slumområder, undersøgelse af beboernes betalingsevne for affaldsindsamling og adfærdsændring fra blot at smide affaldet til at lægge det i containere. Han forklarede, at det var der aldrig nogen, som havde lært ham i skolen.

Hvad er behovet?

Gruppeeksaminer er imidlertid alt for korte og de 30 minutter, som er afsat pr. studerende, giver ikke den fornødne tid til at dyrke de kompetencer, som vi efterspørger eller til at komme hele den faglige palet rundt. Hvis vi vil være tro mod effekten og værdien af gruppearbejdet, bør de derfor forlænges betydeligt. For en gruppe på fire-fem studerende burde eksamen tage sådan cirka en dag. Så ville al foregøglelse af, at man slipper let igennem gruppeeksamen nok også forstumme. Desuden bør det ikke være det eneste prøvningsredskab, men kombineres med prøvning af grundlæggende og centrale færdigheder, for eksempel som individuel prøvning. Der er faktisk internationale undersøgelser, som peger på, at det kunne være en god idé.

Lad os nu ikke i al hast oversimplificere noget som er godt og som omverdenen misunder os. Lad os nu ikke vride nederlaget ud af sejrens kæber.

Poul Brath er seniorkonsulent i NIRAS og censor på Internationale Udviklingsstudier, RUC

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu